Dźwiganie serca. Poemat dla Łodzi | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 4 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 4 =

Dźwiganie serca. Poemat dla Łodzi

Laureatem Ogólnopolskiego Konkursu na „Poemat czterech kultur” został, skrywający się pod godłem „Karot”, Krzysztof Kleszcz. Poeta jest autorem książek poetyckich, które ukazały się w Wydawnictwie Kwadratura – „Ę” (Łódź 2008), „Przecieki z góry” (Łódź 2012) i „Pański płaszcz” ( Łódź 2016).
Jego „Dźwiganie serca. Poemat dla Łodzi”, został wyłoniony spośród 54 nadesłanych prac z całej Polski. Nagroda dla zwycięzcy to 10 000 złotych i publikacja w kwartalniku "Arterie". – Naszą uwagę zwróciły twórcze nawiązania laureata do literackiej tradycji Łodzi, szczególnie zaś do twórczości Juliana Tuwima oraz oryginalna i zdyscyplinowana forma poematu, która pomimo klasycyzującej regularności zachowuje świeżość wyrazu – podkreślał w imieniu jury Jerzy Jarniewicz w czasie oficjalnego ogłoszenia wyników w Domu Literatury w Łodzi. Jak dodał, jury zwróciło także uwagę na niezwykle udaną próbę stworzenia obrazu Łodzi wolnego od literackich stereotypów i klisz.

Nagrodę wręczył wiceprezydent Krzysztof Piątkowski, po czym laureat odczytał swój utwór. Poemat składa się z 13 części, poświęconych różnym aspektom łódzkiej historii, tradycji czy kultury. Jest też część z łódzkimi regionalizmami. Język poematu to typowa dla ostatniego tomu Kleszcza gra z brzmieniami i modyfikacjami zasłyszanych fraz. Nowoczesna, ale czy awangardowa? Co ciekawe, jeden z jurorów w dyskusji kończącej uroczystość przyznał, że dla niego "awangardowość" jest pojęciem pustym i że najgorszy jest "kicz awangardowy", z którym w wielu przypadkach jurorzy mieli do czynienia. Druga część uroczystości miała nietypowy przebieg - prowadzący galę Przemysław Owczarek poprosił laureata o zajęcie miejsca na widowni (świecącej już pustkami po wyjściu oficjeli) i rozpoczął rozmowę z jurorami, którzy dyskutowali o obrazie miasta w poezji, a także czytali własne (Joanna Roszak, Kacper Bartczak) lub cudze (Jerzy Jarniewicz przeczytał Ginsberga) wiersze. Bohater wieczoru zszedł trochę na drugi plan, a szkoda, bo zarówno jemu, jak i poematowi warto poświęcić więcej uwagi.


Krzysztof Kleszcz, poeta, autor literacko-muzycznego bloga Biała Fabryka. Dekadę temu współtworzył łódzkie środowisko młodoliterackie, jako dojrzały już poeta odnalazł własną ścieżkę, łączącą lingwistyczne zacięcie z dogłębną krytyką potocznego życia kształtowanego przez politykę i ekonomię. Studiował w Łodzi geografię, obecnie uczy młodzież w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 9 im.ks.Jana Twardowskiego w Tomaszowie Mazowieckim. Jest autorem książek poetyckich „Ę” (Kwadratura, Łódź 2008), „Przecieki z góry” (Kwadratura, Łódź 2012) i „Pański płaszcz” (Kwadratura, Łódź 2016) oraz felietonów. Wyróżniony między innymi w konkursie „Złoty Środek Poezji” na debiut poetycki (2009). Publikował w „Tyglu Kultury” i „Arteriach". Należał do grupy "mŁódź Literacka". Laureat konkursów poetyckich i turniejów jednego wiersza: im. H. Poświatowskiej, im. C.K. Norwida, im. J. Jarmołowskiego. Nominowany do nagrody głównej Konkursu im. Jacka Bierezina. Mieszka pod Tomaszowem Mazowieckim.

W konkursie organizowanym w ramach Festiwalu Łódź Czterech Kultur wyróżniono także trzy inne propozycje poematów. Zostaną one opublikowane w Kwartalniku Artystyczno-Literackim „Arterie", którego wydawcą jest Dom Literatury w Łodzi. Wyróżnienie otrzymały poematy: „Śmierć zawsze jest czymś nowym w gwiazdozbiorze ptaków” Ewy Włodarskiej; „Demologos” Macieja Roberta oraz „Tylko o to mi chodzi” Bartosza Konstrata.

Kategoria

Literatura