Pieniądze na Miasto Filmu | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 7 =

Pieniądze na Miasto Filmu

Władze Łodzi przeznaczyły 300 tys. złotych na pierwszy etap wdrażania projektu „Łódź Miasto Filmu UNESCO” (do końca sierpnia tego roku). Łódź od października 2017 należy do Sieci Miast Kreatywnych skupiającej 180 miast z 72 krajów, uznających kreatywność za kluczowy czynnik własnego rozwoju i rewitalizacji.
Tym samym Łódź zobowiązała się do realizowania 4-letniego programu zawartego w aplikacji, ale również celów, jakie stawia sobie ONZ w ramach Agendy 2030, czyli m.in. wysokiej jakości edukacja dostępna dla wszystkich, równość płci, godna praca i ochrona środowiska.

– Musimy zastanowić się, w jaki sposób możemy skutecznie realizować te cele poprzez działalność w obszarze produkcji, edukacji i upowszechniania kultury filmowej – mówi Katarzyna Bieńkiewicz z Narodowego Centrum Kultury Filmowej, koordynatorka projektu i osoba do kontaktu dla UNESCO.

Jednym z priorytetów jest integracja. Na poziomie lokalnym  - już w maju ma powstać nieformalna Rada Łodzi Miasta Filmu. Zostaną do niej zaproszeni przedstawiciele podmiotów, które zajmują się produkcją, edukacją i upowszechnianiem kultury filmowej, a także wszyscy ci, którym losy filmowej Łodzi leżą na sercu. Łódź będzie się też integrować na poziomie światowym z pozostałymi Miastami Filmu  - są to: Sydney, Rzym, Bitola, Bristol, brazylijskie Santos, Bradford, Busan w Korei Płd., Galway, Sofia, japońska Yamagata, chińskie Qingdao i hiszpańska Terassa. W czerwcu w Krakowie i Katowicach spotykają się przedstawiciele Miasta Kreatywnych. Wiadomo, że delegaci z kilku miast filmowych przed rozpoczęciem spotkania będą chcieli odwiedzić Łódź. – Chcemy, aby ta wizyta była nie tylko okazją dla zaprezentowania miasta, ale także do spotkań branżowych i nawiązania współpracy z firmami – mówi Rafał Syska, dyrektor NCKF.

Drugim z celów na nadchodzące miesiące jest promocja marki, w pierwszej kolejności wśród mieszkańców. Prezydent Hanna Zdanowska zaleciła, aby wszystkie projekty filmowe, dofinansowane z budżetu miejskiego, obowiązkowo posługiwały się logo Łodzi Miasta Filmu. Władzom zależy również na zwiększeniu puli wydarzeń dostępnych dla mieszkańców nieodpłatnie. – Na razie będzie to plenerowy koncert muzyki filmowej połączony z projekcją z okazji Nocy Świętojańskiej i rozpoczęcia wakacji – mówi Rafał Syska. – Powstaną materiały informacyjne i promocyjne utrwalające wizerunek Łodzi Miasta Filmu, planujemy także spotkania z podmiotami sektora kultury, sztuki i przemysłów kreatywnych, których wiedza o członkostwie Łodzi w prestiżowej sieci może być jeszcze niepełna. Zależy nam na tym, aby niosły markę w świat w ramach swoich działań i nieskrępowanie korzystały z jej prestiżu.

Trzeci cel to aktywna współpraca w ramach Sieci Miast Kreatywnych. Jej działalność jest bardzo intensywna – niemal każdego dnia do punktu kontaktowego spływają zaproszenia do zgłaszania filmów na festiwale, współpracy w projektach, udziału w konferencjach. Na największy azjatycki festiwal filmowy w Busan, Łódź jako miasto kreatywne zgłosiła osiem projektów.

– Wciąż brakuje rozwiązań systemowych w zakresie współpracy zagranicznej, np. programów rezydencji dla artystów i profesjonalistów, dużych projektów realizowanych we współpracy z podmiotami z różnych krajów. Możemy obiecać, że to zacznie się zmieniać – deklaruje Rafał Syska.

Jednym z zobowiązań Łodzi, podjętym we wniosku aplikacyjnym, jest rozwój edukacji filmowej. – Właśnie rozpoczynamy realizację projektu, który ma służyć wypracowaniu programu kształcenia i zaangażowaniu wszystkich instytucji i organizacji w jego tworzenie i wdrażanie – mówi dyrektor NCKF. Na ten rok zaplanowane jest badanie dotyczące kompetencji filmowych łódzkich uczniów. Dla Łodzi ważny jest także obszar nowych technologii filmowych. Zgodnie z zapisanym we wniosku zobowiązaniem właśnie powstało Centrum Kina Interaktywnego i Wideoeseju
i-film, które będzie międzynarodową platformą wymiany wiedzy i doświadczeń między badaczami, twórcami i instytucjami zajmującymi się zjawiskami takimi jak film interaktywny czy cinematic VR. W tym roku we współpracy z podmiotami z tej dziedziny zostanie przeprowadzone badanie dotyczące roli technologii wirtualnej rzeczywistości w procesie edukacji szkolnej.

Jak zapowiedział wiceprezydent Krzysztof Piątkowski, do budżetu projektu wejdzie też reaktywacja łódzkiej Alei Gwiazd. W tym roku swoje gwiazdy otrzymają co najmniej trzej twórcy.

Kategoria

Film