Już od kilku dekad nieprzerwanie trwa moda na tak zwane wykonawstwo historyczne. Zgodnie z jego założeniami, wykonywanie muzyki dawnej (a więc barokowej i starszej) powinno odbywać się przy użyciu zrekonstruowanych instrumentów z epoki, w oparciu o traktaty wykonawcze tamtego czasu, najlepiej z nut w oryginalnym zapisie, nieprzystosowanym sztucznie do dzisiejszej notacji muzycznej.
Dyrygenci (czy – rzeklibyśmy – kapelmistrzowie) tacy jak Jordi Savall, Philippe Herreweghe czy Sir John Eliot Gardiner wraz ze swymi zespołami mają licznych naśladowców również w Polsce. Dotąd łódzkie zespoły muzyki dawnej działały „projektowo”, a więc tworzone były na potrzeby konkretnych wydarzeń organizowanych przez Akademię Muzyczną, jak konferencje artystyczno-naukowe czy doroczny Łódzki Maraton Bachowski. W ostatnim czasie pojawiły się jednak zespoły, które mogą być odpowiedzią na zapotrzebowanie amatorów tego repertuaru – dość wspomnieć kameralną orkiestrę barokową Altberg Ensemble (która zwyciężyła w plebiscycie „Kalejdoskopu” Armatka Kultury 2017) czy wokalno-instrumentalny zespół Kapela Polonica.Na debiutanckiej płycie „Telemann. Kantaty sakralne” Kapeli Polonica zarejestrowano trzy kantaty, czyli utwory wokalno-instrumentalne, religijne lub świeckie o stosunkowo niewielkich rozmiarach, przeznaczonych na kameralną obsadę wykonawczą. Muzycy z Kapeli Polonica uczcili Rok Georga Philippa Telemanna (250. rocznica śmierci w 2017 roku) serią koncertów, a następnie zdecydowali się zarejestrować i wydać na płycie kantaty, które – jak piszą – „szczególnie poruszyły serca członków zespołu”. Są to kantaty oznaczone w katalogu Telemann-Werke-Verzeichnis numerami 1:1258, 1:213 oraz 1:96.
Choć muzycy współpracują ze sobą stosunkowo krótko, bo od 2015 roku (początkowo w nieco innym składzie), tworzą zgrany, profesjonalny zespół wykonujący muzykę dawną na wysokim poziomie. W kompozycjach wokalnych grupie przewodzi sopranistka Barbara Rogala. Jej miękki i ciepło brzmiący głos odznacza się równocześnie zaskakującą sprawnością i ruchliwością, czego dowodem są bezbłędnie wykonane długie, sfigurowane frazy w pierwszej arii z kantaty TWV 1:213 „Twoi umarli żyć będą otoczeni radością i światłem”. Sopran Barbary Rogali bardzo dobrze sprawdza się we fragmentach ekspresyjnych oraz w recytatywach, w których przekazywana jest treść słowna.
Anna Wójcikowska
Dalszy ciąg recenzji można przeczytać w kwietniowym numerze „Kalejdoskopu”, który jest dostępny w kioskach Ruchu, Kolportera, Garmond-Press, w salonach Empik, recepcji Łódzkiego Domu Kultury oraz w prenumeracie: https://prenumerata.ruch.com.pl/prenumerata-kalejdoskop-magazyn-kulturalny-lodzi-i-wojewodztwa-lodzkiegoKategoria
Muzyka