Deszcz nagród | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 5 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 5 =

Deszcz nagród

Na zakończenie Transatlantyk Festival 20 lipca wręczone zostały nagrody - honorowe i konkursowe. Wyróżniono: Janinę Ochojską, Diane Warren, Joannę Kulig, Sally Potter. Film „Młodość Astrid” głosami festiwalowej publiczności zdobył Transatlantyk Distribution Award.
Janina Ochojska, odbierając nagrodę Transatlantyk Glocal Hero Award, przyznawaną wyjątkowym ludziom, których lokalne i globalne działania kształtują oblicze współczesnego świata, powiedziała: – 25 lat temu nikt nie wierzył, że niepełnosprawna młoda astronomka będzie w stanie dowieźć konwój do oblężonego Sarajewa. To wtedy właśnie Polska Akcja Humanitarna rozpoczęła tak naprawdę swoją działalność. Rozwinęliśmy się i teraz działamy w wielu niebezpiecznych miejscach na świecie niosąc pomoc.

Wśród osób uhonorowanych nagrodą Transatlantyk Glocal Hero Award znaleźli się: artystka Yoko Ono, amerykański aktor Edward Norton, Elżbieta i Krzysztof Pendereccy, duński naukowiec Bjørn Lomborg oraz teoretyczka i krytyczka kultury prof. Gayatri Chakravorty Spivak.

Transatlantyk Golden Ark for Best Actress odebrała Joanna Kulig, jedna z najzdolniejszych polskich aktorek, wielokrotnie nagradzana na festiwalach filmowych i teatralnych.  Jej talent doceniła również zagraniczna publiczność i krytycy. Grała m.in. w niemieckim filmie „Zagubiony czas” Anne Justice, w amerykańskiej superprodukcji fantasy „Hansel i Gretel: Łowcy czarownic” Tommy’ego Wirkoli i francusko-polskim thrillerze Pawła Pawlikowskiego „Kobieta z piątej dzielnicy”, w którym partnerowała Ethanowi Hawke. Jej rola w polsko-francuskiej produkcji „Sponsoring” Małgorzaty Szumowskiej, w której zagrała u boku Juliette Binoche,  została nagrodzona m.in. na 37. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni oraz Nagrodą Polskiej Akademii Filmowej – Polskimi Orłami 2013. Wystąpiła w obsypanej nagrodami, oscarowej „Idzie” Pawła Pawlikowskiego, oraz w najnowszym obrazie reżysera  „Zimna Wojna", który został nagrodzony za najlepszą reżyserię na tegorocznym festiwalu w Cannes.

Diane Warren, jedna z najbardziej uznanych kompozytorek i autorek piosenek, została uhonorowana nagrodą Transatlantyk Golden Ark Independent Spirit Award. Utwory laureatki zostały wykorzystane w ponad setce filmów, śpiewały je największe gwiazdy muzyki rozrywkowej (m.in. Beyoncé, Lady Gaga, Cher, Céline Dion, Gloria Estefan, Aerosmith). Diane Warren była dziewięciokrotnie nominowana do Oscara, pięciokrotnie – do Złotych Globów (raz otrzymała statuetkę), piętnastokrotnie – do nagrody Grammy (otrzymała ją za utwór „Because You Loved Me”).

Podczas gali zamknięcia przyznana została również nagroda Transatlantyk High Note 2018. Trafiła w ręce Annette Insdorf, wybitnej krytyk filmowej, profesor i dziekan wydziału filmowego Columbia University, autorki książek o kinie Wojciecha Jerzego Hasa i Krzysztofa Kieślowskiego. 

Nagrodę Transatlantyk Distribution Award w wysokości 40 000 zł na dystrybucję filmu w polskich kinach festiwalowa publiczność przyznała „Młodości Astrid” (reż. Pernille Fischer Christensen). Film to jednak nie tylko biografia popularnej pisarki Astrid Lindgren, to przede wszystkim opowieść o losie niezależnej kobiety, która chce żyć na własnych warunkach i mieć możliwość rozwijania swojego niebywałego talentu literackiego.

Po raz pierwszy podczas Transatlantyk Festival przyznana została Transatlantyk VR SpaceTime Award. Sekcję poświęconą „doświadczeniom” VR (virtual reality) oceniało jury w składzie: Pola Borkiewicz, Maciej Gryzełko, Miłosz Hermanowicz, Marcin Łunkiewicz i Jacek Nagłowski. Nagrodę w wysokości 10 000 zł otrzymała Shehani Fernando za doświadczenie „Limbo”. W uzasadnieniu jury czytamy: „Autorka w sposób bezprecedensowy używa przestrzeni, ruchu, inscenizacji i obecności wykorzystując potencjał jaki dają one w wirtualnej rzeczywistości”.

