Muzyka źródłowa i eksperymentalna | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
1 + 5 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
1 + 5 =

Muzyka źródłowa i eksperymentalna

fot. materiały prasowe

Pod hasłem „#Patroni2022_łódzkie pamięta” Łódzki Dom Kultury organizuje cykl koncertów w regionie łódzkim z okazji Roku Marii Konopnickiej oraz Roku Józefa Wybickiego. Projekt w sposób niebanalny i nieoczywisty nawiązuje do tych postaci
Pod hasłem „#Patroni2022_łódzkie pamięta” Łódzki Dom Kultury organizuje cykl koncertów w regionie łódzkim z okazji Roku Marii Konopnickiej (pisarki, poetki, tłumaczki i publicystki) oraz Roku Józefa Wybickiego (autora słów polskiego hymnu, jednego z inicjatorów Konfederacji Barskiej, uczestnika prac nad wdrożeniem Konstytucji 3 Maja, współorganizatora Insurekcji Kościuszkowskiej). Projekt w sposób niebanalny i nieoczywisty nawiązuje do tych postaci – polega na odniesieniu się w formie muzycznej do twórczości autora słów hymnu oraz do społecznego zaangażowania przedstawicielki polskiego pozytywizmu. Podczas koncertów rozbrzmiewa muzyka inspirowana głównie polską tradycją. Zaproszone zespoły nie ogranicza-ją się do jednego muzycznego porządku – prezentują melodie ludowe w formie źródłowej, ale też w wariantach eksperymentalnych, wykorzystujących choćby jazzowe improwizacje. W ten sposób muzyka staje się pomostem łączącym przeszłość z teraźniejszością, tradycję z nowoczesnością, a jednocześnie nie traci tego, co w tym przekazie głębokie, istotne i ponadczasowe.

Wystąpią grupy: Sutari (14 X – Skierniewice, 27 X – Łódzki Dom Kultury, 9 XI – Opoczno), Radical Patriotic Arkestra (4 XI – Bełchatów, 5 XI – Zduńska Wola) oraz Lunaria, MEŁł i O!statki (26 XI – Kruszewiec Kolonia).

Artystki z folkowego trio Sutari eksperymentują z różnymi technikami wokalnymi, tworzą własne instrumenty oraz badają potencjał muzyczny przedmiotów codziennego użytku. Aran-żują tradycyjne polskie pieśni, a także komponują własne utwory, oparte na kobiecych tradycjach muzycznych. Ich album „Siostry rzeki 2020” był nominowany do nagrody Fryderyk 2021.

Radykalna Orkiestra Patriotyczna odwołuje się do źródeł kultury chłopskiej, ale umiejscawia swoje utwory w bieżącym kontekście. To komentarze do rzeczywistości „tu i teraz”, zadające pytania o możliwość czerpania z własnych zasobów, o ograniczenia i społeczną percepcję swoich korzeni kulturowych. Na koncercie Radykalnej Orkiestry Patriotycznej zabrzmi muzyka tradycyjna, rodem z Polski, choć nie tylko polska, ale tworzona przez Kaszubów, Ukraińców, Białorusinów czy Żydów.

Lunaria porywa żywiołowymi melodiami, wykonując muzykę nawiązującą do tradycji na-szych przodków. Prezentuje repertuar zasłyszany na polskich wsiach od weselnych muzykantów oraz z archiwów. Dla tego zespołu muzyka jest przede wszystkim spotkaniem we wspólnym tańcu, śpiewie, jak to bywało dawniej. Gra muzykę tradycyjną ze wschodniej Wielkopolski i ziemi sieradzkiej, z Radomszczyzny, Podkarpacia i Kujaw.

Kapela MEŁł gra repertuar wiejskich mistrzów z Rzeszowskiego, Sieradzkiego, Radomskiego czy Lubelskiego. Podaje go w źródłowej formie, subtelnie filtrując przez wrażliwości muzyków ze składu. Kapela O!statki gra melodie głównie z regionu skierniewickiego, rawskiego i łowickiego. Czerpie zarówno od mistrzów: Czesława Kocemby i Wiesława Rochali, jak i z nagrań archiwalnych, m.in. od Stanisława Klejnasa.


Partnerzy projektu: Centrum Kultury i Sztuki w Skierniewicach, Miejski Dom Kultury Ratusz w Zduńskiej Woli, Miejskie Centrum Kultury w Bełchatowie i Miejski Dom Kultury w Opocznie.