Cinergia – Gdzie jest bohater? | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 1 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 1 =

Cinergia – Gdzie jest bohater?

To hasło tegorocznej 24. edycji Forum Kina Europejskiego Cinergia, która odbędzie się w dniach 22-30 listopada. W programie znalazło się blisko 100 filmów. Najważniejsze sekcje to: Konkurs polskich debiutów i filmów drugich, Konkurs europejskich debiutów i filmów drugich, Panorama kina europejskiego. Projekcjom w kinie Helios oraz w kinie Charlie będą towarzyszyć panele dyskusyjne, warsztaty, koncerty, wystawy, kursy mistrzowskie. Bilety można rezerwować od 6 listopada na stronie festiwalu.
Jak twierdzą programerzy Cinergii Krzysztof Spór i Anna Serdiukow, budując repertuar filmowy festiwalu, stawiali sobie pytanie „Gdzie jest bohater?”. Zatem filmy będą odnosiły się do tematu „bohaterstwa” zarówno w mikroskali, jak i w makroskali: narodowe bohaterstwo obok cichego, „domowego”, codziennie bolesnego. Twórcy festiwalu będą więc wraz z widzami poszukiwać współczesnych „bohaterów”, o ile ten termin się jeszcze nie zdezaktualizował...

Filmy pogrupowano w sekcje. Będą to: Konkurs polskich debiutów i filmów drugich (zderza pełnometrażowe filmy fabularne, dokumentalne i animowane, pokazom towarzyszą spotkania z twórcami), Konkurs europejskich debiutów i filmów drugich, Panorama kina europejskiego – festiwalowe przeboje, Panorama kina europejskiego – mistrzowie (najnowsze filmy twórców o ugruntowanej pozycji w środowisku filmowym), Panorama kina europejskiego – odkrycia (pokazy przedpremierowe), Panorama kina światowego (nowe kierunki, niezapomniane emocje), Polonica (udział polskich twórców w produkcjach z Europy i reszty świata), Pokazy specjalne (klasyka i spotkania z uznanymi twórcami), Europejskie filmy dla dzieci, Nowe horyzonty współczesnego kina (najciekawsze filmy z tegorocznej edycji festiwalu Nowe Horyzonty we Wrocławiu), Filmowi bohaterowie Lenny’ego Abrahamsona (retrospektywa), Przegląd krótkometrażowych filmów z Europy.

Gościem Cinergii będzie Jana Ševčiková – jedna z najważniejszych czeskich dokumentalistek. W programie festiwalu zaplanowano pełną retrospektywę jej twórczości. Artystka spotka się z publicznością po pokazach swoich najważniejszych filmów. – Będzie można zapytać o wszystkie sekrety jej pracy. Realizuje filmy wiele lat, żyje ze swymi bohaterami, powraca do nich, stara się łączyć etnograficzny zapis z wyczuleniem na kwestie duchowe – mówi Anna Serdiukow.

– Pokażemy cztery spośród najciekawszych filmów festiwalu Nowe Horyzonty, cenimy sobie tę współpracę, wspieramy się i lubimy – mówi Krzysztof Spór. – Będą to „Przynęta” Marka Jenkina, „Ray&Liz” Richarda Billinghama, „Siła ognia” Olivera Laxe'a i „Bacurau” Klebera Mendonçy Filho. Premierowo pokażemy je w Łodzi.

„Niepozorna szarża. Nowe kino Izraela” to tytuł przeglądu najciekawszych debiutów izraelskich. – Produkcje te wydały nam się bardzo różnorodne i dojrzałe - tłumaczy Anna Serdiukow. – Portretują swoją kulturę i obyczaje bez dystansu. Mówią wprost, bez autocenzury, poczucia wstydu. Często stawiają trudne pytania.

Wśród festiwalowych hitów znalazł się głośny „Malowany ptak” Vaclava Marhoula - ekranizacja powieści Jerzego Kosińskiego, film, który wywołuje skrajne emocje, czeski kandydat do Oscara 2019. Wiele wskazuje na to, że nie będzie go w regularnej dystrybucji w Polsce. Będzie najnowszy film kanadyjskiego reżysera Xaviera Dolana „Matthias i Maxime”. Obydwa tytuły miały premierę w Cannes. Pokazany zostanie film nagrodzony w Wenecji za reżyserię Roya Anderssona „O nieskończoności” - poetycka opowieść okraszona niebanalnym humorem. W programie znajdzie się również niezwykła animacja z Hiszpanii „Buñuel w labiryncie żółwi” Salvadora Simó - film, który zdobył jedną z głównych nagród na prestiżowym festiwalu w Annecy. Opowiada historię powstawania krótkometrażowego dokumentu Luisa Buñuela „Ziemia bez chleba”.

Pierwsza w Polsce filmowa retrospektywa irlandzkiego reżysera Lenny'ego Abrahamsona, nominowanego do Oscara 2016 za reżyserię filmu „Pokój”. Twórca będzie gościem Cinergii i weźmie udział w spotkaniach z festiwalową publicznością. W polskich kinach obok głośnego „Pokoju” była zwariowana komedia „Frank” z Maggie Gyllenhaal i Michaelem Fassbenderem. Pod koniec 2018 roku światową premierę miał najnowszy film Abrahamsona – „The Little Stranger” będący adaptacją wydanej również w Polsce powieści „Ktoś we mnie” brytyjskiej pisarki Sarah Waters. Urodzony w 1966 roku w Dublinie Lenny Abrahamson to dziś jeden z najbardziej utytułowanych przedstawicieli irlandzkiej kinematografii. Międzynarodowy rozgłos przyniósł mu film „Pokój” nominowany do Oscarów 2016 w czterech kategoriach (w tym jako Najlepszy Film) i wyróżniony ostatecznie statuetką dla Najlepszej Aktorki (Brie Larson).

Zaplanowano także pokaz specjalny „Apocalypse Now. Final Cut” z odświeżonym obrazem i dźwiękiem z okazji 40. rocznicy premiery filmu Francisa Forda Coppoli.

Nowością w programie filmowym Cinergii będzie „VR jako nowe kino atrakcji”. Ta propozycja, za którą odpowiedzialny jest Paweł Jóźwiak-Rodan, nawiązuje do okresu pionierskiego kina. Dziś taki okres przeżywa nowe medium cinematic VR - film 360 stopni 3D oparty na poczuciu zanurzenia w oglądanym obrazie, bycia w środku akcji filmu. Prezentowane tytuły, tak jak w początkach kina, oparte są na wrażeniu i atrakcyjności efektu wizualnego.

Organizatorzy zapowiadają panel dyskusyjny „Modele finansowania kultury w Polsce”, który odbędzie się 25 listopada z udziałem ekonomistów, przedsiębiorców i managerów kultury. Dyskusje poprowadzi Janusz Wdzięczak, specjalista w zakresie finansowania inwestycji.

Wydarzeniem festiwalu będzie wystawa fotograficzna „WERKI. WAJDA. Renata Pajchel”, którą przygotowało Stowarzyszenie Filmowe KinoArt. To hołd wybitnej polskiej fotosistki dla jednego z najwybitniejszych artystów polskiego kina - otwarcie 26 listopada w galerii ŁTF. 25-lecie kina Charlie uświetni Ania Movie Charlie - koncert Ani Dąbrowskiej w Teatrze Wielkim 30 listopada. Artystka z zespołem wykona repertuar ze swojego kultowego albumu z 2010 roku.