Z dużym rozmachem zorganizowane zostały I Mistrzostwa Polski w Tańcach Narodowych. Nowoczesna hala sportowa Gminnego Ośrodka Sportu i Rekreacji przy ulicy Rokicińskiej w Ujeździe wypełniła się kilkuset młodymi tancerzami z wielu stron Polski.
Przed południem w sobotę 16 listopada rozgrywany został VII Ogólnopolski Turniej Tańca Narodowego w Formie Towarzyskiej Ujazd 2019, który jednocześnie stanowił eliminacje do dalszej rywalizacji. Wzięło w nim udział prawie 150 par, czyli niespełna trzystu uczestników. Natomiast o godzinie 14.00 rozpoczęły się I Mistrzostwa Polski w Tańcach Narodowych.Tancerze musieli zaprezentować swoje umiejętności w pięciu tańcach – polce, krakowiaku, mazurze, oberku i kujawiaku. Oceniało ich 9-osobowe jury pod przewodnictwem Mariusza Wolskiego. Brano pod uwagę wiele kryteriów, a mianowicie „muzykalność, utrzymanie stylu i charakteru tańca, technikę taneczną, ogólny wyraz artystyczny oraz estetyczny wygląd pary”.
Uczestnicy rywalizacji reprezentowali ponad dwadzieścia zespołów tanecznych oraz placówek kulturalnych i oświatowych takich jak: Zespół Pieśni i Tańca „Ziemia Lisiecka” z Gminy Liszki, Zespół Tańca Ludowego „Harnam” im. Jadwigi Hryniewieckiej, Zespół Pieśni i Tańca „Anilana” im. Leszka Woszczyńskiego, Zespół Tańca Ludowego „Krotoszanie”, Międzyszkolny Ludowy Zespół Pieśni i Tańca „Krakowiak”, Zespół Artystyczny „Pędziwiatry”, Sekcja Tańca Narodowego GOK Leśmierz, Zespół Folklorystyczny z Modlnej przy GOK Leśmierz, „Mali Rzeczycanie” z GOK w Rzeczycy, Zespół Ludowy i Zespół Tańca Narodowego z Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Nowym Mieście nad Pilicą, Dziecięcy Zespół Pieśni i Tańca „Niewiadów”, Zespół Pieśni i Tańca „Poltex” z Pałac Młodzieży im. Juliana Tuwima w Łodzi, Zespół Szkół w Byczynie, Zespół Pieśni i Tańca „Ozorkowianie”, „Bolero” Bolesławiec, Dziecięco-Młodzieżowy Zespół Pieśni i Tańca „Głuchowiacy”, Zespół Pieśni i Tańca „Kalina”, Mierzwa Dance Center, Zespół Taneczny „Akson”, Wieluński Dom Kultury, Gminny Ośrodek Kultury i Sportu w Skomlinie…
Wśród najmłodszych tancerzy w wieku do 7 lat najwyższymi notami oceniono 6 par. W kategorii 8-9 lat zwyciężyła para Adela Michalak i Igor Niewiadomski z Zespołu Tańca Ludowego „Harnam”. W kategorii 10-11 lat mistrzostwo zdobyli Oliwia Badzińska i Mateusz Pulchny z Międzyszkolnego Ludowego Zespołu Pieśni i Tańca „Krakowiak” z Krakowa. Kategorię 12-13 lat zdominowali Zofia Brzezińska i Paweł Tabor, a najlepszymi wśród 14-15-latków okazali się Angelika Lenart i Piotr Soból – wszyscy z Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Lisiecka”. Natomiast łodzianie z Zespołu Pieśni i Tańca „Poltex” Julianna Woźniak i Marceli Antosik wygrali kategorię 16-18 lat. Wśród tancerzy powyżej 18 roku życia mistrzami Polski została para Maria Lenczewska i Jarosław Striker.
Przyznano też trzy nagrody specjalne: Nagrodę Wójta Gminy Ujazd Artura Pawlaka dla najmłodszej pary otrzymali Julia i Andrzej Kościelak-Nadolscy z Łodzi. Nagroda dyrektora GOSiR przypadła dla Feliksa Pryczka z Niewiadowa, a nagroda dla najsympatyczniejszej pary od dyrektora GOK w Ujeździe trafiła do Marty Kacprzak i Stefana Frajnda z Łodzi.
Organizatorami Turnieju i Mistrzostw byli Gmina Ujazd, Gminny Ośrodek Kultury w Ujeździe, Szkoła Podstawowa na Osiedlu Niewiadów im. Polskich Olimpijczyków, Dziecięcy Zespół Pieśni i Tańca „Niewiadów”, a także Polskie Towarzystwo Taneczne. Patronat nad imprezą objęli: Poseł na Sejm RP Robert Telus, Marszałek Województwa Łódzkiego Grzegorz Schreiber, Wójt Gminy Ujazd Artur Pawlak. Partnerem wydarzenia było Województwo Łódzkie. Sponsorami I Mistrzostw Polski w Tańcach Narodowych były firmy: „DepilConcept”, Przedsiębiorstwo Handlowe „Agroskład”, „Posiadało” Sp. z o.o. Sp.k., „Reszka” s.c., Zajazd Piwowarski, Kwiaciarnia „Natalia”, Helios S.A., Kreisel Polska,, „Deko Smaku”, „Akcesdance”, oraz Anna Wolska, Martyna Wojciechowska, Paulina Pryczek.
Rywalizacja na parkiecie w Ujeździe niosła ze sobą wiele emocji dla małych tancerzy. Jednak kryteria ich oceny nie do końca pozostały jasne. Oceny jurorów wystawiane poszczególnym parom często bywały znacznie rozbieżne. Trudno było zrozumieć, co jest ważniejsze – czy „estetyczny wygląd”, czy może „utrzymanie stylu i charakteru tańca”?
Moim zdaniem wiele par powinno zostać zdyskwalifikowanych, zwłaszcza z młodszych kategorii wiekowych, gdyż ich taniec nie miał nie tylko nic wspólnego na przykład z oberkiem, a wręcz zawierał elementy niedopuszczalne dla tego stylu. Odnosiłem wrażenie, że często tańczono tak samo polkę, krakowiaka, mazura, kujawiaka i oberka. Muzyka się zmieniała, a ruchy na parkiecie jednakowe.
Oberek jest tańcem wirowym gromadnym, charakteryzujący się drobnymi kroczkami, a nie wymachiwaniem nóg. Tancerze ustawieni są wprost siebie, bokiem do kierunku tańca, a nie oddzielnie biegają po całej sali. Podczas refrenów dozwolone są przyklęki, przytupnięcia, zeskoki i inne popisy prowadzącego taniec mężczyzny, o czym rywalizujący nie zawsze wiedzieli. Już w XIX wieku twierdzono, że oberek opiera się na ruchu obrotowym wokół osi tancerki lub tancerza. Ale nie na częstych piruetach tancerki, że jej majtki widać!
Słyszałem, że kilka lat temu jeden z zespołów pieśni i tańca w regionie łódzkim zaprosił z Krakowa specjalistkę od krakowiaka, żeby objaśniła wszystkie szczegóły tego tańca, gdyż podczas występów w kraju i zagranicą nie chciano popełniać błędów. Jej uwagi okazały się bardzo cenne. Niestety, takie podejście do tradycji nie zdarza się często.
Paweł Reising
Gminny Ośrodek Kultury w Ujeździe
Kategoria
MuzykaAdres
Gminny Ośrodek Kultury w UjeździeOs. Niewiadów 43