Blisko 26 mln zł otrzyma Łódź na wyposażenie Narodowego Centrum Kultury Filmowej. Dofinansowanie pomoże w realizacji ścieżki poświęconej kinu polskiemu oraz wyposażeniu w sprzęt do prowadzenia programów edukacyjnych.
Blisko 26 mln zł otrzyma Łódź na wyposażenie Narodowego
Centrum Kultury Filmowej. Dofinansowanie pomoże w realizacji
ścieżki dydaktycznej poświęconej kinu polskiemu oraz wyposażeniu
przestrzeni NCKF w sprzęt niezbędny do prowadzenia programów
edukacyjnych, demonstracji zasad działania sprzętu filmowego i
warsztatów. Pieniądze pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju
Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i
Środowisko, którym dysponuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa
Narodowego. W ramach projektu planuje się również zakup sprzętu i
wyposażenia, który ułatwi obsługę ruchu odwiedzających (w tym osób
niepełnosprawnych). Łącznie (wraz z wkładem własnym) projekt będzie
miał wartość 37 mln zł.
– Na tych środkach zaoszczędzi budżet miasta, bo tak czy
inaczej musielibyśmy wyposażyć NCKF – powiedziała prezydent Hanna
Zdanowska. – Dzięki temu będziemy mogli przeznaczyć pieniądze na
inna cele, a projekt dedykowany przestrzeni centrum uda się
szybciej zrealizować.
Wystawa poświęcona kinu polskiemu znajdzie się w przestrzeni
pierwotnie przeznaczonej na tzw. teatr dźwięku, czyli miejsce,
gdzie miała być nagrywana muzyka filmowa. Dlatego wraz ze zmianą
przeznaczenia trzeba dokonać przystosowania obiektu do nowych
funkcji. Po wielu miesiącach prac przygotowawczych, opracowaniu
scenariuszy i założeń kuratorskich, 2 marca ogłoszono przetarg na
opracowanie projektu przebudowy EC1 Wschód wraz ze stworzeniem
koncepcji plastyczno-przestrzennej wnętrz oraz wykonanie
szczegółowego opracowania projektów wystaw stałych w Narodowym
Centrum Kultury Filmowej w Łodzi.
Jak powiedział Rafał Syska, dyrektor NCKF, wystawa stała
poświęcona kinu polskiemu jest jedną z najbardziej imponujących nie
tylko w Polsce, ale i w Europie, wykorzystuje najnowocześniejsze
koncepcje wystawiennicze. Będzie to ekspozycja multimedialna,
narracyjna i interaktywna. Jeśli chodzi o działania edukacyjne, to
nie chodzi tu o zwykłe sale wykładowe, a kompleks studiów
związanych z poszczególnymi fazami tworzenia filmu, nowoczesne
zaplecze technologiczne, aby zwiedzający mogli uczestniczyć w
tworzeniu filmu i dzięki temu lepiej go poznali.
Aby to wszystko się udało, potrzebny jest oryginalny i
nowatorski projekt wystaw stałych. Przetarg ma formułę konkursu,
dzięki której będzie można wybrać projekt najwyższej jakości. Do 23
marca można zgłaszać oferty. W ciągu trzech miesięcy uczestnicy
muszą przedstawić swoje prace konkursowe. Z nich zostaną najpierw
wybrane dwa projekty, a potem na drodze negocjacji – wyłoniony ten
ostateczny do realizacji przez następne dwa lata. Prace konkursowe
zostaną zaprezentowane na specjalnej wystawie.
– Zależy nam na znalezieniu wykonawcy, który zrozumie
wielowarstwową obecność i charakter medium filmowego, który będzie
umiał przedstawić historię nowatorskim językiem przez połączenie
ekspozycji narracyjnych, interaktywnych mechanizmów prezentacji,
instalacji audiowizualnych i form tradycyjnych dla muzealnictwa –
podkreśla dyrektor Narodowego Centrum Kultury Filmowej Rafał Syska.
– Mam nadzieję, że wspólnie z wykonawcą przygotujemy ekspozycję
służącą edukacji, ale i dającą przyjemność obcowania z historią
kina, jego współczesnością i szerokim spektrum kontekstów, w
których się porusza.
Harmonogram działań jest bardzo napięty, a uwarunkowania
pozyskanych środków – bardzo surowe. – Proszę trzymać za nas
kciuki, bo formuła wyboru jest innowacyjna – mówił dyrektor EC1
Łódź – Miasto Kultury Błażej Moder. – Ostatnim podmiotem który
stosował konkurs była Specjalna Strefa Sztuki. Mam nadzieję, że
pójdzie nam dużo lepiej.
Ścieżka dydaktyczna, czyli wystawa stała poświęcona historii
kina polskiego „Kino Polonia” będzie koncentrować się na ewolucji
polskiej kinematografii. Zaprezentowane zostaną m.in. eksponaty
związane z najistotniejszymi dla polskiej kultury filmowej
produkcjami, takimi jak: „Krzyżacy” w reż. Aleksandra Forda,
„Potop” w reż. Jerzego Hoffmana, „Sami swoi” Sylwestra
Chęcińskiego, „Seksmisja” i „Kingsajz” Juliusza Machulskiego czy
arcydziełami Wojciecha Hasa – „Rękopisem znalezionym w Saragossie”
i „Lalką”. Na wystawie prezentowana będzie również kolekcja
plakatów filmowych: od przedwojennych afiszy po najlepsze dzieła
wybitnych artystów plastyków polskiej szkoły plakatu.
Ekspozycję stałą dopełniać będą jeszcze dwie ścieżki
dydaktyczne „Materia kina” i „Mechaniczne oko”. „Materia kina”
będzie interaktywną wędrówką przez kolejne etapy powstawania filmu:
od pomysłu i scenariusza, przez planowanie budżetu, dobór obsady,
przygotowanie kostiumów, budowę dekoracji i pracę na planie
zdjęciowym, po prace postprodukcyjne. Na wystawę złoży się
kilkanaście stacji, realizujących program interaktywnych gier i
zabaw o różnorodnym stopniu aktywizacji widza, zdolnych
przekształcić zwiedzanie w rodzaj rozgrywki.
Wystawa „Mechaniczne oko” to w założeniu multimedialna podróż
w czasie z ery kina cyfrowego, przez epokę taśm i projektorów
analogowych, do początków kinematografii i XIX-wiecznej kultury
audiowizualnej. Na wystawie zostaną zaprezentowane oryginalne
eksponaty i interaktywne repliki, multimedialne instalacje i
projekcje przestrzenne.