Top 10 w Białej Fabryce | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 6 =

Top 10 w Białej Fabryce

fot. UMŁ

Dziesięć muzycznych wieczorów w czasie dziesięciu wakacyjnych tygodni. Centralne Muzeum Włókiennictwa zaprasza na jubileuszową, dziesiątą, edycję Geyer Music Factory. W tym roku koncerty organizowane są pod hasłem TOP10.
Geyer Music Factory to cykl koncertów, który na stałe wpisał się w wakacyjny kalendarz łódzkich wydarzeń. Tegoroczna, jubileuszowa, edycja będzie okazją do podsumowania i przypomnienia poprzednich, dlatego pojawią się artyści, którzy zgromadzili największą grupę publiczności lub szczególnie zapisali się w sercach fanów imprezy.

Podczas tegorocznej edycji imprezy zaplanowano 10 koncertów w wakacyjne piątkowe wieczory. Wystąpią najlepsi wykonawcy minionych edycji. Będzie można posłuchać m.in. koncertu Ani Rusowicz, Wojtka Waglewskiego, Kuby Badacha, Grzegorza Turnaua, Anny Dereszowskiej, Mietka Szcześniaka i innych. Dla każdego z wykonawców będzie to już kolejne spotkanie z łódzką widownią.

Na tegoroczną edycję Geyer Music Factory CMW pozyskało rekordową kwotę 118 tys. zł, w ramach programu „Kultura interwencje 2018”,  ogłoszonego przez Narodowe Centrum Kultury.

Przed występami będzie można zwiedzić aktualnie prezentowane wystawy. Początek wycieczek o godz. 20.00. Obowiązują zapisy pod numerem (42) 683 26 84 w. 204. Bilety na koncerty kosztują 25 zł (na miejsca siedzące) i 20 zł (miejsca stojące). W tym roku można kupić też karnety. Sprzedaż będzie prowadzona od 5 czerwca, od godz. 12.00 w kasie CMW. 

Bilety na koncerty Geyer Music Factory 2018 można nabyć w kasie Muzeum na parterze budynku D (tel: 42 683 26 84 w. 132) oraz za pośrednictwem strony bilety24.pl

PROGRAM

29.06.2018 r., godz. 21.00: Ania Rusowicz
Ania Rusowicz – śpiew, klawisze
Hubert Gasiul – perkusja
Stanisław Wróbel – bas
Paweł Zalewski – gitara
Sebastian Stanny – saksofon
Rafał Ganko – trąbka

Lata 60. i 70., jak pokazuje historia, nigdy nie wyjdą z mody. Z tych dwóch doskonałych dekad można garściami czerpać inspiracje, a – po dodaniu do nich nuty nowoczesności – tworzą się nowe trendy i style, czyli muzyka vintage'owa w nowoczesnym wydaniu.
W czasie GMF zabierzemy Was w bigbitowo-rockową muzyczną podróż, w którą chętnie wybierali się hipisi, a których idee są dziś jak najbardziej aktualne. Podczas koncertu będzie można usłyszeć utwory z dwóch płyt Ani Rusowicz oraz utwór „W co mam wierzyć” z filmu „Sztuka kochania”.
Ania Rusowicz – polska wokalistka, zdobywczyni czterech nagród FRYDERYK, kompozytorka, autorka tekstów, ale przede wszystkim osoba, która na nowo przywróciła styl i muzykę lat 60. i 70. w Polsce, nagrywając trzy płyty w stylu retro, z których dwie uzyskały status „złotych”. Koncerty w kraju i zagranicą, programy, sesje i wywiady w jej wykonaniu, kierowane do odbiorcy nietuzinkowego i wymagającego, zawsze charakteryzują się niebywałym stylem i smakiem.

