Finał Fotofestiwalu 2022 – wektory przemian | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 6 =

Finał Fotofestiwalu 2022 – wektory przemian

Wystawa „TransWspólnoty – wektory przemian” stanowi zwieńczenie tegorocznej edycji Fotofestiwalu. Podejmuje zagadnienia związane ze współczesnymi przeobrażeniami koncepcji wspólnotowości, do których artyści i artystki coraz częściej się odnoszą. Otwarcie 22 IX o godz. 19, o godz. 18 - rozmowa wprowadzająca.
Zapowiedzią wystawy mogą być przytaczane przez organizatorów rozważania:

Giorgio Agamben, rozważając niegdyś te kwestie, proklamował nadejście wspólnoty, dla której każdy uczestnik będzie przykładem. Wobec postępującej hybrydyzacji prowadzącej do wewnętrznej złożoności i różnorodności, wobec braku wspólnych właściwości, wokół których skupiały się niegdyś wspólnoty, wyłania się konieczność położenia szczególnego nacisku na więzi łączące członków i członkinie nowej zbiorowości. Dotychczas źródłem hybrydyczności wspólnot były globalne migracje oraz rozwój globalnych narzędzi komunikowania, gdyż wspólnoty te były niezmiennie zrzeszeniami ludzkimi. Obecnie, obok ludzi, zarówno w roli nowych członków i członkiń wspólnot, jak i czynników przeobrażających więzi wewnątrzwspólnotowe, pojawiają się byty nie-ludzkie i postludzkie. Nowe wspólnoty kształtują się na przecięciu dyskursów humanistycznych, post- i transhumanistycznych, stając się specyficzną, holobiontyczną bio-techno-info sferą.

Wystawa zadaje odbiorcom pytania: Co konstytuuje nasze poczucie przynależności, na czym opieramy swoją tożsamość? Kluczowy dla pojęcia „wspólnoty” jest jej źródłosłów (munus) oznaczający szczególny rodzaj daru związany z ustanowieniem obowiązku wobec innych. Bycie we wspólnocie zmusza do częściowego wyrzeczenia się siebie na rzecz communis. Dla Roberta Esposito wspólnota jest przeciwieństwem indywidualnej przestrzeni jednostki, tworem, w którym się zatraca i przed którym musi się również bronić. Dążenie do Communitas i do immunitas to wzajemnie warunkujące się procesy.

Współczesne wektory przemian wskazują, że w technokulturze brak w tym obszarze równowagi. W myśleniu o środowisku, naszym ciele i jego doświadczeniach, afektach i seksualności technologiczna konstrukcja naszego „ja” i „my” coraz częściej realizuje się bez naszej świadomości tych procesów. Doświadczamy quasi-partycypacji absorbującej tak, że bezpośredni udział w społecznych rytuałach nie jest już możliwy.

W praktykach społecznych istotne jest współdzielenie zamieszkiwanej rzeczywistości. Współczesne hybrydyczne światy to nie tylko społeczności ludzkie, lecz także liczne nowe konstelacje podmiotów, z którymi będziemy czuć się związani. Wśród nich odnajdujemy zarówno różnorodność nie-ludzkich żywych istnień, jak i liczne formy postludzkie – formy fabrykowane. Obietnice składane przez technologiczne korporacje dotyczą dziś sztucznych światów, w których nie będziemy czuli się samotni, nieszczęśliwi, gdyż zostaniemy przywitani, otoczeni uwagą przez istoty wirtualne. Ten syntetyczny stan czuwania ku innemu może okazać się niezwykle atrakcyjny, szczególnie w zestawieniu z obojętnością realnych ludzi.

W procesie transhumanizacji społeczeństw należy pamiętać, że świat zamieszkujemy cieleśnie. Transgresja i potrzeba zbudowania więzi pomiędzy różnorodnymi składnikami TransWspólnot jawią się najważniejszymi wyzwaniami dla współczesnego świata.

