Kurzak na 15-lecie ECK Logos | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 8 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 8 =

Kurzak na 15-lecie ECK Logos

Aleksandra Kurzak, fot. Gregor Hohenberg / Sony Music Entertainment

Aleksandra Kurzak, gwiazda MET i pierwsza Polka, która podpisała kontrakt z wytwórnią DECCA, oraz wiedeńska Morphing Chamber Orchestra, nowojorska formacja tańca współczesnego Parsons Dance, włoski gitarzysta Pietro Ballestrero i debiutancki koncert jego trio, spektakl Teatru STU z muzyką m.in. Elżbiety Adamiak, Romualda Lipko i Seweryna Krajewskiego, ikony i akwarele Danyło Mowczana - to kilka wydarzeń, które układają się w program 15-lecia Europejskiego Centrum Kultury "Logos" w Łodzi. Początek 5 listopada.  
Wprawdzie od trzech nie odbywa się Festiwal Kultury Chrześcijańskiej, który po 20. edycji zawiesił jego organizator i dyrektor programowy ks. Waldemar Sondka, duszpasterz środowisk twórczych w Łodzi, ale kolejny rok z rzędu kościół środowisk twórczych, Teatr Logos i działające przy nim Europejskie Centrum Kultury "Logos" są miejscem niebagatelnych wydarzeń. Podobnie będzie w tym roku, pretekstem - jak poprzednio - jest jubileusz, tym razem 15-lecia ECK. Jubileuszowe wydarzenia mają poniekąd format festiwalowy.

Program:

5 listopada 2019 r. (wtorek) godz. 20.00
Parsons Dance (USA)
spektakl baletowy
Teatr Muzyczny, ul. Północna 47/51

Amerykańska grupa taneczna tańca współczesnego z siedzibą w Nowym Jorku, znana na całym świecie ze swojej energicznej i ciężkiej pracy zespołowej. Założona w 1985 r. przez dyrektora artystycznego Davida Parsonsa i Tony Award oraz reżysera światła Howella Binkleya. Grupa występowała w ponad 447 miastach, 30 krajach i na 5 kontynentach m.in. w tak znaczących miejscach jak Kennedy Center for the Performing Arts, Opera w Sydney, Maison de la Danse, Teatro La Fenice i Theatro Municipal do Rio de Janeiro.

Parsons Dance prezentuje przedstawienia wybrane z ogromnego i różnorodnego repertuaru ponad 75 dzieł stworzonych przez Davida Parsonsa. Ponadto współpracuje ze znanymi choreografami, takimi jak Trey McIntyre i Robert Battle. Dzięki stypendium GenerationNOW Fellowship pomaga młodym amerykańskim choreografom, których rozwój twórczy nadzoruje sam Parsons. Grupa jest zaangażowana w kontakt z widzem nie tylko podczas występów. Stara się dotrzeć do widza w każdym wieku poprzez programy edukacyjne i informacyjne, dyskusje, otwarte próby, warsztaty studyjne, warsztaty wideo, otwarte zajęcia, letnie warsztaty dla tancerzy półprofesjonalnych oraz warsztaty szkolne dla uczniów.

David Parsons został przez :The New York Times" uznany za „jednego z wielkich twórców tańca współczesnego”. To wybitny reżyser, choreograf, performer, nauczyciel i producent. Wychował się Kansas City. W wieku 17 lat przeniósł się do Nowego Yorku, gdzie otrzymał stypendium w Alvin Ailey School. Po zakończeniu Ailey został asystentem Paula Taylora z Dance Company, a następnie dołączył do zespołu jako główny tancerz. Występował z MOMIX — tańczył z Michaiłem Barysznikowem i Markiem Morrisem podczas pierwszej trasy koncertowej. Następnie rozpoczął karierę choreograficzną, pracując dla Taylor Company i National Ballet of Canada, Hubbard Street Dance Chicago, Batsheva Dance Company oraz Paris Opera Ballet.

