Rinaldo Zhok zwycięzcą konkursu „Wykonawstwo bez limitu” | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
1 + 3 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
1 + 3 =

Rinaldo Zhok zwycięzcą konkursu „Wykonawstwo bez limitu”

Zakończył się I Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Wykonawstwo bez limitu”. Najwyżej oceniono Rinaldo Zhoka z Włoch.
80 pianistów uczestniczyło w I Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym "Wykonawstwo bez limitu" w Łodzi (12-20 października 2013 r.). Pośród 21 muzyków, którzy wystąpili w finale, najwyżej oceniono Rinaldo Zhoka z Włoch. Entuzjastyczne opinie publiczności potwierdziły werdykt jury. 

– Zwycięzca imponował wirtuozerią i ciekawymi, bardzo oryginalnymi interpretacjami – podkreślali melomani. Podczas koncertu laureatów zachwycił ich niezwykłym, romantycznym wykonaniem Sonaty C-dur Hob. XVI/50 Józefa Haydna, którą grał również w II etapie.  
Rinaldo Zhok urodził się w Trieście w 1980 r. Ukończył z najwyższymi notami Konserwatorium im. G. Tartiniego w rodzinnym mieście oraz Akademię Muzyczną Świętej Cecylii w Rzymie. W latach 2006-2008 studiował w klasie duetu fortepianowego Yaary Tal i Andreasa Groethuysena w Hochschule für Musik und Theater w Monachium. W latach 2008-2010 kontynuował studia w klasie prof. Borisa Blocha na Uniwersytecie Folkwang w Essen. Zdobył nagrody w kilku konkursach w Niemczech i we Włoszech. Do Polski przyjechał po raz drugi – w 2008 roku w Poznaniu otrzymał IV nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym Halina Czerny-Stefańska in memoriam. Nagrał dwie płyty CD dla Rainbow Classics z muzyką włoskich kompozytorów: Mario Zafreda i Antonia Bibalo. Koncertuje jako solista i kameralista we Włoszech, Francji, Niemczech, Hiszpanii, Norwegii, Polsce, na Węgrzech, w Słowenii i w Austrii.

 

Laureat I nagrody konkursu otrzymał 11 tysięcy złotych. Kolejne laury zdobyli: II nagrodę ex aequo Adil Kazambayev z Kazachstanu i Marton Takats z Węgier, III nagrodę ex aequo  Anna Markova z Rosji i Fahrettin Eren Yahsi z Turcji, IV nagrodę Veronika Salikhova (Rosja). Wyróżnienia trafiły do Jurgisa Aleknavičiusa z Litwy i Tomasza Zająca jedynego Polaka wśród laureatów, studenta Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Wszyscy laureaci wystąpili dzisiaj podczas uroczystego koncertu w nowej Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi przy ul. Żubardzkiej 2a.
 
Nie przypuszczaliśmy, że przyjedzie na konkurs aż tylu zdolnych ludzi. Odzew ze strony pianistów był tak duży, że powstał u nas w Łodzi jeden z większych konkursów pianistycznych w Polsce podsumowywała po koncercie laureatów Anna Wesołowska-Firlej, profesor łódzkiej Akademii Muzycznej, która zasiadała w jury. Pomysł na konkurs bez limitu wieku sprawdził się doskonale! Przecież przychodząc na koncert, oceniamy zwykle talent artysty, to jego artyzm do nas przemawia, niezależnie od wieku. Wydaje mi się, że formuła konkursu bez kategorii wiekowych dała uczestnikom więcej interpretacyjnej swobody. Organizatorzy już myślą o kolejnej edycji imprezy i zapowiadają, że za trzy lata konkurs Wykonawstwo bez limitu będzie miał już trzy etapy. Skrócimy program I etapu przesłuchań do nokturnu i etiudy Chopina, zaoszczędzając czas dla większej liczby uczestników II etapu i ścisłej czołówki, która wystąpi w trzecim, finałowym etapie zapowiada dyrektor konkursu prof. Maria Korecka-Soszkowska.

Kryteria udziału w konkursie zawierała już sama jego nazwa: uczestniczyli w nim muzycy wszystkich narodowości, bez ograniczenia limitu wieku i bez podziału na grupy wiekowe. Poza Polakami byli muzycy z zagranicy: Azerbejdżanu, Białorusi, Czech, Chin, Francji, Hiszpanii, Irlandii, Islandii, Japonii, Kazachstanu, Korei Południowej, Litwy, Niemiec, Norwegii, Rosji, Rumunii, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Ukrainy, USA, Węgier i Włoch.Występują pianiści kilkunastoletni, 20- i 30-latkowie, najstarsi uczestnicy mileli ponad 50 lat.

W pierwszym etapie konkursu każdy uczestnik wykonał 20-minutowy program, w którym regulaminowo musiała się znaleźć m.in. muzyka Chopina – jedna etiuda i jeden nokturn.
W drugim etapie każdy z uczestników zagrał - zgodnie z regulaminem - 45-minutowy recital z klasyczną sonatą, utworem dowolnym i obowiązkowo dużą formą Fryderyka Chopina (m.in. scherza, ballady, polonezy).
Wśród sonat dominowały dzieła Ludwiga van Beethovena. Trzykrotnie wykonana będzie Sonata Es-dur op. 81a Les Adieux, dwukrotnie Waldsteinowska op. 57 i raz Patetyczna c-moll op. 13, poza tym op. 10, 31, 78, 90, 109.

Organizatorem  konkursu była Katedra Fortepianu Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Konkurs znalazł się wśród projektów dofinansowanych w ramach programu Visiting Professors.