Producenci uczyli się w Łodzi | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 8 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 8 =

Producenci uczyli się w Łodzi

W dniach 19-26 czerwca odbyła się druga część EAVE Producers Workshop - największych w Europie warsztatów dla producentów audiowizualnych. Warsztaty zgromadziły ekspertów EAVE oraz 50 uczestników z 40 krajów. Po raz drugi w swojej 30 letniej historii odbyły się w Polsce.
Współorganizatorami przedsięwzięcia są Krajowa Izba Producentów Audiowizualnych i EC1 Łódź-Miasto Kultury / Łódź Film Commission. Warsztaty zostały dofinansowane przez Polski Instytut Sztuki Filmowej oraz Miasto Łódź.

Tydzień warsztatów w Łodzi stanowi drugą z trzech części rocznego programu szkoleń EAVE dla niezależnych producentów. Wśród uczestników tegorocznej edycji, którzy zostali wyłonieni z grona 172 kandydatów, znaleźli się nie tylko producenci europejscy, lecz również reprezentanci m.in. Argentyny, Boliwii, Brazylii, Kanady, Republiki Dominikany, Izraela, Nepalu, Nigerii, Rosji, Republiki Południowej Afryki i Turcji. To jest również spotkanie potencjalnych partnerów w przyszłych koprodukcjach filmowych.

- Na wykładach dowiedzą się państwo między innymi jakie zagrożenia czekają na producentów filmowych w związku z nadchodzącymi zmianami na europejskim wspólnym rynku cyfrowym dotyczącymi struktury sprzedaży - mówiła Magdalena Sroka, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. - Być może na naszych oczach zmieni się model finansowania i koprodukowania filmów w całej Europie. Przetrwają tylko ci, którzy będą na te zmiany przygotowani. Sporo uwagi poświęcimy modelom koprodukcyjnym i formom wsparcia w PISF. Mam nadzieję, że zdobędziecie tu wiele informacji, bo wiem, jak trudny od strony produkcyjnej jest przemysł filmowy.

Źródło informacji stanowiło grono wybitnych ekspertów europejskich z Luksemburga, Niemiec, Francji, Danii, Estonii, Wielkiej Brytanii, Belgii, Włoch, czynnych zawodowo praktyków: producentów filmowych, konsultantów literackich, ekspertów ds. filmów dokumentalnych, ekspertów ds. sztuki publicznego prezentowania projektu (tzw. pitchingu), finansowania, marketingu i zagadnień prawnych. Specjaliści dzielili się swoją wiedzą podczas sesji plenarnych, spotkań grupowych i indywidualnych konsultacji z uczestnikami warsztatów.

Omówione zostały także problemy dotyczące praw autorskich do muzyki, kwestie sprzedaży i rynku międzynarodowego. Eksperci udzielili wskazówek przy tworzeniu planów finansowych projektów, omówili sposoby docierania do publiczności. Można się było zapoznać z zasadami i regulacjami dotyczącymi Eurimages i radami dotyczącymi aplikowania do tego funduszu oraz możliwościami koprodukcyjnymi i dostępnymi źródłami finansowania w Kanadzie.

23 czerwca odbyła się otwarta sesja wykładów dla polskiej branży audiowizualnej w EC1. Podczas jednego z wystąpień „The Art of Pitching” Sybille Kurtz opowiadała o tym, jak przygotować się do publicznego zaprezentowania swojego projektu filmowego, jakie musi spełniać warunki, by był skuteczny, co oznacza, że zainteresuje odbiorcę, a może nawet przekona go do zainwestowania w projekt. Dziś produkcja każdego filmu zaczyna się od „pitchowania”, czyli przekonywania potencjalnych partnerów do zaangażowania się w projekt. Tak rodzą się koprodukcje. Dlatego twórcy i producenci spotykają się z przyszłymi inwestorami podczas targów filmowych, festiwali, forów „pitchingowych”, warsztatów, spotkań biznesowych.

Sybille Kurtz mówiła, według jakich zasad budować przekaz, jakim prawom podlega tego rodzaju komunikacja, czasem drastycznie ograniczona czasowo - kiedy np. producent ma minutę na przedstawienie swojego projektu w trakcie wspólnej jazdy hotelową windą. Formaty wystąpień są ściśle określone - 3 minuty, 5, 7, 15, 20 i 30 - ale niezależnie od tego, ile czasu ma dla nas odbiorca, mają jeden cel: rozmówca ma powiedzieć - „Chcę wiedzieć więcej”. Co ciekawe, to nie przekaz werbalny (7 proc.) ma tutaj największe znaczenie, a mowa ciała (93 proc.).

Tego dnia ekspert ds. pitchingu EAVE Linda Beath (Ideal Filmworks, Włochy) omówiła wyzwania stojące przed Jednolitym Rynkiem Cyfrowym, konsultant literacki EAVE Jacques Akchoti (Francja) ukazał proces pracy nad scenariuszem z konsultantem literackim, a dyrektor ds. merytorycznych EAVE Jani Thiltges (Samsa Film, Luksemburg) podzielił się swoimi doświadczeniami wyniesionymi z pracy przy międzynarodowych koprodukcjach. Przedstawiciele lokalnej branży filmowej mieli okazję zaprezentować się przed uczestnikami EAVE podczas specjalnej sesji „Producing in and with Poland”. Wystąpili Robert Baliński (PISF), Monika Głowacka (EC1 – Łódź Film Commission), Alicja Grawon-Jaksik (KIPA), Łukasz Dzięcioł (Opus Film), Mariusz Włodarski (Lava Films) oraz Wojciech Leszczyński, Anna Mroczek i Justyna Rucińska (WJTeam). Dodatkowo, wybrane firmy i projekty z Polski wzięły udział w indywidualnych spotkaniach szkoleniowych  z ekspertami EAVE.

Kategoria

Film