Po rozstaniu z Taylor Company, kontynuował przez kolejne 4 lata występy w New York City Ballet, zanim jego zdolności artystyczne skłoniły go do podjęcia tak różnorodnych projektów, jak choreografia „Aidy” w Arena di Verona oraz produkcja i współchoreografia „Marii de Buenos Aires” w Skirball Center, a także tworzenie choreografii do „Fool’s Fire”, filmu z 1992 roku w reżyserii Julie Taymor. Być może jednym z jego najbardziej ekscytujących wyzwań była choreografia i reżyserowanie elementów tanecznych na Times Square 2000, 24-godzinnym festynie na Times Square z okazji przełomu tysiącleci. Oprócz ponad 75 dzieł, które stworzył dla Parsons Dance, Parsons otrzymał zamówienia od takich firm jak American Ballet Theatre, New York City Ballet, Alvin Ailey American Dance Theatre, American Dance Festival, Jacob’s Pillow, Spoleto Festival , a także Het Muziektheater w Amsterdamie, gdzie wraz z Kansas City Ballet, wystawił swoje dzieło „A Play for Love” w maju 2019 r.
- - 

9 listopada 2019 r. (sobota) godz. 20.00
Pietro Ballestrero — gitara klasyczna,
Aldo Mella — kontrabas,
Gabriele Mirabassi — klarnet (Włochy)

koncert
Sala Koncertowa Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Żubardzka 2a

Włoski gitarzysta Pietro Ballestrero wraca do Łodzi z nowym, debiutanckim koncertem cudownego trio: Pietro Balestrerro, Aldo Mella oraz Gabriele Mirabassi.

Gabriele Mirabassi jest uznanym na arenie międzynarodowej klarnecistą, jednym z największych wirtuozów tego instrumentu na całym świecie. Sięga do jazzu, muzyki klasycznej, a w ostatniej dekadzie opracowuje aranżacje z wykorzystaniem stylów muzyki brazylijskiej i południowoamerykańskiej. W przeszłości współpracował z wieloma artystami, specjalizującymi się w różnych stylach muzycznych, takimi jak Richard Galliano, Enrico Rava, Stefano Bollani, Marc Johnson, Guinga, Sergio Assad, John Cage, czy Mario Brunello. Był głównym solistą podczas nagrywania przez Pietro Ballestrero płyty pt. „Kyra”, zaprezentowanej w 2013 roku na XVII Festiwalu Kultury Chrześcijańskiej w Łodzi. Do Pietro Ballestrero i Gabriele Mirabassi dołączyli wtedy Michał Przeździecki i grupa Bacewicz String Quartet z Polski, co zaowocowało wykonaniem bardzo emocjonalnego koncertu.

Aldo Mella jest z kolei jednym z najważniejszych i najciekawszych basistów jazzowych we Włoszech. Od 1996 r. należy do wielokrotnie nagradzanego kwartetu Franco D’andrea. Zawsze aktywny, realizuje się także jako lider własnych projektów, kompozytor i aranżer oraz realizator dźwięku nagrań wielu płyt, wśród których najnowsza jest podwójna płyta CD „Udito” — ogromne dzieło, przy którym współpracowało 46 muzyków. Ballestrero i Mella współpracują od wielu lat, a ostatnio — z projektem „Trio Animalunga” oraz w duecie — dali szereg koncertów na festiwalach, takich jak „Jazz Visions”, „Perinaldo Festival”, czy „Jazz a l'Eglise”. Dźwięk drewnianego klarnetu, klasycznej gitary i kontrabasu poprowadzi Cię w podróż w świat sugestywnej melodii, harmonii i żywych wyrafinowanych rytmów. Repertuar pierwszego koncertu tego trio zawierać będzie oryginalne kompozycje każdego z trzech członków zespołu, ale również muzykę ich ulubionych kompozytorów, takich jak Brazylijczyka Egberto Gismonti i melodie zapożyczone z muzyki popularnej w Ameryce Południowej.
- - 

