Muzyka u św. Mateusza | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
1 + 3 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
1 + 3 =

Muzyka u św. Mateusza

Parafia Ewangelicko-Augsburska św. Mateusza w Łodzi zaprasza na kolejny koncert z cyklu "Niedziela z muzyką u św. Mateusza". 4 XII o godz. 17 na organach zagra Krzysztof Urbaniak. Wstęp wolny.
Krzysztof Urbaniak

jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego. Ukończył także Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie organów prof. Ludgera Lohmanna oraz w klasie klawesynu prof. Jörga Halubka (Künstlerische Ausbildung i Konzertexamen). Stopień doktora zdobył w 2012 r. na Akademii Muzycznej w Krakowie. W 2016 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego na Akademii Muzycznej w Łodzi.

Jest profesorem organów w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Wykłada także w Katedrze Organów Akademii Muzycznej w Krakowie.

Zdobył liczne nagrody na międzynarodowych konkursach organowych, były to między innymi:
I nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Arpa Schnitgera (Brema/Cappel/Altenbruch/ Lüdingworth, 2010),
I nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Willema Hermansa (Pistoia/Larciano, 2009),
II nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Franza Schmidta (Kitzbühel/Hopfgarten, 2006),
II nagroda – Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Petra Ebena (Opava, 2004),
I nagroda – V Konkurs Polskiej Muzyki Organowej (Legnica, 2002).

Otrzymał także stypendium twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016), nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego w kategorii „Osobowość” (2014), nagrodę JM Rektora Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi „za wybitną działalność na rzecz rozwoju potencjału naukowego Wydziału Fortepianu, Organów, Klawesynu i Instrumentów Dawnych” (2014), nagrodę Konferencji Rektorów Łódzkiego Oddziału Polskiej Akademii Nauk (2013), stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnego młodego naukowca (2011), nagrodę “Łódzkie Eureka” (2011), stypendium „Młoda Polska“ (2009), stypendium fundacji Cusanuswerk dla studentów niemieckich uczelni (2008), fellowship Keimyung University w Korei (2006) oraz stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006, 2005).

Juror konkursów organowych, m.in. we Freibergu (Internationaler Gottfried-Silbermann-Wettbewerb, 2017), w Alkmaar (International Schnitger Organ Competition, 2015, 2019), w Lubece (Internationaler Buxtehude Wettbewerb, 2022) i w Gdańsku (Międzynarodowy Konkurs Organowy im. Jana Pieterszoona Sweelincka, 2021). Jako pedagog regularnie prowadzi kursy na historycznych organach (m.in. akademie organowe w Stralsundzie, Pasłęku, Gottorf, Alkmaar).

Koncertował na kilku kontynentach. Ma na swoim koncie publikacje solowych płyt CD dla wydawnictw niemieckich. Jego płyty dla wydawnictwa Paschen Records („Danziger Barock” z 2014 r. nagrana na organach Hildebrandta w Pasłęku oraz „Retrospection” z 2015 r. nagrana na renesansowych organach kaplicy zamku Sønderborg w Danii) zebrały bardzo dobre międzynarodowe recenzje. Nagranie dla Querstand Verlag – Johann-Ernst-Hähnel-Orgel Krippehna (2019) było nonimowane do prestiżowej Preis der Deutschen Schallplattenkritik. Dla niderlandzkiej wytwórni DVH, wraz z Pieterem van Dijkiem nagrał dwupłytowy album – Sweelinck 400 years between West and East (2021).

W sezonach 2013/2014, 2014/2015, 2015/2016 pełnił funkcję artysty-rezydenta Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina, zaś od 2017 jest kuratorem organów łódzkiej Filharmonii.

Jest rzeczoznawcą do spraw zabytkowych organów przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Rzeczpospolitej Polskiej. Jest członkiem stowarzyszeń: Baltisches Orgel Centrum e.V. (Stralsund) oraz Stowarzyszenia na Rzecz Historycznych Organów Hansa Hummla (Olkusz). Pełni funkcję eksperta ds. organów Komisji Muzyki Kościelnej Diecezji Elbląskiej.

Jako ekspert organowy konsultował znaczące polskie projekty konserwacji organów, m.in. konserwację i rekonstrukcję zbudowanych w latach 1717-1719 organów Andreasa Hildebrandta w Pasłęku ukończoną w 2013 r. oraz w latach 2015-2018 konserwację organów z lat 1611-1633 w Olkuszu autorstwa Hansa Hummla i Jerzego Nitrowskiego. Konsultował ponadto projekty budowy nowych instrumentów, m.in. organów barokowych Filharmonii Łódzkiej (2014), organów symfonicznych Filharmonii Łódzkiej (2015) oraz organów w stylu gdańskiego baroku dla Akademii Muzycznej w Łodzi (2019).

Krzysztof Urbaniak jest autorem publikacji poświęconych budownictwu organowemu oraz aspektom wykonawczym muzyki organowej (ponad 20 pozycji bibliograficznych).

Jest założycielem i Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Pasłęku oraz dyrektorem artystycznym Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Olkuszu.

Program:

Johann Sebasian Bach (1685-1750)
− Ricercar a 3 BWV 1079 (Musikalisches Opfer)

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)
− III Sonata A-dur
Con moto maestoso – Andante tranquillo

Franz Danksagmüller (*1969)
– Cantio imitatione Tremula Organi

Sigfrid Karg-Elert (1877-1933)
– Symphonischer Choral Jesu meine Freude op. 87/2
Introduzione (Inferno)
Canzone
Fuga con Corale