6.07.2018 r., godz. 21.00: Tangata Quintet
Grzegorz Lalek – skrzypce
Grzegorz Bożewicz (gościnnie) – bandoneon
Piotr Malicki – gitara
Hadrian Filip Tabęcki – fortepian
Sebastian Wypych – kontrabas

Specyficzny styl kompozytorski Piazzolli, tzw. tango nuevo, był w dużej mierze kreowany przez zespół samego kompozytora – Quinteto Nuevo Tango, w którym wiodącą, koncertującą rolę grały wirtuozowsko potraktowane bandoneon i skrzypce. Reszta składu: gitara elektryczna, fortepian i kontrabas podkreślały charakterystyczną, tangową rytmikę. Potężny ładunek emocjonalny, oryginalna harmonia i rytm tej muzyki wpływają na jej niespotykaną popularność, choć przed wykonawcami stawiają wysokie i wirtuozowskie wymagania.
Zespół Tangata Quintet powstał w styczniu 2002 r. W jego skład wchodzą jedni z najwybitniejszych polskich artystów, specjalizujący się w interpretacji twórczości Astora Piazzolli, laureaci wielu prestiżowych nagród na konkursach i festiwalach muzycznych w kraju i za granicą.
Ich dotychczasowe różnorodne doświadczenia muzyczne, znalazły wspólny grunt w muzyce właśnie Astora Piazzolli, łączącej w sobie tango tradycyjne z elementami muzyki współczesnej i jazzu oraz otwartej improwizacji. Kompozycje Piazzolli stanowią trzon repertuaru zespołu, zaś od nazwy jednej z nich kwintet wziął swoją nazwę.
Godz. 20.00: oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Metamorfizm”

13.07.2018 r., 21.00: Waglewski & Pospieszalski
Wojciech Waglewski 
Mateusz Pospieszalski
Voo Voo to jeden z najbardziej oryginalnych zespołów na polskiej scenie rockowej, który w swojej muzyce, ze świetnym skutkiem, połączył rock z jazzem i folkiem różnych rejonów świata. Grupa powstała w 1985 r. w Warszawie, jej założycielem był Wojciech Waglewski – kompozytor, autor bardzo ciekawych metaforycznych tekstów, gitarzysta i wokalista, który wcześniej występował w zespołach Osjan, Bemibem oraz MWNH. W 1986 r. do Waglewskiego dołączyli bracia Jan (grający wcześniej m.in. w Czerwonych Gitarach oraz z duetem Marek i Wacek) i Mateusz (multiinstrumentalista grający również w Tie Break; do dziś podstawowa postać Voo Voo) Pospieszalscy oraz Andrzej Ryszka.
Każda z kolejnych płyt Voo Voo stawała się niezwykłą muzyczną podróżą ku różnym zakątkom świata rocka, choć często zespół przekraczał rockowe granice. Voo Voo tworzy także świetne i jedyne w swoim rodzaju przedstawienia muzyczne.

20.07.2018. r., godz. 21.00: Kuba Badach
Repertuar koncertu obejmuje utwory polskiej legendy sceny muzycznej Andrzeja Zauchy, w nowych autorskich aranżacjach Jacka Piskorza i Kuby Badacha. Materiał, prezentowany podczas koncertu, został wydany na płycie Kuby Badacha „Tribute to Andrzej Zaucha. Obecny”.
Płyta z materiałem „Tribute to Andrzej Zaucha. Obecny” w 2013 roku otrzymała status „Złotej Płyty”.
„To moje podziękowanie dla Zauchy. Nie wiem, być może machnąłby ręką zniesmaczony, słysząc słowo „hołd”… Ale to zaszczyt śpiewać jego utwory…” – Kuba Badach
Kuba Badach – polski muzyk, kompozytor i wokalista, a także aranżer i producent muzyczny. Dwukrotny laureat nagrody polskiego przemysłu fonograficznego Fryderyka w kategorii Wokalista Roku.
Godz. 20.00: oprowadzanie Adama Leja po wystawie „Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja”

27.07.2018 r., godz. 21.00: Grzegorz Turnau
Grzegorz Turnau – śpiew, fortepian
Łukasz Adamczyk – gitara basowa
Leszek Szczerba – saksofon
Michał Jurkiewicz – keybord, skrzypce, akordeon