10 listopada 2019 r. (niedziela) godz. 11.00
Msza święta

przewodniczy ks. abp Władysław Ziółek
Kościół Środowisk Twórczych, ul. Skłodowskiej-Curie 22


Arcybiskup senior archidiecezji łódzkiej, doktor prawa kanonicznego. Dla Kościoła Środowisk Twórczych bardzo ważna postać. Towarzyszy kolejnym inicjatywom realizowanym przez nasze środowisko — Ośrodek Duszpasterstwa Środowisk Twórczych, kościół rektoralny przy ul. Marii Curie-Skłodowskiej, Teatr Logos, Festiwal Kultury Chrześcijańskiej i wreszcie Europejskie Centrum Kultury Logos, które erygował 5 listopada 2009 roku.

Zawsze zdawał sobie sprawę z tego, że wydarzenie kulturalne jest niezbędnym elementem aktywności chrześcijan we współczesnym świecie. Doceniał wysiłek artystów i towarzyszył im w odkrywaniu kolejnych wspaniałości świata sztuki. Zdawał też sobie sprawę, że tego typu działalność trzeba wspierać — nie tylko modlitwą. W młodości, jako rzymski student, chłonął atmosferę Soboru Watykańskiego II, a po powrocie do Łodzi — aktywnie uczestniczył w rozwoju Ruchu Światło-Życie, którego obecność w Kościele — oczywista dzisiaj, wtedy była zupełnie nowym zjawiskiem.

Silnie związany z Janem Pawłem II, który mianował go w 1986 r. biskupem diecezjalnym łódzkim. Jako młodemu ordynariuszowi udało mu się skutecznie zaprosić papieża do Łodzi. Ta wizyta, 13 czerwca 1987 r., choć jednodniowa, do dzisiaj jest jednym z najważniejszych wydarzeń w historii lokalnego Kościoła.

Po przełomie 1989 roku z wielką wytrwałością rozwijał sieć parafii, szczególnie tam, gdzie w okresie PRL była ona najbardziej hamowana. Dzisiaj, już jako emerytowany ordynariusz, wciąż jest aktywny i towarzyszy najważniejszym wydarzeniom z życia całej archidiecezji.
- - 

10 listopada 2019 r. (niedziela) godz. 12.00
Danyło Mowczan (Ukraina)
„Silentium”

wernisaż wystawy malarstwa sakralnego
Galeria ECK, ul. Skłodowskiej-Curie 22

Absolwent Wydziału Malarstwa Sakralnego Lwowskiej Narodowej Akademii Sztuk Pięknych (2006 r.). Jego prace były prezentowane na 8 wystawach autorskich i 60 zbiorowych na Ukrainie i poza jej granicami. Znajdują się one w kościołach i zbiorach prywatnych na Ukrainie, Białorusi, w Finlandii, we Francji, we Włoszech, w Polsce, Niemczech oraz Kanadzie. Stypendysta programu Gaude Polonia — 2012.

„Danyło Mowczan jest jednym z najbardziej wyrazistych lwowskich artystów i twórców ikon. Głównym źródłem inspiracji dla jego twórczości jest ukraińska ikona średniowieczna, którą poznał doskonale, pracując jako konserwator - pisze o jego twórczości Roman Zilinko. - Jednocześnie, nie wchodząc w konflikt z tradycją, Danyło stara się być artystą aktualnym i tworzyć w kontekście sztuki współczesnej dla współczesnego człowieka. Jego ikony, jak również i inne prace, cechuje lakonizm i powrót do najprostszej formy i czystego, dźwięcznego koloru. Danyło Mowczan poszukuje obrazu doskonałego — prostego i zrozumiałego poprzez swoje pierwotne Boskie piękno, bez skrajnych emocji, próżności, odcieni i niepotrzebnych linii. Tylko harmonia”.
- - 