Kuratorzy wystawy: Ryszard W. Kluszczyński, Ada Florentyna Pawlak

Artyści i projekty:
Xavery Deskur – „Jesteś tu?”
Radek Husak – „Mnogie ciało (Plural Body)”
Cecylia Malik – „Wezbranie”
Martyna Miller – „Sexinsitu”
Anna Konik – „Najgłośniej słychać milczenie (Silence Heard Loud)”
Zygmunt Rytka – „Kolekcja prywatna / Some Meetings”
Piotr Trojanowski – „Zen dla wszystkich”
Zuzanna Wołejko – „Holobiont”
Piotr Wyrzykowski – „Runner 2.1”


W pierwszej sali Art_Inkubatora na wystawie znajdą się dwa cykle Zygmunta Rytki - Kolekcja prywatna i cały Katalog S.M (Some meetings). Kolekcja prywatna (1973-200) to zbiór ponad 300 czarno-białych fotografii ręcznie kolorowanych przez autora. Zdjęcia prezentują spotkania po-wernisażowe i prywatne wielu różnych artystów. Z kolei w Some Meetings Rytka zestawił portrety artystów, kuratorów i krytyków sztuki według powiązań intelektualnych między nimi. Na wystawie w Łodzi obejrzeć można będzie 270 fotografii. Podczas otwarcia można będzie podpiąć się do stalowego ramienia instalacji Runner 2.1 Piotra Wyrzykowskiego i uruchomić strumień wideo własną biegnącą postacią w centrum kadru. W ten sposób uczestnicy wystawy staną się jednocześnie aktywnymi twórcami materiału audiowizualnego. Poprzez ruch w kole widz wygeneruje audiowizualną treść: obraz wideo, idealnie zsynchronizowany podkład dźwiękowy i choreografię swojej dynamiki w przestrzeni realnej i wirtualnej. Zarejestrowane materiały z kolejnych performansów zostaną wykorzystane do powstania pracy wideo, gdzie wszyscy biegacze spotkają się ze sobą w cyfrowym kole. Z kolei Xawery Deskur przedstawi swój projekt Jesteś tu? – film dokumentalny science fiction, który opowiada o relacji niewidomego DJ-a ze sztuczną inteligencją Alexą.

W drugiej sali będzie można zapoznać się z projektem Plural Body Radka Husaka. Wystawa jest pierwszą w Polsce okazją do zaprezentowania prac artysty, który dzięki intensywnym badaniom i eksperymentom stworzył autorską technikę „transferu pigmentu” (pigment transfer) na piaskowanym aluminium – przebijając się przez warstwy metalu, artysta odsłania blask wnętrza materiału, a prezentowane półprzezroczyste krawędzie ciał rozmywają się i stapiają, wytwarzając zarówno somatyczną wspólnotę, jak i cielesną obcość. W projekcie Zen dla wszystkich Piotr Trojanowski opowiada osobistą historię, która związana była z pobytem w obcym, zimnym od światła świetlówek szpitalu, gdzie sale dzieli się z osobami, których jeszcze wczoraj zaplanowane życie nagle skurczyło się do przestrzeni między kolejnymi obchodami lekarskimi. Artysta udokumentował to, co czuł: bezbronność i samotność. Holobiont Zuzanny Wołejko to antologia tekstów, które z różnych punktów widzenia analizują skomplikowaną relację człowiek – natura. Tytułowe słowo oznacza istotę żywą, składającą się ze współpracujących między sobą mniejszych organizmów. Instalacja Silence Heard Loud / Najgłośniej słychać milczenie to drugi panel tryptyku uchodźczego Anny Konik. Powstała na bazie filmu o tym samym tytule, który światową premierę miał na Human Rights Watch Film Festival w Londynie (2022), a premierę polską na 19. Millennium Docs Against Gravity.