Sentymentalna podróż poprzez najbardziej znane piosenki takie, jak „Znów wędrujemy”, „Cichosza” czy „Bracka”, której celem jest przedstawienie publiczności muzycznej drogi artysty i doprowadzenie do piosenek z najnowszych płyt.  Koncert współtworzony przez jednych z najlepszych polskich muzyków takich, jak: Leszek Szczerba, Łukasz Adamczyk czy Michał Jurkiewicz obfituje w wiele muzycznych niespodzianek nawiązujących do fascynacji i inspiracji muzycznych Grzegorza Turnaua.
Grzegorz Turnau, będąc przewodnikiem publiczności, prowadzi z nią dialog, spełniając nierzadko jej oczekiwania dotyczące repertuaru. W zależności od emocji, które towarzyszą  odbiorcom podczas koncertu, zmienia się lista utworów wykorzystywanych przez Grzegorza Turnaua. Dlatego każde spotkanie z widzami jest inne i niepowtarzalne, a każdy spektakl unikatowy.

3.08.2018 r., godz. 21.00: Anna Dereszowska
Anna Dereszowska – śpiew
Urszula Borkowska – fortepian, aranżacje
Wojciech Gumiński – kontrabas
Marcin Słomiński – perkusja

Koncert piosenek Henryka Warsa to sentymentalna muzyczna podróż w czasie, w którą zabiera publiczność Anna Dereszowska. Na program koncertu składają się największe hity wybitnego polskiego kompozytora doprawione szczyptą nowej aranżacji.
Wiele z tych piosenek znanych jest z przedwojennych filmów, w których grali znakomicie śpiewający aktorzy, tacy  jak Hanka Ordonówna czy Eugeniusz Bodo. Anna Dereszowska wykona je w nowych, specjalnie na tę okazję napisanych aranżacjach, a także opowie o tamtym okresie, tak obfitym we wspaniałe kreacje wokalne i aktorskie.
Pojawią się utwory takie, jak „Ach jak przyjemnie” czy „Umówiłem się z nią na dziewiątą”. Nie zabraknie także piosenki, z której słynął Eugeniusz Bodo, czyli „Sex appeal”.
Godz. 20.00: oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Metamorfizm”

10.08.2018 r., godz. 21.00: Grohman Orchestra
Tomasz  Gołębiewski – skrzypek dyrygent
Marta Kalińska – skrzypce
Paulina Wielgosińska – skrzypce
Małgorzata Sowierka – Chmiel – altówka
Maria Filipiak – wiolonczela
Piotr Kozłowski – kontrabas
Katarzyna Przybylska – flet
Agata Piotrowska – obój
Mirosław Kłys – klarnet
Dorota Cegielska – fagot
Zbigniew Monkiewicz – waltornia
Piotr Grzywiński – waltornia
Sebastian Dworczak – instrumenty perkusyjne

Grohman Orchestra to mała 13-osobowa orkiestra czerpiąca z tradycji rodziny Straussów i zespołów cesarskiego Wiednia. Wzorem mistrzów walca, orkiestrę prowadzi stojący skrzypek-dyrygent. Niezmiennie koncerty z muzyką Straussów cieszą się ogromną popularnością. Grohman Orchestra powstała, by cieszyć słuchaczy pięknymi, znanymi walcami, polkami, ariami i marszami.
Zespół, który prowadzi koncertmistrz Filharmonii Łódzkiej Tomasz Gołębiewski, składa się z muzyków-liderów poszczególnych grup instrumentów Orkiestry, co pozwala na realizację koncertów na bardzo dobrym poziomie artystycznym.
Grohman Orchestra przyjęła swoje imię od łódzkiego fabrykanta, konesera sztuki i wielkiego przyjaciela artystów - Henryka Grohmana.
„Klasyka polskiej rozrywki” to projekt od początku związany z publicznością Geyer Music Factory. Wielkie przeboje polskiej estrady wybrali melomani GMF, a aranżerem całości jest Krzysztof Herdzin, bohater cyklu z roku 2014.