11 listopada 2019 r. (poniedziałek) godz. 19.00
Teatr STU
Jacek Cygan „Błękitne krewetki”

reż. Krzysztof Jasiński, aranżacje muzyczne Krzysztof Herdzin
Teatr Powszechny, ul. Legionów 21 — Duża scena

„Błękitne krewetki” to sztuka na dwie aktorki z piosenkami. Aktorki spotykają się w teatralnej garderobie, ponieważ dzisiaj grają „Hamleta”. Jedna gra królową Gertrudę, druga gra Ofelię. Dzieli je to, co u Szekspira dzieli Gertrudę od Ofelii oraz to, co w normalnym życiu może dzielić doświadczoną aktorkę „po przejściach” od początkującej.

„Błękitne krewetki” otwierają przed widzem drzwi do garderoby, do świata, który normalnie jest zamknięty dla publiczności. Ktoś powie — teatr dzieje się na scenie, tam ścierają się ze sobą ludzkie dramaty, tam rywalizują wielkie osobowości aktorów. Tam na scenie jest wielka sztuka, tu w garderobie zwykłe życie. Czy zwykłe życie może rywalizować z wielką sztuką? A może ta wielka sztuka zaczyna się w tym zwykłym życiu, może wspaniałe aktorskie kreacje mają swój początek w garderobie, w dziejących się tam historiach, w relacjach między aktorami, które mogą dawać aktorom motywację i siłę do grania?

Występują
GERTRUDA Beata Rybotycka
OFELIA Alicja Wojnowska

W spektaklu wykorzystano kostiumy autorstwa Anny Czyż, Jagny Janickiej oraz parawan projektu Macieja Rybickiego. Maskę wykonał Jonathan Fröhlich.

Przygotowanie wokalne: Justyna Motylska
Przygotowanie pantomimiczne: Krzysztof Antkowiak

Prapremiera spektaklu miała miejsce 31 marca 2019 roku.

słowa Jacek Cygan
Kompozytorzy muzyki:

Część I
„W garderobie” — Maciej Muraszko
„Piosenka prostytutki” — Grzegorz Turnau
„Amanci” — Piotr Komorowski
„Osobność” — Piotr Rubik
„Ludzkie pojęcie” — Grzegorz Turnau
„Marcel” — Leopold Kozłowski
„Przemija uroda w nas” — Seweryn Krajewski
„Make up” — Maciej Muraszko

Część II
„Smutny lunapark” — Ryszard Rynkowski
„Przytul się do siebie” — Stanisław Sojka
„Niedocieszeni” — Seweryn Krajewski
„Rozmowa przy ściemnionych światłach” — Elżbieta Adamiak
„Marna speluna” — Walter Malgoni
„Czarny erotyk” — Romuald Lipko
„Przeglądam się w lustrze” — Piotr Rubik
„Niebuszko” — Stanisław Sojka

Finał „Chwytaj dzień” — Zbigniew Wodecki
- - 

12 listopada 2019 r. (wtorek) godz. 19.00
Teatr LOGOS, „Czyściec” na podstawie „Boskiej komedii” Dantego Alighieri

w przekładzie Edwarda Porębowicza, reż. Ewa Wycichowska
Sala Teatru LOGOS, ul. M. Skłodowskiej-Curie 22

„Komedia” Dantego Alighieri, nazwana „Boską”, jak chce przekaz, przez Giovanniego Boccaccio, z perspektywy dzisiejszego odbiorcy nie jest dziełem, które przyswaja się w sposób swobodny i pozbawiony dystansu. Obrazy malowane przez Dantego są w większej mierze obiektami w muzeum literatury niż wezwaniem do opamiętania, ostrzeżeniem przed wiecznym potępieniem czy formą ekspiacyjną prowadzącą do zbawienia. Przyglądamy się wędrówce Dantego z ciekawością lub podziwem dla literackiego kunsztu, z coraz większym trudem wstępując na ścieżkę identyfikacji. Zanurzeni w pośpiesznej codzienności nie poświęcimy, jak mówił T. S. Eliot, całego życia, by zrozumieć „Boską Komedię”. Towarzysząca kolejnym wydaniom mnogość przypisów oddala nas raczej od istoty rzeczy, niż ją rozświetla.

