
Do 17 III trwa wystawa konkursu Prime Time 2022 na najlepsze dyplomy zrealizowane w 2022 roku w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Podczas wernisażu 3 III wręczono nagrody.

RECENZJA. Młoda artystka Irena Zieniewicz znalazła niebanalny sposób na wyrażenie ważkich treści o uniwersalnej wymowie. Konkretnie – dotyczących granic. Ich wytyczania, odczuwania, przekraczania, dosłownie i w przenośni, ale i „bycia na granicy” – doświadczania granicznego stanu w bezsilności czy poczuciu zagrożenia życia. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.

Przegląd Twórczości Plastycznej Osób Chorych, Starszych i Niepełnosprawnych "Sztuka jak Balsam" organizowany jest na terenie województwa łódzkiego przez Wojewódzką Bibliotekę Publiczną im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Łodzi we współpracy z Regionalnym Centrum Polityki Społecznej.
od 10 LUTEGO 2023
Polskie arcydzieła u Herbsta

Muzeum Pałac Herbsta zaprasza na wystawę obiektów z kolekcji Muzeum Sztuki w Łodzi „Widziałem prawdziwe arcydzieło. Malarstwo polskie XIX i początku XX wieku". Wernisaż - 10 II o godz. 18 (Galeria Sztuki Dawnej).

RECENZJA. W artystycznych wizjach Adama i Moniki Fołtarz architektura to fantasmagoria, senny majak. Czy artyści próbują wyśnić miasto jak najbardziej przyjazne człowiekowi, w którym możliwa byłaby realizacja wszelkich jego potrzeb, także duchowych? Jakie miałoby ono być? Każdy musi odpowiedzieć sobie sam – do intelektualnej aktywności zachęca tytuł wystawy – „City For You?!”. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.

RECENZJA. Nazwa łódzkiej grupy artystycznej Powidoki powstała dla uhonorowania Władysława Strzemińskiego – jej członków inspiruje unizm, który ów wypracował i konstruktywizm, z którego czerpał, jak również sama idea powidoków. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.

Podczas grudniowej uroczystości w Teatrze Wielkim w Łodzi ksiądz Tadeusz Furdyna odebrał Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Odznaczenie trafiło w ręce jednego z najważniejszych twórców polskiej sztuki sakralnej, autora kilkudziesięciu kompleksowych aranżacji wnętrz świątyń, kilkuset witraży, wielu oryginalnych dróg krzyżowych, malarza, rzeźbiarza, ilustratora tekstów biblijnych.

WYWIAD. Świat właśnie odkrywa wielkiego artystę – Aubreya Williamsa. Co ciekawe, w Łodzi od dawna mamy jego dzieła, trzy obrazy z lat 60. znajdują się w kolekcji Muzeum Sztuki. – Jego sztuka to głos przeciwko ksenofobii, a także lekcja dotycząca tego, że w kulturze i sztuce podziały na to, co autentyczne i nabyte, nie istnieją. Często coś, co pochodzi z zewnątrz, z innej, pozornie obcej kultury, staje się precyzyjnym narzędziem do opowiadania o własnych emocjach, pozycji, historii – mówi Jakub Gawkowski, kurator wystawy, na której można oglądać prace Williamsa.

PODSUMOWANIE. Rok 2022 w łódzkim świecie sztuk wizualnych to wreszcie normalny tryb działalności muzeów, galerii i festiwali – ale z kolei naznaczony powidokiem wojny na Ukrainie. Gdy do Łodzi i województwa tłumnie napłynęli uchodźcy, równolegle z zabezpieczeniem bytu trzeba było myśleć o zaspokojeniu ich wyższych potrzeb i integracji. Należało zapewnić, że są tu mile widziani. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.

RECENZJA. Transformacja ustrojowa to nie punkt w czasie, ale rozłożony na lata proces pełen sprzeczności, wykorzystanych i zaprzepaszczonych szans, błędów, lęków i nadziei. Wystawa „Ruchy tektoniczne” w ms1 akcentuje głównie to, co w tym procesie w polskim wydaniu marne. A jednocześnie pomija jasne strony. Pisze Aleksandra Talaga-Nowacka.