Klasyki kręcone na nowo | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 7 =

Klasyki kręcone na nowo

„Faraon”, „Kingsajz”, „Wielki Szu”… kręcone na nowo? Spokojnie, to tylko warsztaty. Warsztaty filmowe „Historie przyszłości – reinterpretacje polskiego kina”, które organizuje Narodowe Centrum Kultury Filmowej – weekendowe zajęcia przeznaczone dla gimnazjalistów, licealistów i studentów.
Uczestnicy warsztatów wspólnie z pracownikami Narodowego Centrum Kultury Filmowej będą oglądać, dekodować, rozkładać i składać na nowo polskie filmy, a przede wszystkim kręcić je profesjonalnym sprzętem pod czujnym okiem zawodowców: reżysera, instruktora aktorstwa, operatora, dźwiękowców, oświetleniowców i scenografów. Zapowiada się 30 godzin filmowej przygody!

– Hasłem edukacyjnym Narodowego Centrum Kultury Filmowej jest „Pomajsterkujmy przy filmie” – mówi Michał Pabiś-Orzeszyna, szef działu edukacji NCKF. – To oznacza oczywiście realizowanie filmów, ale chcielibyśmy, żeby te warsztaty dotyczyły dziedzictwa polskiej kinematografii. Zajmiemy się pięcioma tytułami. Najpierw je przeanalizujemy, a potem wejdziemy na plan, kręcąc sceny, których pierwotnie w nich nie było.

Projekcjom towarzyszyć będą wykłady, które wygłoszą: Michał Pabiś-Orzeszyna, Vojislav Radojičić i Marta Ślazińska. Spotkanie poświęcone analizie filmów zakończy wymyślenie zarysu sceny, która rozgrywałaby się w świecie tych filmów. Tu punktem wyjścia będzie odkrycie zasady, która rządzi danym filmem, konstrukcji świata przedstawionego i zabiegów estetycznych oraz czego być może w nim zabrakło. Pomogą: Gosia Stasiak współpracująca z Warszawską Szkołą Filmową i Adam Kruk, krytyk filmowy. – Chcemy nawiązać do twórczości fan fiction, czyli twórczości oddolnej, polegającej na tym, że np. dopisuje się kolejne rozdziały „Harry’ego Pottera” – wyjaśnia Michał Pabiś-Orzeszyna.

– To, co powstanie, będzie potem przełożone na język scenariusza i język filmowy – opracowane każde ujęcie: kompozycja kadru, rekwizyt, scenografia, sceny zostaną rozrysowane – dodaje Marta Ślazińska. Tu uczestników warsztatów wspierać będą: Agnieszka Kruk – script coach, Darek Foks – scenarzysta, Anna Wróblewska-Dzwoniarek, reżyserka filmów animowanych oraz Janusz Martyn, reżyser, layoutman i animator.

Filmy będą przyporządkowane do 10-osobowych grup. Studenci zajmą się „Faraonem”, gimnazjaliści wezmą na warsztat film „Poszukiwany, poszukiwana” lub „Wielki Szu”, natomiast licealiści pochylą się nad filmem „Kingsajz” lub „Matka Joanna od aniołów”. Z tymi filmami podróżują przez analizę, scenariusz i storyboard aż wreszcie w przestrzeniach EC1 będą mogli rozpocząć realizację filmu przy użyciu profesjonalnego sprzętu – kamer, oświetlenia, z pomocą reżyserki dokumentalistki Anieli Gabryel, operatora filmowego Oleksandra Pozdnyakova, kostiumografki, charakteryzatorki. Każda grupa kręci wymyśloną przez siebie scenę.

Uczestnicy warsztatów na planie przede wszystkim będą wcielać się w role, które sobie wymyślą. Reżyserka przydzieli zadania. Może będą mieć szansę spojrzeć przez wizjer kamery, potrzymać tyczkę mikrofonową, ustawić światło. Scenami będą zarządzać profesjonaliści.

Nakręcony materiał trafi do montażu (po zmontowaniu scena będzie trwała nie dłużej niż dwie minuty), który również będą nadzorować specjaliści: Karol Kubiak i Grzegorz Habryn. Potem trzeba będzie go udźwiękowić (Katarzyna Szczerba, Michał Kosterkiewicz), a na końcu nastąpi powrót do filmu i majsterkowanie przy nim. Można będzie poprzestawiać sceny, przemontować jedną z nich, zmienić dźwięk i kolor, i obserwować, co dzieje się z filmem. W eksperymentach z oryginalnym materiałem pomogą: Kuba Mikurda – filmoznawca, Stanisław Liguziński – specjalista od esejów filmowych.

– Chcemy pokazać, że historia polskiego filmu to nie jest przedmiot martwy i nietykalny, można ją na różne sposoby interpretować, można z nią eksperymentować – mówi Michał Pabiś-Orzeszyna. – Cały projekt to ponadtrzydziestogodzinna podróż z materią filmową, która zwiastuje to, co będzie się działo w NCKF od 2019 roku – będziemy chcieli uczyć o filmie poprzez praktykę filmową.

– Dodatkową zaletą uczestnictwa w warsztatach jest możliwość pokręcenia się po zakamarkach tajemniczego budynku EC1 Wschód i wykorzystania tych przestrzeni jako plan zdjęciowy – przekonuje Marta Ślazińska. – Atutem jest też kontakt z najlepszymi specjalistami z branży filmowej.

Uczestnicy mogą się zgłaszać poprzez stronę NCKF – jest taka zakładka „Historia przyszłości”. Koszt udziału we wszystkich spotkaniach to 200 zł. Projekt jest współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Program warsztatów:

Kino Szkoły Filmowej
ul. Targowa 61/63
I piętro, budynek A

15 września
18 - „Faraon”, reż. Jerzy Kawalerowicz, 1965 r.

16 września
13 - „Kingsajz”, reż. Juliusz Machulski, 1987 r.
18 - „Matka Joanna od aniołów”, reż. Jerzy Kawalerowicz, 1961 r.

17 września 
13 - „Poszukiwany, poszukiwana”, reż. Stanisław Bareja, 1973 r.
18 - „Wielku Szu”, reż. Sylwester Chęciński, 1982 r.

Narodowe Centrum Kultury Filmowej
„EC1 Łódź — Miasto Kultury” w Łodzi
ul. Targowa 1/3

22-24 września
Analiza filmu

29 września - 1 października
Scenariusz
Storyboard

6-8 października
Plan zdjęciowy

27-29 października
Montaż
Dźwięk

3-5 listopada
Esej filmowy

Kategoria

Film