Dlaczego więc spotykamy się na spektaklu Teatru Logos w wykreowanej przez Dantego przestrzeni Czyśćca — Purgatorio?

Teatr musi mieć odwagę opowiadać o człowieku, który chodzi po antypodach dobra i zła, a nawet zstępuje do otchłani człowieczeństwa, bo droga do sacrum nierzadko wiedzie przez profanum. Decydując się na współczesną formę realizacyjną, twórcy i wykonawcy spektaklu czerpią pełnymi garściami z przenikliwości i doskonałości dzieła Dantego. Odnajdują w nim jednak przede wszystkim podstawę do dialogu z widzem, który iluzji teatru nie zechce zastępować iluzją życia.
- - 

13 listopada 2019 r. (środa) godz. 19.00
„Wieleba & Wieleba”

Lech Wieleba — kontrabas (Szwajcaria),
Paweł Wieleba — instrumenty perkusyjne (Niemcy)
koncert
Kościół Środowisk Twórczych, ul. M. Skłodowskiej-Curie 22

To nowy program Lecha Wieleby — kompozytora i kontrabasisty, który został przygotowany na tegoroczne obchody jubileuszu 15-lecia Europejskiego Centrum Kultury Logos przy współudziale syna — Pawła Wieleby. Obaj muzycy znani są łódzkiej publiczności z dwóch prezentowanych dotychczas projektów: „Poetic Jazz” oraz „Poetic Jazz Symphonic”. Ponadto Lech jako autor i wykonawca muzyki do spektaklu Teatru Logos pt. „Tak się leci”. Premiera programu odbędzie się 13 listopada w Kościele Środowisk Twórczych w Łodzi.

Lech Wieleba

Kompozytor, kontrabasista, aranżer... Jego kompozycje stanowią uzupełnienie polskiej muzyki jazzowej, mającej już długą tradycję i znaczące miejsce w historii światowego jazzu. O jego utworach szwajcarski krytyk muzyczny Silvano Luca Gerosa napisał: „... niezwykle wzruszająca, liryczno-poetycka muzyka...”. Lech wciąż pozostaje otwarty na nowe wyzwania, wciąż zaskakuje i zachwyca, zarówno nowymi kompozycjami, jak i wykonawstwem. Po ostatnim sukcesie, uwieńczonym koncertem w Bostonie z tamtejszą orkiestrą symfoniczną oraz wydaniem nowej płyty „Poetic Jazz Symphonic live in Boston”, Lech zwrócił się w kierunku formy kameralnej — duetu. Fascynacja klarownym brzmieniem instrumentów perkusyjnych i kontrabasu, jak również ich ogromną siłą wyrazu w tej solistycznej formie, stała się inspiracją nowego przedsięwzięcia — jego wynikiem jest obecny program. Jako partnera do tego kreatywnego wyzwania Lech zaprosił nie kogo innego, ale syna — Pawła, podziwianego tu w Łodzi podczas Festiwali Kultury Chrześcijańskiej w latach 2012 i 2016.