17.08.2018 r., godz. 21.00: Kroke & Sławek Berny
Tomasz Kukurba – altówka
Jerzy Bawoł – akordeon
Tomasz Lato – kontrabas

Kroke to zespół, który święci tryumfy na światowej scenie muzycznej od wielu lat. Początkowo był kojarzony jedynie z muzyką klezmerską, a w swojej obecnej twórczości sięga po inspiracje muzyką etniczną i autorskie improwizacje. W ten sposób zespół stworzył własny, unoszący się ponad granicami i formami styl, występując na całym świecie z wybitnymi artystami: od Petera Gabriela, Tomasza Stańko po Nigela Kennedy’ego.
W 2017 roku Kroke obchodził 25-lecie swojej działalności artystycznej. Z tej okazji ukazały się dwa albumy: „Traveller” i dwupłytowa kompilacja „25 The Best Of” z najważniejszymi utworami z całego okresu działalności zespołu. Wydana została także bogato ilustrowana książka ze zdjęciami archiwalnymi Kroke i rozmowami z artystami.

24.08.2018 r., godz. 21.00: Miśkiewicz Family
Dorota Miśkiewicz – śpiew
Henryk Miśkiewicz – saksofony (altowy i sopranowy)
Marcin Wasilewski – fortepian
Sławomir Kurkiewicz – kontrabas
Michał Miśkiewicz – perkusja

Projekt „Miśkiewicz Family" jest projektem rodzinnym. Choć taki materiał wydawałby się oczywistością, to jednak kazał na siebie długo czekać. Rodzina sporadycznie występowała wspólnie, ale nigdy wcześniej nie był to specjalnie przygotowany program. Tym razem postanowili stworzyć specjalnie kilka kompozycji oraz dopasować teksty do niektórych starszych utworów. Będą to premierowe wykonania. Brzmienie projektu definiować będą związani z niemiecką wytwórnią ECM: Marcin Wasilewski, Sławomir Kurkiewicz i Michał Miśkiewicz. Charakter narzucać będzie charyzma pianisty, intrygujący groove basisty i niekonwencjonalne podejście do grania na perkusji. Jednak najważniejsza stanie się współpraca saksofonu Henryka Miśkiewicza z głosem Doroty Miśkiewicz. Podczas koncertu będzie można usłyszeć liryzm oraz jazz na najwyższym poziomie, który jednocześnie, także dzięki warstwie tekstowej (teksty m.in. Bogdana Loebla, Grzegorza Wasowskiego, czy Wojciecha Młynarskiego), nie traci na komunikatywności.
Projekt pokazuje, że rozmowa międzypokoleniowa może być czerpaniem od siebie, przebiegającym z wzajemnym szacunkiem i przede wszystkim wielką wspólną radością z tworzenia i wykonywania muzyki, która jest ponadczasowa!
Godz. 20.00: oprowadzanie Adama Leja po wystawie „Christian Dior i ikony paryskiej mody z kolekcji Adama Leja”

31.08.2018 r., godz. 21.00: Mietek Szcześniak
Mietek Szcześniak z udziałem Krzsztofa Herdzina i zespołu “Nierówni"

Powstanie płyty „Nierówni” było marzeniem Mietka Szcześniaka od wielu lat. Wybrał 11 wierszy ks. Twardowskiego i skomponował do nich muzykę. Zamierzenie było proste: podzielić się ulubioną twórczością poety, przenosząc jego wiersze z serc do głów i na usta, żeby można było je śpiewać, tańczyć, śmiać się i płakać. W sposób niewymuszony i po prostu. Jak w wierszach ks. Twardowskiego.
Forma płyty ma w swoim zamierzeniu dodać lekkości i podkreślić to, co ważne dla poety i kompozytora – ciepłą nadzieję, afirmację poetyckiej prostoduszności, zdystansowanej, a niewymuszonej mądrości codziennej i zupełnie niecodziennej. Dlatego opracowane przez Mietka Szcześniaka wiersze opowiedziane są językiem kompozycji nawiązujących do akustycznej, lekkiej i pełnej słońca muzyki brazylijskiej, jej wyraźnych rodzajów: bossanovy, samby, chorinjo, sao.