Renesans baroku | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 1 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 1 =

Renesans baroku

Łódź ma swój zespół muzyki dawnej, ale wdziera się ona także na klubowy parkiet. Tylko się cieszyć, nawet jesli ktoś barok razem z festiwalem muzyki współczesnej wrzuci na półkę ze wzgardliwym pojęciem nisza.
Muzyka, która mówi
„Barokowa Łódź” to najnowszy projekt orkiestry barokowej Altberg Ensemble. Ponad rok po odebraniu nagrody „Kalejdoskopu” Armatka Kultury instrumentaliści udowadniają, że taki zespół był w Łodzi bardzo potrzebny. Wcześniej w mieście nie działały większe zespoły muzyki dawnej, brakowało też stałego cyklu koncertowego poświęconego tej sztuce (poprzednie inicjatywy nie utrzymywały się zbyt długo). Tymczasem co roku Akademię Muzyczną opuszczają świetnie wykształceni instrumentaliści, absolwenci Katedry Muzyki Dawnej.

Cały tekst Magdaleny Sasin można przeczytać w lipcowo-sierpniowym „Kalejdoskopie” na str. 18

Odkrywcy mowy dźwięków
Skąd muzycy Altberg Ensemble wiedzą, jak powinny brzmieć utwory kompozytorów baroku? To właśnie od lat starają się odkryć. Mają za sobą lata studiów w ośrodkach takich jak: Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei, Guidhall School of Music i Royal Academy w Londynie, Hihschule für Misik w Kolonii czy Conservatoire de Misique w Brukseli. Korzystają z ustaleń i osiągnięć pionierów. Jeżdżąc po bibliotekach europejskich (w ostateczności za pośrednictwem Internetu), sięgają do barokowych traktatów opisujących praktykę wykonawczą (jak zagrać daną nutę, jak używać smyczka), sposoby strojenia i temperacji oraz do podręczników, np. „Gruntowna szkoła smyczkowa” Leopolda Mozarta (ojca Wolfganga Amadeusza). Są wstępy do wydań nut i oryginalne zapisy nutowe.

Cały tekst Bogdan Sobieszka można przeczytać w lipcowo-sierpniowym „Kalejdoskopie” na str. 18

Mrok und świece
Słucham muzyki barokowej od wielu lat, ale dopiero w maju tego roku pierwszy raz byłem na barokowej dyskotece – pisze Piotr Grobliński. Wieczory z taneczną muzyką dawną w klubie DOM to pomysł Grzegorza Fajngolda, klawiszowca znanego z punkowego zespołu 19 Wiosen, także producenta i DJ-a.

Cały tekst Piotra Groblińskiego można przeczytać w lipcowo-sierpniowym „Kalejdoskopie” na str. 24