Nie mów nikomu | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 9 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 9 =

Nie mów nikomu

Spektakl „Nie mów nikomu” w reżyserii Adama Ziajskiego, odbędzie się w ramach trzeciego cyklu Festiwalu Perspektywy 2017: Teatr - awangarda w działaniu! Spektakl grany w języku migowym z polskimi napisami.
Spektakl z udziałem osób niesłyszących, inspirowany osobistym doświadczeniem twórców, a także reportażem Anny Goc pt. "Głusza"

Adam Ziajski, reżyser mówi: – Jestem głęboko przejęty i zawstydzony stanem językowej wspólnoty. Mam nieodparte wrażenie, że używanie słów i ich znaczeń z coraz większą intensywnością staje się narzędziem zbiorowej konfrontacji, walki wszystkich ze wszystkimi. Nie budujemy przestrzeni do spotkania w dialogu, szacunku i wzajemnym zrozumieniu. Daliśmy przyzwolenie na życie w świecie budowanym ze strachu i uprzedzeń, w świecie, w którym zawłaszczanie języka realizuje się w fakcie odbierania innym prawa do głosu. Do realizacji spektaklu zaprosiłem osoby niesłyszące. Wśród nich jest również jedna osoba niewidoma. Na początku czułem się zawstydzony tym jak reaguję i co o nich wiem. Dzisiaj chciałbym krzyknąć: wybieram milczenie! Ale jak tu wykrzyczeć takie wyznanie?


Scenariusz i reżyseria: Adam Ziajski
Występują: Jacek Frąckowiak, Zofia Mądra, Kazimierz Mądry, Natalia Nowak, Piotr Nowak, Dominika Mroczek - Dąbrowska, Adam Ziajski
Wideo: kolektyw WOOOM visuals
Dźwięk: Maciej Frycz
Kostiumy i scenografia: Grupa Mixer
Produkcja: Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA
Premiera: 25.11.2016

Nagrody:
Grand Prix dla najlepszego spektaklu TOPOFFFestival 2017 w Tychach.
Nagroda im. Zygmunta Duczyńskiego dla indywidualności artystycznej festiwalu KONTRAPUNKT 2017 dla Adama Ziajskiego.

INFORMACJE O TWÓRCACH:

Adam Ziajski – (ur. w 1972 r. w Poznaniu), aktor, reżyser, absolwent kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Założyciel Teatru Strefa Ciszy, współtwórca Centrum Rezydencji Teatralnej "Scena Robocza". W latach 1988–1990 związany z Klubem Literackim "Lewitacje", a także z Niezależną Grupą Twórców "Imperatyw". Początkiem teatralnych poszukiwań Ziajskiego stała się fascynacja Jerzym Grotowskim.
Według reżysera kluczowym motorem do zaistnienia teatru jest spotkanie, a teatr jest niczym innym jak odbywającym się tu i teraz spotkaniem. Akorzy w jego spektaklach nie uzurpują sobie prawa do bycia jedynie artystami. Poprzez interaktywność ich aktorskich działań, dochodzi do powstania wspólnoty, między aktorami a widzami, między ludźmi. Spektakle Ziajskiego powstają z inspiracji człowiekiem i jego codzienną aktywnością. Z powodu zainteresowania człowiekiem jako takim, jego naturalnością, Adam Ziajski nie zaprasza do współpracy zawodowych aktorów. Swoim aktorom Ziajski radzi: "Staraj się jak najmniej kombinować, po prostu bądź" To właśnie poprzez jak najbardziej naturalne bycie, przy jak najmniejszej teatralności zachowania aktora, reżyser stara się, by spektakle jego zespołu były wiarygodne i autentyczne dla widza. Często Adam Ziajski pełni w swoich spektaklch podwójną rolę. Jest równocześnie aktorem i reżyserem. Jego reżyserska praca nie kończy się na próbie generalnej, a spełnia się dopiero w czasie teatralnej akcji.

Spektakl „Nie mów nikomu”, który miał swoją premierę pod koniec listopada 2016 roku, wziął się z utrapień i niepokojów swego głównego twórcy: „Mniej więcej od roku chodził mi po głowie pewien problem. Dotyczy języka. Atmosfera wokół nas niepokojąco gęstnieje. Język nam się zohydził i zdegenerował. Dominuje w nim duch konfrontacji, nienawiści, przemocy. Z ekranów i głośników sączy się narodowa paplanina pełna frazesów, hipokryzji, przeinaczeń, wulgarności i wzajemnych pomówień. Na tej powodzi językowego błota żerują wszyscy. Politycy, media, a nawet drobni rzemieślnicy od kijów baseballowych. To wszystko tylko nas oddala od siebie. Dzisiaj nawet zwykła rozmowa z dawno niewidzianym znajomym może przypominać taniec saperów na polu minowym. Naszą narodową dyscypliną stało się wzajemne wykluczanie. W życiu prywatnym, publicznym, a szczególnie w sieci. Dookoła wszystko spsiało. Bardzo mnie to smuci i martwi. Długo myślałem nad tym, kogo bym upoważnił do zabrania głosu w tej sprawie. Wybrałem ludzi głuchych, bo to najbardziej wykluczona grupa społeczna. Wydało mi się to bardzo istotne również z teatralnego punktu widzenia. Bo język migowy jest niezwykle choreograficzny. Trójwymiarowy”.

data: 24 września 2017 (niedziela)
godzina: 19:00
miejsce: scena Art_Inkubatora w Fabryce Sztuki w Łodzi
czas trwania: 70 minut
wiek widzów: od 16 roku życia
bilety: 20 zł ulgowy / 30 zł normalny
rezerwacje:
mailowo: teatrchorea@gmail.com
telefonicznie: +48 506 103 207 (od poniedziałku do piątku, w godzinach 12:00-17:00)