Paweł Wieleba

Perkusista, producent muzyki oraz pedagog muzyki i sztuk multimedialnych. Żyje w Hamburgu. Urodzony w Gdańsku, w roku 1981, jest synem nauczycielki muzyki i kontrabasisty. W 1984 roku, wraz z rodzicami wyjechał do Hamburga, gdzie już w wieku 5 lat zaczął grać na pianinie. Jako nastolatek, zafascynowany perkusją, zgłębia tajniki gry na instrumentach perkusyjnych u profesorów: Robby Smith, Ali Husseini i Danny Gottlieb (USA), jak również w Hamburskiej Szkole Muzycznej Achtelik & Co. Jednocześnie zbierając pierwsze doświadczenia jako perkusista, występuje w różnych formacjach na międzynarodowych scenach, festiwalach oraz w ramach produkcji teatralnych i filmowych. W 2009 roku zakończył studia muzykologii dyplomem magistra na Uniwersytecie w Hamburgu. Jego pasją jest jazz i nowoczesna muzyka elektroniczna. Fascynuje go również kultura muzyczna Orientu. Jego projekty czerpią z tych różnorodnych wpływów. Próbuje w nich wypracować indywidualną estetykę dźwięku. Paweł Wieleba jest członkiem zespołu Lech Wieleba Poetic Jazz od początku jego istnienia.
- - 

15 listopada 2019 r. (piątek) godz. 20.00
Aleksandra Kurzak — sopran (Polska)

Kamen Nikolov — obój (Bułgaria), Tomasz Daroch — wiolonczela (Polska),
Morphing Chamber Orchestra (Wiedeń, Austria), Frédéric Chaslin — dyrygent (Francja)
koncert
Archikatedra Łódzka, ul. Piotrkowska 262

Aleksandra Kurzak w wieku 7 lat rozpoczęła naukę gry na skrzypcach i fortepianie. Ukończyła wydział wokalny Akademii Muzycznej we Wrocławiu oraz Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu. Laureatka konkursów wokalnych w Warszawie, Helsinkach, Barcelonie i Kantonie. Jeszcze podczas studiów w 1999 roku zadebiutowała jako Zuzanna w „Weselu Figara” na scenie Opery Wrocławskiej.

W wieku 27 lat wystąpiła w dwóch najbardziej prestiżowych teatrach operowych świata. Rola Olimpii w „Opowieściach Hoffmanna” w Metropolitan Opera zdobyła wielkie uznanie wśród nowojorskich krytyków muzycznych, którzy jednogłośnie wypowiadali się na łamach prasy o sensacyjnym debiucie polskiej śpiewaczki. Z równie entuzjastycznym odbiorem artystka spotkała się także jako Aspasia w londyńskim przedstawieniu „Mitridate, re di Ponto” w Royal Opera House.

Aleksandra Kurzak powróciła do MET, występując w roli Blondy w „Uprowadzeniu z Seraju”, Gildy w „Rigoletto”, Małgosi w operze „Jaś i Małgosia”, Adiny w „Napoju miłosnym”, Neddy w „Pajacach” oraz Micaeli w „Carmen” — i ponownie została bardzo entuzjastycznie przyjęta przez krytyków muzycznych i publiczność. Artystka regularnie powraca również do Opery Królewskiej w Londynie, która stała się niemal jej macierzystym teatrem.

Aleksandra Kurzak regularnie występuje na najważniejszych scenach i estradach świata: Teatro alla Scala w Mediolanie, Wiener Staatsoper, Bayerische Staatsoper w Monachium, Teatro Massimo w Palermo, Welsh National Opera w Cardiff, Théâtre du Capitole w Tuluzie, Theater an der Wien, Lyric Opera House w Chicago, Staatsoper w Berlinie, na letnim festiwalu w Salzburgu, w Accademia Nazionale di Santa Cecilia w Rzymie, Teatro La Fenice w Wenecji San Francisco Opera, Seattle Opera. Bardzo ważną sceną w karierze Aleksandry Kurzak stała się Opera National de Paris (Opera Bastille oraz Palais Garnier), gdzie zadebiutowała rolą Adiny w „Napoju miłosnym”, a następnie konsekwentnie powiększała swój repertuar, wykonując szereg nowych partii, takich jak Micaela w „Carmen”, Alice Ford w „Falstaffie”, Vitellia w „Łaskawości Tytusa”, Violetta w „Traviacie”, Desdemona i Elżbieta w verdiowskich dziełach „Otello” i „Don Carlos”.

