TUWIM NA ROCKOWO | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 6 =

TUWIM NA ROCKOWO

Z okazji setnej rocznicy debiutu Juliana Tuwima, zespół Rambo Jet wydał płytę TUVIM z wierszami łódzkiego poety.
Zespoły rockowe, punk rockowe raczej nie nagrywają albumów koncepcyjnych, na których piosenki tworzą całość pod względem literackim lub muzycznym i są skupione wokół pozamuzycznego tematu. Są jednak wyjątki potwierdzające regułę - Husker Du, Minutemen, Sham 69, Jethro Tull, polskie: Klan, Armia, Lao Che. Przykładów można wymienić jeszcze więcej, ale istotne jest to, że longplaye tematyczne są jednymi z lepszych w ich dorobku artystycznym. Co więcej przechodzą do klasyki gatunku i są wzorem do naśladowania dla kolejnych pokoleń muzyków. Czy tak będzie w przypadku albumu „Tuvim” łódzkiego zespołu Rambo Jet ?

Grupa powstała w 2004 roku z inicjatywy dziennikarza muzycznego, producenta, fana reggae i punk rocka - Sławomira „Słonia” Maciasa. Przez dwa lata jako trio, z legendą tej muzyki, gitarzystą Ziemowitem Kosmowskim (Brak, Rendez Vous) oraz wokalistą i basistą Jackiem Januszewiczem, zespół funkcjonował na scenie klubowej.

W 2006 roku gotowa była pierwsza płyta grupy, która została wydana własnym sumptem dopiero wiosną 2012 roku. W 2007 roku trio z udziałem jeszcze dwóch muzyków pod nazwą ,,Kosmofski’’ zarejestrowało i wydało płytę ,,Tytułu Brak’’ z mieszaniną punka, jazzu, muzyki żydowskiej i miejskiego folku. Na płycie poświęconej Łodzi wielokulturowej zaśpiewał m.in. Muniek Staszczyk. W 2009 roku zmarł 27 letni Januszewicz. Po roku powstał „nowy” Rambo Jet, który wykonuje niektóre jego utwory.

Z okazji setnej rocznicy debiutu Juliana Tuwima (2013) łódzcy muzycy postanowili przygotować płytę z wierszami łódzkiego poety. Wybrane utwory Tuwima zespół wykonywał na koncertach od prawie dwóch lat. Słuchacze dobrze przyjęli nowy repertuar. - To są bardzo ostre w wymowie, nadal współczesne teksty - mówi wokalista zespołu Piotr Nowak. Połączenie z muzyką inspirowaną Lou Reedem, Sex Pistols, The Clash, Bobem Marleyem, Nirvaną, bluesem czy rockabilly podkreśla społeczne przesłanie wierszy Tuwima.

Płyta zawiera 11 utworów. Album otwiera „Prośba o piosenkę” – na początku jest… akustycznie i balladowo. Od połowy utworu słychać już ostrzejsze gitarowe riffy, rockowo ale nie nachalnie brzmi perkusja. Muzycy pokazują już w pierwszym utworze, że znają swoje rzemiosło. Przez ponad 40 minut słuchamy dobrze zaaranżowanych i zagranych melodii, skomponowanych w większości przez zespół i osadzonych w korzeniach punk rocka. Autorem muzyki do drugiego utworu - „Złotej polskiej jesieni” jest Ziemowit Kosmowski. Powstał utwór w stylu The Rolling Stones z elementami nowej fali. Uwagę zwraca gra Zbigniewa Nikodemskiego (Rezerwat) na instrumentach klawiszowych. Podobnie jest w „Ci którzy nie wiedzą”. Takich smaczków muzycznych i personalnych jest więcej, ale po kolei…
„Łódź” - soczysty rock, mocny głos Piotrka Nowaka korespondują z tekstem: „ najdroższe miasto na świecie”! Wokalista rozumie sens wierszy Tuwima, co korzystnie wpływa na rockową interpretację we wszystkich utworach.
„Znów to szuranie” – znany z listy przebojów Polskiego Radia Łódź, gdzie trafił na pierwsze miejsce. Muzykę skomponował Marian Lichtman (Trubadurzy), który udowadnia, że nieprzypadkowo jest wziętym producentem muzycznym, potrafiącym nadać kompozycjom komercyjny charakter z zachowaniem artystycznych wartości.

