Miejska Galeria Sztuki w Łodzi wystawą „Topografie wspomnień” przypomina nestora polskiej fotografii związanego z Łodzią - Eugeniusza Hanemana. Wernisaż w Galerii Bałuckiej - 11 VIII o godz. 18.
Najnowsza wystawa Miejskiej Galerii Sztuki poświęcona jest twórczości tego wybitnego artysty związanego z Łodzią i patrona Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego. Portrety, pejzaże oraz zdjęcia reporterskie Hamemana uchodzą za dzieła o najwyższych walorach artystycznych. Zdjęcia, które wykonał w trakcie Powstania Warszawskiego są także jednymi z nielicznych dokumentów fotograficznych tego wydarzenia.Eugeniusz Haneman był artystą skupionym na prozie i poezji spojrzenia, realizatorem czarno-białych zdjęć o walorach poznawczych i artystycznych, twórcą nostalgicznych portretów, pejzaży, fotografii kreacyjnej i wielu znanych ujęć dokumentujących Powstanie Warszawskie.
Od organizatorów:
W „Topografiach wspomnień” przypominamy artystę, który przygodę z fotografią rozpoczął w latach 30. XX wieku. Przywołujemy obraz Osoby o bogatej historii, pełnej zapału i marzeń, w czym pomogły archiwalne materiały, własnoręcznie wykonane modele oraz inne pamiątki stanowiące świadectwo pasji, ale i upływu czasu. Oddajemy w Państwa ręce twórczość Hanemana, która zajmuje szczególne miejsce w naszych zbiorach i kolekcji partnera wystawy – Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego – podkreśla Dominika Pawełczyk, kuratorka wystawy.
Powstanie Warszawskie to 63 dni z fotograficznego życiorysu Eugeniusza Hanemana. Seria kilku wydarzeń i spotkań, m.in. poznanie Sylwestra Brauna, pseudonim „Kris”, spowodowało, że artysta stał się cywilnym reporterem uwieczniającym akcje powstańcze. Zadaniem Hanemana, uzbrojonego w aparat fotograficzny, było rejestrowanie codzienności okupowanej Warszawy, tworzenie kroniki zniszczeń i zdarzeń. Zdjęcia formatu 18x24 cm, oddawane Delegaturze Rządu na Kraj, służyły m.in. jako ilustracje do gazetek ściennych informujących warszawiaków o prawdziwych wydarzeniach z miasta.
Haneman stworzył wiele przypominanych współcześnie zdjęć, które łączyły przekaz artystyczny, dokumentalny i emocjonalny. Subtelnie estetyzując swoje powstańcze reportaże, skupiał uwagę na wieloznacznych szczegółach, jak stojące jeszcze pomniki, spokojnie spoglądające na ogromną skalę zniszczeń. Do najbardziej wymagających należały kadry będące świadectwem walczących. Portrety uczestników Powstania w zastanym świetle, często w kontraście do wnętrza ciemnych piwnic, z bliska, niedoskonałe.
Z urodzenia warszawianin, Eugeniusz Haneman swoją karierę zdecydował rozwijać w Łodzi. Z powodzeniem integrował środowisko Łódzkiego Towarzystwa Fotograficznego i Łódzkiego Oddziału Związku Polskich Artystów Fotografików, do której to organizacji należał od początku jej istnienia. Za swoją twórczość był wielokrotnie nagradzany, m.in. Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis. Został również odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski. Prezentował fotografie na wielu wystawach w kraju i za granicą. W 2013 roku Galerię Fotografii ŁTF przy ul. Piotrkowskiej 102 nazwano Jego imieniem. Zmarł 15 stycznia 2014 roku w Borzęcinie Dużym pod Warszawą.