Zakończył się I Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny „Wykonawstwo bez limitu”. Najwyżej oceniono Rinaldo Zhoka z Włoch.
80 pianistów
uczestniczyło w I Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym
"Wykonawstwo bez limitu" w Łodzi (12-20 października 2013 r.).
Pośród 21 muzyków, którzy wystąpili w finale, najwyżej oceniono
Rinaldo Zhoka z Włoch. Entuzjastyczne opinie publiczności
potwierdziły werdykt jury.
–
Zwycięzca imponował wirtuozerią i ciekawymi, bardzo oryginalnymi
interpretacjami – podkreślali melomani. Podczas
koncertu laureatów zachwycił ich niezwykłym, romantycznym
wykonaniem Sonaty C-dur Hob. XVI/50 Józefa Haydna, którą grał również w II
etapie.
Rinaldo
Zhok urodził się w Trieście w 1980 r. Ukończył z najwyższymi notami
Konserwatorium im. G. Tartiniego w rodzinnym mieście oraz Akademię
Muzyczną Świętej Cecylii w Rzymie. W latach 2006-2008 studiował w
klasie duetu fortepianowego Yaary Tal i Andreasa Groethuysena w
Hochschule für Musik und Theater w Monachium. W latach 2008-2010
kontynuował studia w klasie prof. Borisa Blocha na Uniwersytecie
Folkwang w Essen. Zdobył nagrody w kilku konkursach w Niemczech i
we Włoszech. Do Polski przyjechał po raz drugi – w 2008 roku w
Poznaniu otrzymał IV nagrodę na Międzynarodowym Konkursie
Pianistycznym „Halina
Czerny-Stefańska in memoriam”.
Nagrał dwie płyty CD dla Rainbow Classics z muzyką włoskich
kompozytorów: Mario Zafreda i Antonia Bibalo. Koncertuje jako
solista i kameralista we Włoszech, Francji, Niemczech, Hiszpanii,
Norwegii, Polsce, na Węgrzech, w Słowenii i w Austrii.
Laureat I
nagrody konkursu otrzymał 11 tysięcy złotych. Kolejne laury
zdobyli: II nagrodę ex aequo – Adil Kazambayev z
Kazachstanu i Marton Takats z Węgier, III nagrodę ex aequo
– Anna Markova z Rosji i Fahrettin
Eren Yahsi z Turcji, IV nagrodę – Veronika
Salikhova (Rosja). Wyróżnienia trafiły do Jurgisa Aleknavičiusa z
Litwy i Tomasza Zająca – jedynego Polaka wśród
laureatów, studenta Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w
Warszawie. Wszyscy laureaci wystąpili dzisiaj podczas uroczystego
koncertu w nowej Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi przy
ul. Żubardzkiej 2a.
– Nie przypuszczaliśmy, że przyjedzie na konkurs aż tylu zdolnych
ludzi. Odzew ze strony pianistów był tak duży, że powstał u
nas w Łodzi jeden z większych konkursów pianistycznych w
Polsce –podsumowywała po koncercie
laureatów Anna Wesołowska-Firlej, profesor łódzkiej Akademii
Muzycznej, która zasiadała w jury. – Pomysł na konkurs
bez limitu wieku sprawdził się doskonale! Przecież
przychodząc na koncert, oceniamy zwykle talent
artysty, to jego artyzm do nas przemawia, niezależnie od
wieku. Wydaje mi się, że formuła konkursu bez
kategorii wiekowych dała uczestnikom więcej interpretacyjnej
swobody. Organizatorzy już myślą o kolejnej edycji imprezy i
zapowiadają, że za trzy lata konkurs „Wykonawstwo
bez limitu”
będzie miał już trzy etapy. – Skrócimy program I
etapu przesłuchań do nokturnu i etiudy Chopina, zaoszczędzając czas
dla większej liczby uczestników II etapu i ścisłej czołówki, która
wystąpi w trzecim, finałowym etapie – zapowiada
dyrektor konkursu prof. Maria Korecka-Soszkowska.
Kryteria udziału w konkursie zawierała już sama jego nazwa: uczestniczyli w nim muzycy wszystkich narodowości, bez ograniczenia limitu wieku i bez podziału na grupy wiekowe. Poza Polakami byli muzycy z zagranicy: Azerbejdżanu, Białorusi, Czech, Chin, Francji, Hiszpanii, Irlandii, Islandii, Japonii, Kazachstanu, Korei Południowej, Litwy, Niemiec, Norwegii, Rosji, Rumunii, Szwajcarii, Szwecji, Turcji, Ukrainy, USA, Węgier i Włoch.Występują pianiści kilkunastoletni, 20- i 30-latkowie, najstarsi uczestnicy mileli ponad 50 lat.
W pierwszym etapie konkursu każdy
uczestnik wykonał 20-minutowy program, w którym regulaminowo
musiała się znaleźć m.in. muzyka Chopina – jedna etiuda i jeden
nokturn.
W drugim etapie każdy z
uczestników zagrał - zgodnie z regulaminem - 45-minutowy recital z
klasyczną sonatą, utworem dowolnym i obowiązkowo dużą formą
Fryderyka Chopina (m.in. scherza, ballady, polonezy).
Wśród sonat dominowały dzieła
Ludwiga van Beethovena. Trzykrotnie wykonana będzie Sonata Es-dur
op. 81a Les Adieux, dwukrotnie Waldsteinowska op. 57 i raz
Patetyczna c-moll op. 13, poza tym op. 10, 31, 78, 90, 109.
Organizatorem konkursu była Katedra Fortepianu Akademii
Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Konkurs
znalazł się wśród projektów dofinansowanych w ramach programu
Visiting Professors.