Aleksandra Kurzak jako pierwsza Polka w historii wokalistyki podpisała ekskluzywny kontrakt z firmą fonograficzną DECCA. W Łodzi wystąpi wraz z Morphing Chamber Orchestra. MCO została założona w 2006 roku w Wiedniu, przez producenta muzycznego i altowiolistę Tomasza Wabnica, który jest managerem i dyrektorem artystycznym zespołu. Kluczowym dążeniem MCO jest ich podejście do perfekcji wykonania w połączeniu z elastycznością i kreatywnością interpretacji i repertuaru. Każdy koncert z udziałem Morphing Chamber Orchestra odzwierciedla ich miłość do muzyki wykonywanej na najwyższym światowym poziomie.

Orkiestrą dyrygował będzie Frédéric Chaslin, francuski, urodzony w Paryżu, dyrygent, kompozytor i pianista. Solistami będą: Kamen Nikolov (Bułgaria) - obój, Tomasz Daroch, łodzianin - wiolonczela. 

Program koncertu:
1. Ludwig van Beethoven — „Coriolan” overture op. 62
2. Stanisław Moniuszko — aria Halki z IV aktu: „Ha! dzieciątko nam umiera...”
3. Antonín Dvořák — Silent woods No. 5 Op. 68 for cello and orchestra
6. Francesco Cilea — aria from the opera Adriana Lecouvreur— „lo son l’umile”
5. Wolfgang Amadeus Mozart — Oboe Concerto in C major KV 314
2. Antonin Dvořák — aria from the opera Rusalka Op. 114 — „Mesicku na nebi hlubokem”
7. Giacomo Puccini — aria from the opera Tosca — „Vissi d’arte”

Autor programu: Tomasz Wabnic — gen. dyr. Morphing Chamber Orchestra. Patronem koncertu jest Konsul Honorowy Austrii w Łodzi — Paweł Zyner.
- - 

17 listopada 2019 r. (niedziela) godz. 11.00
Msza święta — dziękczynna

Kościół Środowisk Twórczych, ul. Skłodowskiej-Curie 22

przewodniczy ks. abp Grzegorz Ryś - metropolita łódzki, doktor habilitowany nauk humanistycznych, pasjonat historii Kościoła i uważnej lektury Pisma Świętego. Jak sam przyznaje, każdy jego dzień jest inny, ale łączy je minimum godzinne, samotne obcowanie ze Słowem Bożym. Jako kaznodzieja konsekwentnie i systematycznie ulega urokowi Ewangelii, tłumacząc jej zawiłości nie tylko wiernym obecnym na Mszy, ale też internautom wiernie śledzącym w świecie wirtualnym jego nauczanie. Przez językoznawców PAN uhonorowany niedawno tytułem Ambasadora Polszczyzny w Mowie za interpretacje Słowa.

Doświadczony pielgrzym, od kilku lat wydeptujący pieszo ścieżki wiodące z Łodzi i okolic na Jasną Górę. Przed laty znany z dużej aktywności gitarowej zarówno w marszu, jak i podczas odpoczynku.. Do Łodzi trafił dokładnie dwa lata temu. Nie przeniósł tutaj stolicy z Krakowa, ale spowodował, że Kraków znacznie częściej w Łodzi gości. Przeniósł za to seminarium dla dojrzałych kleryków i ściągnął seminarium Redemptoris Mater, kształcące kapłanów dla neokatechumenatu. Ostatnio napisał list do młodzieży „Godzina dziesiąta”, w którym zachęcił młodych ludzi do zadawania pytań.
- - 

17 listopada 2019 r. (niedziela) 8:00 pm
Vox Luminis (Belgia)

koncert
Kościół MBZ, ul. Łąkowa 40

Vox Luminis powstał 15 lat temu. Obecnie grupa wykorzystuje swój talent, aby ulepszyć świat muzyki dawnej! Pierwszy krok zrobiono w roku 2004, kiedy bas, Lionel Meunier, położył podwaliny pod Vox Luminis. Celem było dotarcie głosem do światła. Prawie każdego roku grupa wydaje po dwie płyty i gra ponad 60 koncertów na scenach belgijskich, europejskich i międzynarodowych.

