Filmobcy | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 1 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 1 =

Filmobcy

Muzeum Kinematografii zaprasza na wystawę „Filmobcy. Marzec ’68”, która poświęcona jest filmowym kontekstom wydarzeń 1968 roku i losom twórców żydowskiego pochodzenia. Wernisażowi towarzyszy spotkanie z dokumentalistką Marią Zmarz-Koczanowicz oraz projekcje jej filmów dokumentalnych: „Zwyczajny marzec” oraz „Dworzec Gdański”.
Poprzez archiwalne zdjęcia, dokumenty, fotosy i wycinki z gazet ekspozycja ukazuje, jak wyglądał świat polskiej kinematografii przed wydarzeniami marca i tuż po nich. Jerzy Hoffman, Andrzej Krakowski, Krzysztof Rogulski, Andrzej Titkow, Janusz Zaorski, Michał Dudziewicz, Jerzy Matula, Leon Kelcz - naoczni świadkowie opowiadają o Marcu 1968 roku w środowisku filmowym, ze szczególnym uwzględnieniem Łodzi i Szkoły Filmowej.

„Jak wyglądałoby polskie kino, gdyby Andrzej Munk nie zginął w wypadku samochodowym? Na to nieraz zadawane pytanie można udzielić dość smutnej odpowiedzi, że nie jest wykluczone, iż tak samo, ponieważ w 1968 roku musiałby wyjechać z Polski, tak jak wielu filmowców żydowskiego pochodzenia, często niezwykle zasłużonych dla polskiego kina. Kraj na stałe opuścili m.in. Regina Dreyer, Edward Etler, Józef Fiałkowski, Władysław Forbert, Aleksander Ford, Zygmunt Goldberg, Dora Gromb, Ludwik Hager, Aleksander Hochberg, Tadeusz Jaworski, Andrzej Krakowski, Helena Lemańska, Jerzy Lipman, Marian Marzyński, Anatol Radzinowicz, Zygmunt Szyndler, Mieczysław Wajnberger, Kurt Weber. Do wyjazdu próbowano nakłonić także inne osoby, np. Jerzego Hoffmana, niektórych pozostawiono w spokoju. Ale losy poszczególnych osób, nierzadko tragiczne, nie stanowią jedynych konsekwencji wydarzeń roku 1968 w polskiej kinematografii. Co więcej, wszystko zaczęło się znacznie wcześniej” - pisze Piotr Zwierzchowski.