Autorka tym razem spotkała swoich rozmówców w Londynie. Angela, Janahan, Merwa, Michael, Mohamed, Nirmala i Selamawit uciekli ze swoich domów w Ghanie, Sri Lance, Nigerii, Etiopii, Arabii Saudyjskiej i Sierra Leone przed wojną, prześladowaniami, czystkami etnicznymi czy z powodu dyskryminacji płciowej. W nowym miejscu ich problemy nie skończyły się, wciąż muszą mierzyć się z alienacją, rasizmem, samotnością, niepewnością jutra, a
przede wszystkim długoletnim oczekiwaniem na azyl bez możliwości pracy. Z kolei Martyna Miller w swoich projektach bada związki pamięci i ciała. W Art_Inkubatorze zaprezentowany zostanie jeden z jej ostatnich projektów Sexinsitu, który rozwija od 2016 roku. Oparty jest on o metodę pracy z ciałem, w której osoby uczestniczące poprzez ruchy ciała przywołują własne, przechowywane w pamięci, wspomnienia seksualne i je odtwarzają. Powstające w ten sposób choreografie stają się protezą tej pamięci, próbą umaterialnienia w obrazie intymnych i efemerycznych seksualnych zdarzeń. Zadaniem Sexinsitu jest zmiana nie tylko perspektywy patrzenia na seksualność, ale umożliwienie wglądu w tę przestrzeń dla nas samych, jej oswojenia i wyrażania. Na wystawie można będzie również zapoznać się z projektami Cecylii Malik – malarki, artystki wizualnej i aktywistki ekologicznej. Wezbranie to zbiór dokumentacji fotograficznych i video z wielu protestów kreowanych jako happeningi w przestrzeni publicznej.

Jednym z najbardziej aktualnych będzie Marsz żałobny dla Odry, który odbył się 21.8.2022 nad Wisłą. Wezbranie jest również opowieścią o wspólnotach, siostrzeństwie, przyjaźni i macierzyństwie. O tym, jak aktywizm łączy ludzi i wzmacnia relacje, ale i na odwrót – jak dzięki przyjaźni i relacjom możemy być skutecznymi aktywistkami i aktywistami. Jest też o dobrym gniewie i o działaniu kolektywnym.

Wystawa otwarta będzie codziennie w godz. 15:00-20:00. Wstęp jest bezpłatny.

Harmonogram wydarzeń otwarcia:

22.09.2022 / czwartek

18:00 rozmowa wprowadzająca do wystawy, w której udział wezmą: prof. Ryszard W.
Kluszczyński (kurator), dr Marcin Maria Bogusławski (adiunkt w Katedrze Filozofii
Współczesnej UŁ. Zajmuje się m.in. (post)humanizmem i (po)nowoczesnością, w tym
koncepcjami wspólnoty), dr Joanna Miksa (adiunkt w Katedrze Etyki UŁ. Interesuje się m.in.
etykami szczegółowymi, w tym bioetyką), a moderować ją będą: Ada Florentyna Pawlak
(kuratorka), dr Artur Modliński (adiunkt w Katedrze Zarządzania UŁ. Interesuje się
interakcjami człowieka z maszyną i zagadnieniami wspólnotowości w rozumieniu
posthumanistycznym). Po rozmowie wprowadzającej odbędzie się otwarcie wystawy (godz.
19.00). Artyści zaprezentują swoje prace i opowiedzą o nich.
19:00-21:00 otwarcie wystawy (prezentacje poszczególnych projektów i rozmowy z artystami)
20:30-21:10 video performance - kolektyw AV Soundscape Mirror
21:30-23:00 afterparty i DJ set by Krzysztof Ostrowski aka Freeze

23.09.2022 / piątek

17:00 miniwarsztaty introligatorskie (zapisy na nineteenrivers@gmail.com, ilość miejsc ograniczona, koszt: 80 zł za osobę)
19:00 otwarcie czytelni z książkami fotograficznymi we współpracy z Fotofestiwalem oraz prezentacja kolektywu 19 Rzek
20:00 dj set Eternal Shipping (Petrinela Smøl, Dj Cold Feet)

Regalia – otwarcie czytelni. Przestrzeń 19 Rzek (Wólczańska 226, Łódź) wzbogaciła się o nowy regał, na którym znajdzie się kolekcja udostępniona przez Fotofestiwal, a także książki fotograficzne produkowane i współwydawane przez kolektyw 19R. W ramach wydarzenia Bartosz Staszewski poprowadzi krótkie warsztaty introligatorskie, które wprowadzą w podstawy szycia i klejenia książek. W ramach warsztatu można będzie oprawić niewykończone egzemplarze książki „Spacer po lesie” Bartłomieja Talagi. Koszt warsztatu to jednocześnie koszt książki, którą można będzie zabrać do domu. Po warsztatach czytelnia
zostanie oficjalnie otwarta, a wydarzenie zakończy się dj setem (wstęp wolny).