Polsko-Norweska Akademia Operowa | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 9 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
2 + 9 =

Polsko-Norweska Akademia Operowa

Konferencja w Akademii Muzycznej, fot. materiały prasowe AM

Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi we współpracy z Trondheim Symfoniorkester & Opera oficjalnie rozpoczęła działania w ramach projektu „Nowe głosy, ponownie odkryte opery. Powołanie Polsko-Norweskiej Akademii Operowej”. W poniedziałek 8 XI 2021 w pałacu Akademii Muzycznej przy ul. Gdańskiej odbyła się konferencja prasowa inaugurująca projekt.
Gośćmi byli przedstawiciele polskich i norweskich instytucji zaangażowanych w inicjatywę oraz artyści zaproszeni do współpracy. Konferencja poprzedziła przesłuchania konkursowe, których efektem było wyłonienie polskiej części obsady opery komicznej „Il mondo della luna” Franza Josepha Haydna z premierą planowaną na przyszły rok.

Na projekt finansowany z dotacji Funduszy EOG i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego przeznaczono łącznie 583 tys. euro (2,6 mln zł).

O projekcie w pigułce


Cel główny projektu Polsko-Norweskiej Akademii Operowej to wzmocnienie współpracy polskich i norweskich środowisk artystycznych poprzez realizację spektakli operowych prezentowanych w Łodzi i w Trondheim. Istotnym zamierzeniem realizatorów jest wykorzystanie potencjału artystycznego środowiska muzycznego polskich i norweskich instytucji i uczelni. Projekt stanowi innowacyjne rozszerzenie ich dotychczasowej działalności.

Spektakle będą poprzedzone przesłuchaniami i kursami mistrzowskimi oraz warsztatami. W kwietniu (Łódź) i czerwcu (Trondheim) 2022 roku planowana jest realizacja opery Josepha Haydna "Il mondo della luna", a w 2023 opery norweskiej wybranej przez radę artystyczną powołaną w ramach projektu.

Spektakle będą dostępne dla publiczności zarówno online, jak i tradycyjnie w salach koncertowych lub teatrach operowych. W liczbach polsko-norweska współpraca prezentuje się okazale, o czym wspomina Elżbieta Szal-Płaza – koordynatorka organizacyjna projektu: „Łącznie odbędzie się 12 spektakli operowych oraz 4 speaking concerts w obu krajach. Liczba uczestniczących artystów to blisko 340 osób. Zakładamy, że publiczność wszystkich wydarzeń projektowych osiągnie zakres 8600 osób na widowni, w tym 4000 widzów transmisji online. Zgodnie z planem zostaną wydane i przekazane szkołom muzycznym albumy płytowe z nagraniem obu przedstawień w nakładzie 1000 egzemplarzy”.

Uczestnicy projektu zakładają, że działania Akademii Operowej będą kontynuowane w przyszłości jako coroczny cykl warsztatów i spektakli wspólnie przygotowywanych przez partnerów projektu. Przyświeca im hasło Funduszy EOG o wspólnym działaniu na rzecz Europy konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.

Integracja młodych artystów


Podczas konferencji prof. dr hab. Piotr Miciński, kierownik Katedry Wokalistyki, koordynujący projekt od strony merytorycznej, zwracał uwagę na wieloaspektowe korzyści, jakie współpraca przyniesie obu partnerom: „Ten projekt ma niezwykłe znaczenie, nie tylko artystyczne. Integruje bowiem młodych artystów, tworzy porozumienie ponad wszelkimi możliwymi podziałami, gdzie językiem komunikacji jest kultura i sztuka.” Podkreślał ponadto, na jak szeroką skalę zakrojone są wspólne działania: „Na najbliższe dwa lata mamy zaplanowane spektakle operowe we współpracy z Orkiestrą Symfoniczną w Trondheim. Będzie to niezwykła okazja spotkania się z poziomem wykonawczym Norwegów. Zespół orkiestrowy odwiedzi Łódź, gdzie w pierwszych tygodniach kwietnia będzie towarzyszyć naszym studentom i śpiewakom norweskim w interpretacjach opery «Il mondo della luna» Josepha Haydna. Kolejne dwie inscenizacje odbędą się na początku czerwca w Trondheim”.