W ramach współpracy Transatlantyku z Festiwalem Krytyków Sztuki Filmowej Kamera Akcja podczas Transatlantyku działało jury młodych krytyków (laureatów festiwalu Kamera Akcja): Aniela Janowska, Karolina Przeklasa, Mateusz Demski, Dawid Dróżdż. Nagrodę „Young Film Critics Award” przyznali najlepszemu debiutowi w sekcji Nowe Kino –francuskiemu filmowi „Sofia” w reżyserii Meryem Benm'Barek-Aloïsi. W uzasadnieniu werdyktu można przeczytać: „Za nieoczywistą opowieść, będącą krytyką patriarchalnego reżimu i różnic klasowych panujących w świecie radykalnych islamskich paradygmatów”.

Po raz trzeci na Transatlantyku rozstrzygnięto Konkurs Polskich Krótkich Metraży. Międzynarodowe jury w składzie: Dorota Kędzierzawska (reżyserka i scenarzystka), Annette Insdorf (krytyczka filmowa) oraz Ariel Schweitzer (krytyk filmowy, redaktor „Cahiers du cinéma”) Transatlantyk Golden Ark dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego i nagrodę w wysokości 10 000 zł przyznało filmowi „Wolta” w reżyserii Moniki Koteckiej oraz Karoliny Poryzały. „Wolta” portretuje zmagania młodych dziewczyn przygotowujących się do zawodów jeździeckich, a jednocześnie jest subtelną i przenikliwą opowieścią o inicjacji młodych kobiet oraz o wspólnocie ludzi i zwierząt. Drugie miejsce zdobył film w reżyserii Piotra Domalewskiego „60 kilo niczego”, trzecie – animacja „III” w reżyserii Marty Pajek. Wyróżniono też innowacyjną animację „Kwadratura Koła” Karoliny Specht.

Podczas festiwalu odbył się międzynarodowy konkurs kompozytorski: Transatlantyk Instant Composition Contest. Młodzi twórcy mają za zadanie obejrzeć film, po czym w obecności jury i publiczności przy fortepianie pod obraz stworzyć do niego muzykę. Uczestników konkursu oceniało jury w składzie: Mark Ethan (amerykański aktor), Jan. A. P. Kaczmarek, Łukasz L.U.C Rostkowski (polski raper i producent muzyczny), Maria Sadowska (reżyserka, kompozytorka i piosenkarka) oraz Diane Warren (kompozytorka i autorka tekstów). I miejsce i tytuł Transatlantyk Instant Composer 2018 oraz nagrodę Transatlantyk Instant Composer First Prize w wysokości 15 000 zł otrzymała Dominika Czajkowska. II miejsce (7 500 zł) zajął Kamil Zawiślak. III miejsce (5 000 zł) – Adam Lemańczyk.

W tym roku konkurs muzyki filmowej rozszerzył swoją formułę – Transatlantyk Festival przyznał dwie nagrody wyjątkowym twórcom muzyki filmowej. Nagrodę Golden Ark for the Best Music of the Year otrzymał Dario Marianelli za ścieżkę dźwiękową do filmu „Czas mroku”. Dario Marianelli  jest wybitnym włoskim kompozytorem, laureatem Oscara i Złotego Globu za muzykę do filmu „Pokuta”.

Wspólną nagrodę festiwalu Transatlantyk i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS przyznawaną najlepszemu polskiemu młodemu kompozytorowi – Transatlantyk Best Polish Young Composer 2018 otrzymał Radzimir Jimek Dębski za muzykę do filmów „Sztuka Kochania” i „Atak Paniki”.

Podczas Transatlantyk Festival przyznano również prestiżową jubileuszową nagrodę FIPRESCI 93 Platinum Award. Jest ona przyznawana przez Międzynarodową Federację Krytyków Filmowych FIPRESCI. Sally Potter odebrała ją z rąk Rity di Santo. Powstała w 1925 roku FIPRESCI to obecnie najpoważniejsza i najbardziej prestiżowa organizacja zrzeszająca krytyków filmowych z całego świata.

Kategoria

Film