Najlepsi kameraliści | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 5 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 5 =

Najlepsi kameraliści

Zespół Trio Incendio z Czech został zwycięzcą XX Łódzkiego Międzynarodowego Konkursu Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza w niedzielę 7 kwietnia. Łódzka Akademia Muzyczna jest głównym organizatorem tego najstarszego w Polsce konkursu muzyki kameralnej. Impreza odbywa się nieprzerwanie od 58 lat. Tegoroczni laureaci pierwszej nagrody otrzymali 24 tysiące złotych.
– W muzyce kameralnej trzeba słuchać się wzajemnie, grać razem, tworzyć wspólnie narrację i kreować nowe brzmienia – podkreśla flecista prof. Dejan Gavrić, jeden z jurorów. – Kameralistyka jest najlepszym przykładem demokracji – każdy ma głos, każdy jest ważny, ale tylko razem można stworzyć coś naprawdę istotnego.

Trio Incendio zostało założone w 2016 roku pod kierunkiem prof. Martina Kasíka w Akademii Sztuk Scenicznych w Pradze. Tworzą je: Karolína Františová – fortepian, Filip Zaykov – skrzypce i Vilém Petras – wiolonczela. Obecnie studiują pod opieką prof. Ivo Kahánka, członka zespołu Dvořák Trio. W sierpniu 2017 r. Trio Incendio wzięło udział w Międzynarodowej Letniej Akademii Prag-Wien-Budapest, mając okazję pracować z członkami Artis Quartett i innymi wybitnymi kameralistami. W ramach tej Akademii otrzymali nagrodę AHUV ufundowaną przez Czeskie Stowarzyszenie Sztuki i Nauki za wybitną interpretację czeskiej muzyki współczesnej. Krótko po tym Incendio Trio zdobyło nagrodę „Gianni Bergamo Classic Music Award” w Lugano i zostało wybrane jako „Aspirant Ensemble” Europejskiej Akademii Muzyki Kameralnej. Bezpośrednio przed łódzkim konkursem zespół uczestniczył w kursie mistrzowskim prowadzonym przez słynnego pianistę Alfreda Brendla w praskim Rudolfinum. Pracowali z nim nad muzyką Franza Schuberta i również Schuberta grali w ramach konkursowych przesłuchań w Łodzi (obok utworów Haydna i Dvoraka), a także podczas koncertu laureatów (część I Allegro molto z Tria B-dur D 898).

Drugą nagrodę (5000 złotych dla każdego muzyka) otrzymało duo Dàniel Mészáros – klarnet (Węgry) i Sohei Yamagami – fortepian (Japonia), trzecia nagroda (3000 zł dla każdego muzyka) trafiła do polskiego zespołu Vene Piano Quartet: Robert Łaguniak – skrzypce, Zuzanna Krakowiak – altówka, Urszula Markowska – wiolonczela, Jacek Wendler – fortepian.

Przesłuchania konkursowe złożone z dwóch etapów trwały 6 dni. W pierwszym etapie uczestnicy występowali w dwóch kategoriach (oddzielnie duety instrumentalne i wokalno-instrumentalne oraz w drugiej kategorii tria, kwartety i kwintety fortepianowe). W drugim etapie wszystkie ansamble były oceniane łącznie. Najlepszych kameralistów spośród 60 zespołów biorących udział w konkursie wyłoniło 7-osobowe jury: Cezary Sanecki – fortepian (przewodniczący), Łukasz Błaszczyk – skrzypce, Dejan Gavrić – flet, Tomasz Herbut – fortepian, Urszula Kryger – śpiew, Maurizio Moretti – fortepian, Marcin Sikorski – fortepian.

Wszyscy jurorzy zgodnie ocenili poziom konkursu jako bardzo wysoki. – Jestem bardzo zbudowana poziomem konkursu i usatysfakcjonowana werdyktem – relacjonuje prof. Urszula Kryger.  – Wszystkie nagrody i wyróżnienia zostały przyznane wspaniałym muzykom – z naciskiem na słowo muzykom. Nie tylko instrumentalistom, którzy mają świetnie opanowaną technikę gry na instrumencie, ale właśnie artystom muzykom. Ten tydzień spędzony na przesłuchaniach konkursu był dla mnie bardzo ważny, ponieważ miałam okazję posłuchać czystej muzyki w najlepszym wykonaniu.

Prof. Marcin Sikorski dodaje: – Bardzo trudno było podjąć decyzję, który z tych najlepszych zespołów jest najlepszy. Wiele razy podczas konkursu mieliśmy czystą artystyczną przyjemność słuchania zespołów i cieszenia się samą muzyką, bez żadnych krytycznych uwag.

Kategoria

Muzyka