Sami siebie określają jako grupę solistów ze zmienną kombinacją (bazę stanowi Konserwatorium Królewskie w Hadze) oraz continuum i dodatkowych instrumentalistów lub pełną orkiestrę, zależnie od repertuaru. Repertuar jest oczywiście włoski, angielski i niemiecki — obejmuje czas od wieku XVI aż do XVIII. Od początku powstania, zespół dał się poznać ze spójności i niezwykłego czaru, który słychać w barwie dźwięku i jedności wszystkich głosów.

Dziś Vox Luminis może się pochwalić trzynastoma produkcjami pod swoją nazwą. Otrzymali także wiele nagród, w tym prestiżową Gramophone Recording of the Year 2012, za „Musicalische Exequien” Heinricha Schütza. Ostatnie nagrania z Alpha Classics i Ricercar to „King Arthur” Purcella oraz „Kantaten” rodziny Bachów. Rok 2018 przyniósł dwie nagrody: pierwszą, sławną BBC Music Award za rok 2018, Vox Luminis wygrał w kategorii „Choral Award Winner”, a po niej powstała płyta „Luther et la Musique de la Réforme”. Druga nagroda, KLARA, przyniosła im tytuł „zespołu roku”.

Założycielem, dyrygentem i dyrektorem artystycznym Vox Luminis jest Lionel Meunier, muzyk i wokalista. W ciągu ostatnich u lat Lionel Meunier był zapraszany do współpracy przez wiele europejskich zespołów jako trener, dyrygent i lider artystyczny. Jego namiętne, ale zawsze przemyślane podejście do muzyki dawnej oraz repertuar a capella, w połączeniu ze zrozumieniem i szacunkiem dla śpiewaków, pozwoliły mu osiągać coraz wyższe standardy. Ponadto jest członkiem jury wielu międzynarodowych festiwali i konkursów. W 2013 r. Lionel Meunier otrzymał tytuł Namur Person of the Year for Culture.

Program koncertu: 
BACH Johann „Unser Leben ist ein Schatten”
BACH Johann „Sei nun wieder zufrieden meine Seele”
BACH Johann Michael „Herr, ich warte auf dein Heil”
BACH Johann Michael „Sei Lieber Tag Wilkommen”
BACH Johann Michael „Nun Treten wir ins neue Jahr”
BACH Johann Michael „Halt was du hast”
BACH Johann Christoph „Der Mensch von Weibe”
BACH Johann Christoph „Fürchte dich nicht”
BACH Johann Christoph „Lieber Herr Gott”
BACH Johann Ludwig „Das Blut Jesu Christi”

przerwa

BACH Johann Ludwig „Das ist meine Freude”
BACH Johann Sebastian „Jesu Meine Freude”

Szczegóły programu: TUTAJ.
- - 
Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny. Obowiązują zaproszenia. Zaproszenia na poszczególne wydarzenia jubileuszu 15-lecia Europejskiego Centrum Kultury „Logos” w Łodzi wydawane będą w sekretariacie
Europejskiego Centrum Kultury „Logos”
ul. Marii Skłodowskiej-Curie 22, tel. 637 65 45, fax 637 37 31
od soboty 26. 10. 2019 r. w godzinach 10.00 — 17.00.
Nie ma możliwości rezerwacji zaproszeń przez telefon i mailowo.

- - 

mat. pras / łk

Kategoria

Muzyka