Grają "Tribute to Tuwim" | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 4 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 4 =

Grają "Tribute to Tuwim"

Rozpoczęła się trasa promująca album zespołu Agnellus w całości złożony z autorskich kompozycji do tekstów Juliana Tuwima. Czym jest „Bal dla ubogich. Tribute to Tuwim” i gdzie będzie można posłuchać zawartego na krążku materiału?
Wybrane utwory poety przepełnia z jednej strony niepokojący obraz wnętrza człowieka, a z drugiej pewien rodzaj nadziei, którą najlepiej wyraża metafizyka i niepogodzenie. Melancholia Tuwimowskich tekstów to piękne królestwo słów o samotności, miłości i wierze - przekonują muzycy. 

Wydawnictwo zostało objęte honorowym patronatem Domu Literatury w Łodzi. Agnellus jest wielokrotnie nagradzanym zespołem. Instytut Adama Mickiewicza w Warszawie uznał, że projekt tuwimowski jest istotny dla promocji polskiej kultury za granicą i przyznał dofinansowanie wyjazdu zespołu na festiwal poświęcony Tuwimowi w Szkocji w roku 2013 w programie "Kultura polska na świecie". Agnellus działa w materii piosenki wysokoartystycznej. Zespół Agnellus uczestniczy w ważnych projektach związanych z regionem współpracując z Domem Literatury w Łodzi oraz z Fundacją Pasaże Pamięci w Tomaszowie Mazowiecki. Realizacja albumu była możliwa dzięki dofinansowaniu z budżetu Miasta Łodzi, natomiast  trasa koncertowa zespołu Agnellus promująca album "Bal dla ubogich. Tribute to Tuwim" jest współfinansowana przez Województwo Łódzkie. 

W projekcie graficznym albumu wykorzystano grafikę Kosmy Woźniarskiego z klipu "Kamienice" – promującego album, którego artystyczne tworzywo idealnie ukazuje istotę poezji Tuwima i jego związek z Łodzią. Tytułowe „Kamienice” opisują ludzkie wnętrze, jego nędzę i ograniczenia, których metaforą jest tunel – zamknięta przestrzeń widoczna, kiedy spoglądamy z okna budynku wychodzącego na podwórze.

Tożsamość wyraża się w języku, zatem wielka poezja ma zdolność jej przechowywania. Dlatego twórczości Tuwima nie można zrozumieć bez Łodzi i jej "ciemnych" obrazów. Poeta pisał o nędzy robotników w najlepszych czasach rozkwitu miasta, bo tak naprawdę to oni tworzyli fortuny fabrykantów. Pisał o kamienicach i ponurych podwórkach. Pisał jako łodzianin, Polak rozkochany w polskim języku i w muzyczności języka rosyjskiego, doskonale pojmujący, niczym żydowski kabalista, substancjalność słów. Jest kimś, kto sam stanowił granicę między światami, wówczas, gdy Łódź też określano jako pogranicze kultur. Dzisiaj miasto jest granicą między utopią a krachem, stara się uporać ze skutkami transformacji, która okazała się dla łódzkiego przemysłu wręcz mordercza. Utwory Tuwima są więc wyznacznikiem tak trudno definiowanej tożsamości miasta-medium, „Łodzi” płynącej do wyśnionego portu ponownej prosperity.

Po koncertach w łódzkim Domu Literatury i w Miejskim Centrum Kultury, w Tomaszowie Mazowieckim (czyli w dwóch miastach Tuwimowi nieobojętnych)
 
18 X - g. 17.00 - Gminne Centrum Kultury, Inowłódz
22 X - g. 18.00 - Dom Kultury, Łęczyca
25 X -  g. 19.00 - Ośrodek Działań Artystycznych, Piotrków Trybunalski
26 X - g. 18.00 - Miejski Ośrodek Kultury, Zgierz
08 XI - g. 18.00 - Gminny Ośrodek Kultury, Domaniewice
18 XI  - g.13.00 - Wieruszowski Dom Kultury, Wieruszów
20 XI - g. 10.30 - Łaski Dom Kultury, Łask
06 XII - g. 19.00 - Ośrodek Kultury, Konstantynów Łódzki
07 XII - g. 18.00 - Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna, Bełchatów
08 XII - g. 19.00 - Klub Scenografa, Łódź
15 XII - g. 16.00 - Miejski Dom Kultury, Radomsko

Agnellus nagrał album w składzie: śpiew – Agnieszka Kowalska-Owczarek, gitara akustyczna – Agnieszka Nowak, gitara basowa – Tomasz Kowalski, gitara elektryczna – Daniel Machoś, perkusja – Paweł Zawierucha, gościnnie: puzon – Grzegorz Rogala, instrumenty klawiszowe – Rafał Hajdorowicz.

Nagrań dokonano w Robak Studio w Łodzi. Realizacja i mastering: Zbigniew Piotrowski
Projekt graficzny: Agnieszka Kowalska-Owczarek

AGNELLUS – zespół w swojej kreacji wychodzi poza ramy piosenki poetyckiej, wnikając w przestrzeń muzyczno-teatralną. Porusza się pomiędzy piosenką literacką a poetyckim rockiem, niekiedy z elementami jazzu lub folkowym kolorytem. Ze względu na specyfikę zespołu można go usłyszeć na festiwalach muzycznych, teatralnych i poetyckich. Utwory autorów Agnellusa znalazły się na płycie Macieja Zembatego pt. „Piosenki z trumienki” (Canto, 2002). W październiku 2012 w Polskim Radio Łódź odbyła się premiera albumu „Ballady i transe”, (Dalmafon). Znajdują się na nim zarówno utwory poezji modernistycznej, jak również współcześnie tworzących autorów, szczególnie łódzkich poetów. Zespół ma przygotowany do wydania nowy album „Bal dla ubogich”, który będzie złożony w całości z autorskich kompozycji do słów Tuwima. Kolejnym muzycznym projektem grupy w formie mini-widowiska są „Wyliczanki, igry, fiki” – muzyczna interpretacja znanych dziecięcych zabaw słownych dla widza dorosłego oraz oprawiony plastycznie program „Dwoje Ludzieńków. Tribute to Leśmian.”
Więcej: http://agnellus.art.pl/o-nas/

Zespół współtworzą: Agnieszka Kowalska-Owczarek – śpiew, Agnieszka Nowak – gitara akustyczna, Tomasz Kowalski – gitara basowa, Daniel Machoś – gitara elektryczna, Mateusz Joachimiak – perkusja. Przez wiele lat perkusistą zespołu oraz współtwórcą muzyki był Paweł Zawierucha. Jest on współtwórcą muzyki do projektu „Wyliczanki, igry, fiki”.

mat. pras. / łk

Kategoria

Muzyka