„Raport” – spokojny, można nawet powiedzieć w stylu pop rockowym; ale gdy Nowak zaczyna śpiewać, w zasadzie deklamować: „..poza tym - jest w Polsce wolność” i towarzyszy mu hard rockowa ściana gitar, tak samo brzmiąca perkusja oraz chórek zespołu to… jest to moment, który wywołuje dreszcze. Zjawisko bardzo pożądane przez miłośników rocka.
W utworze „Do krytyków” jest psychodelicznie, w stylu Lou Reeda, Nirvany.

Mało znany "Extrablatt” w wersji rockabilly, a „Zacisnąć zęby” skomponowane przez Piotra "Chypisa" Pachulskiego, frontmana „Normalsów” w stylu - jakże by mogło być inaczej – garażowym z domieszką Sex Pistols.

Na płycie, w ostatniej chwili, znalazł się słynny „Na pierwszy znak” z muzyką Henryka Warsa. Zastąpił utwór "Pocałujcie mnie wszyscy w dupę". Zmiana repertuaru spowodowana była problemami dotyczącymi praw autorskich do tego wiersza Tuwima. Trochę szkoda, ponieważ w tym utworze na płycie demo świetnie zabrzmiała sekcja dęta (dobrze też wypada m.in. w „Ci, którzy nie wiedzą”).
„Na pierwszy znak” - szlagier lat 30. XX wieku został zaśpiewany po raz pierwszy przez Hankę Ordonównę, do ścieżki dźwiękowej filmu „Szpieg w masce” z 1933 roku. Utwór wykonywali m.in. Hanna Banaszak, Gabriela Kulka, Natasza Urbańska, Edyta Górniak, Robert Janowski. Piosenka została nagrana z łódzką wokalistka Klarą Jędrzejewską (niedawno ukazał się jej debiutancki album „Away”). Nowa wersja to połączenie jamajskich rytmów, tanga, jazzowej trąbki Pawła Samokhina (to kolejny smaczek muzyczno - personalny) z skontrastowanymi głosami wokalistów – delikatnym, bardzo dziewczęcym śpiewem 17- latki i rockowym Nowaka. Melodia nadal wpada w ucho i ,,trudno sercu się sprzeciwiać, gdy wyrywa się i drży’’, słuchając tej piosenki.Na pierwszy znak. Kompozytorem muzyki jest także Marek Sart (pseudonim artystyczny łodzianina Jana Szczerbińskiego). Zespół nagrał w reaggowo - funkowej aranżacji wykonywane przez Czesława Niemena „Wspomnienie”. Dzięki tym dwóm utworom płyta pokazuje poetę nie tylko od buntowniczej strony.

Album „Tuvim” przypomina, że poeta tworzył wiersze społeczne, metafizyczne, religijne, polityczne. Muzycy rockowi lubią takie teksty i w konsekwencji powstała ...mocna zaangażowana płyta o tym, żeby brać sprawy we własne ręce i nie poddawać się marazmowi tłumu - powiedział Sławomir Macias, pomysłodawca projektu, perkusista Rambo Jet. Płytę zespół zadedykował bohaterskim kobietom zapomnianych łódzkich strajków z lutego 1971 roku.

Drugi longplay jest testem dla każdego zespołu. Kapele starają się uwodnić, na co tak naprawdę je stać – w przemyśle muzycznym takie zjawisko określane jest „syndromem drugiej płyty”. Oczekiwania ze strony słuchaczy i krytyków są duże, a tymczasem często następuje zniżka formy, spadek potencjału, wyczerpanie się pomysłów. W przypadku „Tuvima” jest odwrotnie; „syndrom drugiej płyty” ominął łódzki Rambo Jet bardzo szerokim łukiem.

Płytę zespół nagrał w składzie: Piotr Nowak - śpiew, Łukasz Jabłoński - gitary, Hubert Kozera - bas, śpiew, Sławomir Macias - bębny, śpiew, Kuba Niedziałek - gitary. W nagraniach udział wzięli także: Klara Jedrzęjewska, Zbigniew Nikodemski (Rezerwat), Paweł Samokhin, Marek Maciejewski, Bernard, Zdanek, Mariusz Młynarczyk, Marian Lichtman, Łukasz Lach (L.Stadt), Ziemowit Kosmowski (Brak, Rendez - Vous), Jakub Koźba (Power of Trinity), Piotr Pachulski (Normalsi). Producentem longplaya jest „Submarine Records”, a wydawcą "FONOGRAFIKA"

Płyta zawiera plik z książką biograficzną o Tuwimie, którą napisał znawca Łodzi i twórczości poety, senator Ryszard Bonisławski.

Dariusz Drewnicz