Trwa łódzka Replika Azjatyckiego Festiwalu Filmowego Pięć Smaków w kinie Narodowego Centrum Kultury Filmowej – przegląd prezentujący różnorodność i głębię kina z Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej.
Azjatycki Festiwal Filmowy Pięć Smaków to selekcja znakomitych filmów, ale także okazja do odkrywania azjatyckiej popkultury, do dyskusji o sztuce, polityce i wyzwaniach współczesnego świata. Seansom towarzyszą spotkania z twórcami, pogłębione rozmowy dotyczące związanych z programem tematów, wykłady, prelekcje oraz inne wydarzenia, których celem jest jak najszersze zaprezentowanie współczesnego oblicza kultur Azji, ich różnorodności i znaczenia. Kino jest znakomitym medium, by o tej części świata opowiadać w sposób mądry i daleki od orientalizowania, medium pozwalającym budować wrażliwość na odmienność kulturową.W programie znalazły się produkcje z najróżniejszych zakątków Azji, m.in. z Japonii, Chin, Tajlandii, Korei czy Filipin. Replika oferuje podróż przez kinematografie tego kontynentu, prezentując zarówno współczesne hity i odkrycia z sekcji kina współczesnego, jak i odrestaurowane klasyki.
Program
13 listopada
Sala Odeon | godz. 19
„Her Story”
(Chiny, 2024, reż. Shao Yihui, komedia, dramat, 123')
To poruszający chiński dramat z nutą komedii i romansu, opowiadający o niezwykłej więzi między samotną matką a jej młodszą sąsiadką. Film łączy lekkość i emocje, podejmując temat kobiecej siły i przyjaźni. Stał się jednym z największych kinowych hitów w Chinach w 2024 roku.
14 listopada
Sala Odeon | godz. 19
„Typhoon Club”
(Japonia, 1985, reż. Shinji Sōmai, dramat, młodzieżowy, 115')
Pięć dni z życia uczniów pewnej szkoły w Tokio. Gdy nad tokijskie przedmieścia nadciąga tajfun, część młodych zostaje w szkolnym gmachu, by przeczekać nawałnicę. Ale wraz z pierwszymi podmuchami wiatru zaczyna się w nich budzić seksualna energia, której nikt nie jest w stanie zatrzymać! Po przejściu tajfunu nic nie będzie już takie samo jak przedtem. Film zostanie pokazany w wersji odrestaurowanej w 4K. Przed pokazem prelekcję wygłosi filmoznawca Maciej Krauze. Po seansie zapraszamy do udziału w dyskusji.
15 listopada
Sala Odeon | godz. 17
„Na robocie”
(Filipiny, 2024, reż. Dominic Bekaert, dramat, 83')
Moroya, kierowcę wpływowego, ale kapryśnego biznesmena, w środku nocy budzi telefon. Dostaje robotę – ma pojechać z Baguio do Manili i przywieźć koszulkę z nadrukiem Mona Lisy i lekarstwo na potencję dla szefa. Z pozoru prosta misja zamienia się w klaustrofobiczne laboratorium snów i pamięci. Moroya nawiedzają wspomnienia dawnych fuch, rozmowy z innymi kierowcami, ulotne wizje, w których teraźniejszość miesza się z fantazjami o przyszłości. Zbliżając się do celu, mężczyzna dryfuje między klasowymi podziałami, ciężarem hierarchii i absurdem zleconego zadania. Przed pokazem zostanie wyświetlona wideoprelekcja przygotowana przez zespół Pięciu Smaków.
Sala Odeon | godz. 19:30
„Chcę spać tak, by śnić”
(Japonia, 1986, reż. Kaizo Hayashi, dramat, 81')
Zrodzony ze szczątków dawno zapomnianego snu, debiut Kaizo Hayashi to przejmująca oda do ery kina niemego. W słabym blasku lampy elektrycznej starzejąca się gwiazdka srebrnego ekranu szuka pomocy u dwóch niezłomnych detektywów, gdy jej ukochana córka, eteryczna Bellflower, zostaje porwana dla okupu. Detektywi wpadają w wir ekscytującej gry w kotka i myszkę, wędrując coraz głębiej w bezsenną krainę benshi performerów, archetypowych złoczyńców i niekończących się seriali. Film zostanie wyświetlony w wersji odrestaurowanej. Przed pokazem zostanie wyświetlona wideoprelekcja przygotowana przez zespół Pięciu Smaków, a po seansie dyskusja.
16 listopada
Sala Odeon | godz. 16
„Czas się ogarnąć”
(Korea Południowa, 2024, reż. Sun Namkoong, dramat, 102')
Troje młodych ludzi przybywa na piękną wyspę Jeju, miejsce popularne wśród koreańskich turystów. Wydają się zwyczajnymi dwudziestoparolatkami na wycieczce, ale mają za sobą nietypową przeszłość, z której niechętnie się zwierzają. Jeszcze niedawno byli częścią przemysłu k-popowego i marzyli o statusie wielkich gwiazd, dzisiaj zmagają się z traumą i nie wiedzą, co ze sobą począć. Wspólny czas z dala od wielkomiejskiego zgiełku i spotkania z okolicznymi mieszkańcami będą dla nich okazją do terapii i odnalezienia samych siebie. Czy potrafią skorzystać z tej szansy?
Przed pokazem zostanie wyświetlona wideoprelekcja przygotowana przez zespół Pięciu Smaków. Po pokazie odbędzie się panel dyskusyjny przygotowany przez członków Studenckiego Koła Naukowego Azji Wschodniej i Pacyfiku WSMiP Uniwersytetu Łódzkiego, poświęcony blaskom i cieniom koreańskiego przemysłu muzycznego. Spotkanie będzie okazją do refleksji nad mechanizmami funkcjonowania branży k-pop, presją sukcesu oraz fenomenem globalnej popularności tego zjawiska.
Sala Odeon | godz. 19
„Diabeł morski”
(Tajlandia, 2018, reż. Phuttiphong Aroonpheng, dramat, 105')
Nadmorska wioska w Tajlandii. W jej pobliżu utonęło tysiące uchodźców z ludu Rohingya. Miejscowy rybak przypadkowo znajduje w lesie ich masowy grób. W jednym ciele tli się jeszcze życie. Rybak zabiera do domu nieprzytomnego, rannego mężczyznę. Leczy, oferuje swoją przyjaźń i daje imię Thongchai. Kiedy pewnego dnia rybak nie wraca z morza, Thongchai szuka go wszędzie. Mając nadzieje na jego powrót nadal mieszka w jego domu i łowi ryby. Powoli Thongchai zaczyna przypominać zaginionego przyjaciela… Nagroda dla najlepszego filmu w sekcji Orizzonti na tegorocznym festiwalu w Wenecji. Przed pokazem zostanie wyświetlona wideoprelekcja przygotowana przez zespół Pięciu Smaków.

