Karamazow i Antygona to najlepsze spektakle zakończonego właśnie sezonu zdaniem łódzkich recenzentów. Złote Maski przyznali oni już po raz 22. W kapitule nagrody jest też dwoje autorów związanych z Kalejdoskopem - Małgorzata Karbowiak i Piotr Grobliński.
Złotą Maską za najlepszy spektakl
wyróżniono dwa przedstawienia: Karamazowa w reż.
Jacka Orłowskiego (Teatr im. Stefana Jaracza) i Antygonę
w reż. Marcina Libera (Teatr Nowy im. Kazimierza
Dejmka).
Złota Maska za najlepszą
reżyserię przypadła Agacie Dudzie-Gracz za spektakl
Złesny, zrealizowany jako przedstawienie dyplomowe
studentów Wydziału Aktorskiego łódzkiej Szkoły Filmowej (Teatr
Studyjny).
Dwóch aktorów grających w Teatrze Jaracza otrzymało Złote
Maski za najlepszą rolę męską w sezonie
2012/2013: Marek Nędza za rolę Iwana w przedstawieniu Jacka
Orłowskiego Karamazow i Wojciech Brzeziński występujący
gościnnie w Kaliguli Anny Augustynowicz (zdjęcie).
Złotą Maskę za najlepszą wokalno-dramatyczną rolę
żeńską wręczono Joannie Woś za rolę Anny Boleny w
spektaklu "Anna Bolena" i Violetty Valéry w spektaklu "Traviata"
(Teatr Wielki).
Złota Maska za najlepszy debiut
aktorski przypadła Agnieszce Skrzypczak za rolę w
spektaklu Marzenie Nataszy Nikołaja Kolady (Teatr im.
Stefana Jaracza).
Złotą Maskę za najlepszą
scenografię otrzymał Wojciech Puś, współtwórca
spektaklu Podróż zimowa w Teatrze
Powszechnym. Złotą Maskę za najlepszą muzykę w
sezonie 2012/2013 przyznano Zbigniewowi Krzywańskiemu,
kompozytorowi utworów do musicalu Zorro (Teatr
Muzyczny).
Złotą Maską za najlepszy
spektakl w teatrach lalkowych wyróżniono
przedstawienie Balladyny i romanse w reż. Konrada
Dworakowskiego (Teatr Pinokio).
Złota Maska w kategorii Off Teatr
została przyznana Marianowi Glinkowskiemu za nieoceniony wkład
w rozwój teatru alternatywnego i zasługi w upowszechnianiu kultury
teatralnej.
Ponadto podczas uroczystości 23 czerwca w Teatrze Wielkim
wręczono trzy Nadzwyczajne Złote Maski.
Pierwszą otrzymał Teatr Muzyczny w Łodzi za spektakl Łajza -
według jurorów udany przykład poszukiwań i
przełamywania standardowego myślenia o teatrze muzycznym.
Drugą wyróżniono Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi za
przywrócenie teatrowi łódzkich tematów w spektaklach "Hotel
Savoy" i "Kokolobolo, czyli opowieść o przypadkach Ślepego Maksa i
Szai Magnata. Trzecią odebrał Waldemar Sutryk za znaczące
podniesienie poziomu artystycznego Chóru Teatru Wielkiego w Łodzi i
utworzenie Chóru Dziecięcego Teatru Wielkiego w Łodzi.