Muzyka Łodzi | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 6 =

Muzyka Łodzi

Fundacja im. Stanisława Liszewskiego i Muzeum Miasta Łodzi zapraszają 26 XI na koncert utworów kameralnych Tadeusza Paciorkiewicza w 25. rocznicę śmierci kompozytora. Wydarzenie odbędzie się w ramach cyklu „Muzyka Łodzi”. Będzie ono także okazją do podsumowaniu 29. kwesty na rzecz ratowania zabytków Starego Cmentarza przy ul. Ogrodowej w Łodzi. Początek koncertu o godz. 16:30 (ul. Ogrodowa 15), bilety: 18 zł (normalny), 12 zł (ulgowy).
W programie koncertu znajdą się dwa utwory kameralne Tadeusza Paciorkiewicza: Sonatina na fagot i fortepian (1953) oraz Sonata na skrzypce i fortepian (1954). Zostały wybrane spośród bardzo bogatej spuścizny kompozytora – 350 utworów, utrzymanych w stylu neoklasycznym, wśród których są kompozycje orkiestrowe, kameralne, solowe (m.in. na organy, fortepian, klawesyn, harfę, flet i klarnet), wokalno-instrumentalne, chóralne i sceniczne (opera, balet), a także muzyka do słuchowisk radiowych. Paciorkiewicz pisał głównie na zamówienie, dlatego większość dzieł była wykonywana za jego życia.

Tadeusz Paciorkiewicz był absolwentem łódzkiej uczelni muzycznej w klasie kompozycji Kazimierza Sikorskiego, a potem jej wykładowcą w latach 1950-1959 (organy, harmonia, kontrapunkt). W 1954 roku rozpoczął również działalność pedagogiczną w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. W latach 1963-69 był dziekanem Wydziału Kompozycji, Teorii i Dyrygentury, a w latach 1969-71 – rektorem warszawskiej uczelni.
Wykonawcy koncertu – artyści związani z Akademią Muzyczną w Łodzi – z wielkim zainteresowaniem odkryli na nowo tę oryginalną i bogatą twórczość, opracowując jej interpretację i rejestrując na nagraniu, które niebawem zostanie wydane w formie płyty CD.

Utwory kameralne Paciorkiewicza zagrają: Michał Kluska (fortepian), Dorota Cegielska (fagot) i Sławomira Wilga (skrzypce).

Michał Kluska – zdobywca I nagrody VI edycji North International Music Competition w Sztokholmie w kategorii duetów kameralnych, laureat IX Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. K. Bacewicza w Łodzi. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie fortepianu prof. dr. hab. Mariusza Drzewickiego i w klasie kameralnej dr hab. Anny Liszewskiej oraz dr. hab. Witolda Holtza. Ma za sobą koncerty m.in. w Sala dei Teatini (Piacenza, Włochy), Filharmonii Koszalińskiej, Sali Kameralnej NOSPR w Katowicach, Studiu Koncertowym S1 Polskiego Radia w Warszawie, Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Pomorskiej czy w Filharmonii Łódzkiej. Wielokrotnie był współwykonawcą partii fortepianu w Orkiestrze Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej. W 2023 roku, wspólnie z Anną Banaś, był wykonawcą projektu „Zapomniani twórcy polskiej kameralistyki wiolonczelowej” w ramach stypendium MKiDN. Pianista otrzymał w 2022 roku stopień doktora sztuki za badania nad kameralną twórczością Tadeusza Paciorkiewicza. Od 2017 roku jest zatrudniony jako adiunkt Akademii Muzycznej w Łodzi i pracuje ze studentami klas instrumentów smyczkowych.

Dorota Cegielska – w 2002 roku ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, w klasie prof. Krzysztofa Kamińskiego. W tym samym roku rozpoczęła pracę, jako asystentka w jego klasie. W latach 2003-2005 studiowała na Uniwersytecie Południowej Kalifornii w Thornton School of Music w Los Angeles. W 2010 roku ukończyła trzyletnie studia doktoranckie w Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 1998 roku jest pierwszą fagocistką Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, prowadzi także klasę fagotu w ZSM im. S. Moniuszki w Łodzi. W 2019 roku otrzymała stopień doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Jest współzałożycielką zespołów kameralnych o profilu klasycznym (Tenerezza), a także nieco lżejszym (Mellow Five), z którymi z powodzeniem koncertuje w Łodzi i na terenie całego kraju.
Nieustannie poszukując nowych możliwości rozwoju, założyła kanał CoffeeBASsoon na platformie YouTube, na którym, w konwencji prywatnego spotkania „na kawie” z fagocistą, dzieli się swoim doświadczeniem zawodowym. Od 2020 roku współpracuje z firmą Studio Grantor i Ars Sonora podczas nagrań audio-video, płyt CD, streamingów koncertów solowych, kameralnych i symfonicznych. W 2022 roku założyła stronę www.sweetlemonmusicpic.com, gdzie opowiada o swoim najnowszym narzędziu edukacyjnym dla dzieci i młodzieży – muzycznych piktogramach wykorzystywanych w nauce gry na instrumencie. Z wykładem pt. „Słodka Cytryna-Muzyczny Piktogram. Czyli jak wykorzystać wyobraźnię, skojarzenia i zmysł wzroku do poprawienia percepcji i skuteczności prezentacji kreacji artystycznych” była już gościem sympozjów i warsztatów fagotowych. W grudniu 2023 ukaże się jej pierwsza solowa płyta „Jazzy beast & bassoon soul”, na której znajdą się utwory kompozytorów łódzkich.

Sławomira Wilga – absolwentka Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w
Łodzi w klasie prof. Łukasza Błaszczyka. Obecnie jest związana z macierzystą Akademią, pracując na stanowisku asystenta w Katedrze Instrumentów Smyczkowych. Jest laureatką międzynarodowych konkursów skrzypcowych oraz kameralnych. Stale rozwija swoje umiejętności jako solistka, kameralistka i muzyk orkiestrowy, współpracując z orkiestrami Sinfonią Varsovią a także Baltic Neopolis Orchestra. Kilkakrotnie brała udział w projekcie Musethica, skupiającym się na charytatywnym szerzeniu muzyki poza ośrodkami muzycznymi.
Koncertowała z wieloma orkiestrami w Polsc, takimi jak: NOSPR, Filharmonia Pomorska, Filharmonia Łódzka, Filharmonia Lubelska, Filharmonia Podkarpacka, Państwowa Młodzieżowa Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Akademii Muzycznej w Łodzi, Baltic Neopolis Orchestra, Camerata Bydgostiensis, Sinfonietta Cracovia, Polish Camerata, norweska orkiestra kameralna Telemark. Brała udział w wielu projektach kameralnych w Europie oraz poza jej granicami m.in. w Wietnamie, Indiach, Chinach, czy RPA.
Regularnie koncertuje w zespołach wielokrotnie nagradzanych na kameralnych konkursach muzycznych, w duecie z pianistką Izabelą Wilgą, As-SAI Piano Trio, z Anną Banaś i Izabelą Wilgą, oraz jako prymariuszka Neuma Quartet, z którym zdobyła III nagrodę ora nagrody specjalne na II Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. K. Szymanowskiego. Jest stypendystką takich programów stypendialnych jak: Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa narodowego dla studentów za wybitne osiągnięcia, Stypendium Yamaha. W ubiegłym roku wydała płytę z dotąd nienagranymi dziełami braci Kątskich we współpracy z wytwórnią DUX, wraz z siostrą pianistką Izabelą Wilgą. Płyta ta została doceniona i wyróżniona w II Międzynarodowym Konkursie Muzyczne Orły.