Słownik roku awangardy cz. 2 | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 8 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 8 =

Słownik roku awangardy cz. 2

W roku stulecia awangardy w Polsce zamieszczamy cykl, w którym JAROSŁAW SUCHAN, dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi, pomaga usystematyzować rozumienie pojęć ważnych dla awangardy historycznej i rzuca światło na ich znaczenie dziś.Dziś "t" jak tradycja.

Awangarda była pierwszym ruchem programowo skierowanym przeciw tradycji, czyli przeciw traktowaniu przeszłych kultur jako źródła wzorców, które należy naśladować. Nie przeszłość a teraźniejszość i przyszłość stanowiły dla niej punkt odniesienia. Awangarda z jednej strony chciała uchwycić ducha współczesności, z drugiej oddawała się kreowaniu futurystycznych utopii. Trudno wskazać jeden moment, w którym tradycja została odrzucona – był to raczej proces sięgający mniej więcej połowy XIX-wieku. To wówczas francuski krytyk Edmond Duranty wzywał do spalenia Luwru, a impresjoniści odchodzili od powielania dotychczasowych schematów ikonograficznych, poszukując inspiracji w otaczającej rzeczywistości. W tym samym czasie związany z impresjonistami Eduard Manet nie tyle odwracał się od tradycji, ile podejmował z nią przewrotną grę.

Ciąg dalszy artykułu w majowym numerze KALEJDOSKOPU. Szukajcie KALEJDOSKOPU 5/2017 w kioskach  (sieci Kolporter, Ruch i Garmond Press), empikach i w Łódzkim Domu Kultury.

Kategoria

Sztuka