Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 3 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 3 =

Trójkąt miłosny: flet, skrzypce i wiolonczela

W 2017 roku przypada 120. rocznica urodzin Aleksandra Tansmana – łódzkiego kompozytora i pianisty, „obywatela świata”, który mimo błyskotliwej międzynarodowej kariery pozostawał przez dekady twórcą nieco w Polsce zapomnianym i niedocenianym.
Czołową rolę w ocalaniu go przed zbiorową niepamięcią odgrywa Stowarzyszenie Promocji Kultury im. Aleksandra Tansmana, organizujące od 21 lat festiwal imienia kompozytora. Ten podwójny jubileusz stał się znakomitą okazją, aby podsumować dotychczasowe edycje imprezy wydawnictwem płytowym „Alexandre Tansman: Ballet music”.
Tansman jako jeden z czołowych przedstawicieli neoklasycyzmu uprawiał przede wszystkim tradycyjne gatunki: w jego dorobku znajdziemy dziewięć symfonii numerowanych (i dziesiątą – kameralną), sinfonietty, koncerty solowe z towarzyszeniem orkiestry, liczne kompozycje solowe i kameralne. Fascynacja sceną zaowocowała skomponowaniem pięciu oper, a do baletu kompozytor podchodził aż siedmiokrotnie.
Na płycie CD wydanej przez niemiecką oficynę CPO (pod skrzydłami której ukazują się również dzieła m.in.: Feliksa Nowowiejskiego, Mieczysława Wajnberga i Andrzeja Panufnika) znalazła się muzyka do baletu komicznego „Sexutor” z 1923 roku oraz baletu w trzech obrazach „Bric à brac” z roku 1935. Wykonania obu kompozycji miały miejsce podczas Tansman Festival w Łodzi i powierzone zostały Polskiej Orkiestrze Radiowej – nagranie „Sexutora” pochodzi z 2014 roku, wówczas to zespół poprowadził od pulpitu dyrygenckiego Łukasz Borowicz, zaś „Bric à brac” to interpretacja Wojciecha Michniewskiego z roku 2002.


Anna Wójcikowska

Dalszy ciąg recenzji można przeczytać w wakacyjnym numerze KALEJDOSKOPU. Szukajcie miesięcznika w kioskach (sieci Kolporter, Ruch i Garmond Press), empikach i w Łódzkim Domu Kultury.

Kategoria

Muzyka