Na szczególną wartość projektu wskazywał Roar Leinan – dyrektor opery Trondheim Symfoniorkester & Opera: „Również dla nas ta współpraca jest niezwykle istotna. Mamy na koncie już kilka kooperacji z polskimi instytucjami kultury, ale po raz pierwszy działać będziemy z młodymi artystami. Jeżeli ktokolwiek może coś zrobić dla wolności i dobra społeczeństwa Europy w przyszłości, są to właśnie młodzi ludzie pracujący w kulturze. Dlatego uważam, że najważniejszymi aspektami projektu są możliwość komunikacji, poznania się i budowanie wspólnej platformy dla młodych artystów, którzy są przyszłością naszych krajów i Europy”.

Księżycowy świat


Kwestiom założeń artystycznych inscenizacji opery „Il mondo della luna” Josepha Haydna swoją wypowiedź poświęciła Eva Buchman, holenderska reżyserka operowa. „Księżycowy świat”, bo tak brzmi polski tytuł dzieła, to pierwszy realizowany w ramach projektu utwór operowy, który reżyserka opisuje w następujących słowach: „To bardzo zabawne dzieło, typowy przykład commedii dell’arte, paradoksalnie poruszające również poważną tematykę. Przykładem tego jest wykorzystanie w fabule zjawiska, które w psychologii określamy mianem Gaslighting. To forma psychicznego znęcania się, manipulacji rzeczywistością, wywoływania obłędu. Ciekawym jest również umieszczenie akcji na Księżycu, gdzie władca może stać się sługą, a sługa – władcą. Goldoni, twórca libretta, ukazywał w ten sposób nierówności miedzy stanami społecznymi”.

Jan Willem De Vriend, niderlandzki dyrygent, odpowiedzialny za kierownictwo muzyczne planowanej opery, przy okazji konferencji wspominał swoją obecność w Łodzi w poprzednich latach i zaznaczał wyjątkowość wzajemnej współpracy z młodymi muzykami: „Miałem okazję obserwować lub brać udział w pracach nad inscenizacjami oper «Lo speziale» Haydna oraz «Semele» Haendla w Łodzi. Byłem pod wielkim wrażeniem talentu młodych śpiewaków. Wiele się od nich nauczyłem. Teraz młodzi ode mnie będą czerpać wiedzę. Mam jednak wrażenie, że korzyść nauki i zdobywania nowych doświadczeń jest w tym przypadku obopólna”. Dyrygent podkreślał również uniwersalny charakter oper Josepha Haydna, które poruszają problematykę współcześnie nietracącą na aktualności.

Z kolei prof. dr hab. Urszula Kryger, prorektor ds. artystycznych uczelni, wybiegając w przyszłość, z entuzjazmem odniosła się do dalszych planów związanych z przygotowaniem współczesnej opery norweskiej, której premiera ma odbyć się w roku 2023: „Poznawanie nowej muzyki, zetknięcie się z nieznanym materiałem jest zawsze pasjonującą kwestią dla artystów. Mamy wielką ochotę zarówno na nowe muzyczne doznania, jak i wyzwania, które na pewno ten projekt w niedalekiej perspektywie nam dostarczy”.

Wybór obsady


Po konferencji rozpoczęły się przesłuchania obsady opery komicznej „Il mondo della luna” Franza Josepha Haydna, w których wzięli udział studenci śpiewu operowego Akademii Muzycznej w Łodzi. Do przesłuchań zgłosiło się 32 studentów. Oceniali ich pracownicy Katedry Wokalistyki, przy udziale reżyserki operowej Evy Buchman oraz dyrygenta Jana Willema De Vrienda i przedstawicieli z Norwegii. Polscy młodzi muzycy wybrani w castingu będą mieli okazję wystąpić w projektach operowych w Łodzi i norweskim Trondheim.

Z kolei już w piątek 12 XI kolejna odsłona przesłuchań do obsady „Księżycowego świata” odbędzie się w stolicy Norwegii. W castingu w Oslo weźmie udział 24 świeżo upieczonych absolwentów śpiewu operowego z norweskich uczelni. Są to śpiewacy, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki na profesjonalnym rynku operowym i szukają możliwości do zdobycia doświadczenia i prezentacji swoich umiejętności i talentu.

Polscy i norwescy wokaliści wspólnie występować będą na deskach scen w Łodzi i Trondheim, co pozwoli na integrację i wymianę doświadczeń.

materiały prasowe
Akademia Muzyczna

Kategoria

Muzyka

Adres

ul. Gdańska 32

Kontakt

90-716 Łódź
Tel. 42 662 16 02