Fotofestiwal: Trzy uczelnie razem | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 1 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 1 =

Fotofestiwal: Trzy uczelnie razem

Dorota Stolarska "Its always summer"

W budynku Motyl UŁ trwają trzy wystawy towarzyszące Fotofestiwalowi. Pretekstem do powstania jednej z nich jest 75-lecie Uniwersytetu Łódzkiego, na drugiej prezentowane są prace artystów związanych z Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi, a na trzeciej - ze Szkołą Filmową w Łodzi. Wszystkie są czynne do 25 X.
1. In nova lux, Janusz Hereźniak, Kazimiera Zawistowicz – Adamska, Wacław Piotrowski, Stanisław Pączka

kurator Tomasz Ferenc:
Pretekstem do przygotowania tej wystawy stała się 75. rocznica utworzenia Uniwersytetu Łódzkiego. Przygotowując ją, odkryliśmy, że pośród naukowych pracowników naszej uczelni wielu w swoich praktykach badawczych wykorzystywało zapis fotograficzny. Wśród nich na wstępie wymienić należy profesor Kazimierę Zawistowicz-Adamską, która uwieczniała przedwojenną polską wieś, stając się tym samym jedną z prekursorek wizualnej etnografii w Polsce. W calach badawczych zdjęcia wykonywał także socjolog Wacław Piotrowski, dokumentując między innymi łódzką, robotniczą architekturę. Najbliżej świata sztuki był prof. Janusz Hereźniak, który nie tylko był wybitnym geobotanikiem, ale także członkiem łódzkiego oddział Związku Polskich Artystów Fotografików. Równie wyjątkowe okazały się zbiory fotografii, geografa, profesora Stanisława Pączki. Zdeponowane w archiwum UŁ slajdy odkryły przed nami nie tylko podróżnika, ale i świetnego fotografa. Ostatnia odsłona wystawy poświęcona jest fotografom dokumentującym prace łódzkich archeologów. Ta świetna od strony technicznej fotografia sprzed 50 lat w wielu momentach przybiera niepokojąco współczesne oblicze pod względem formy. Pięć przygotowanych wystaw na dwa zasadnicze cele. Po pierwsze chcemy dzięki nim przypomnieć sylwetki nie żyjących już, wybitnych łódzkich badaczy, reprezentujących różne naukowe dyscypliny. Po drugie, chcemy pokazać jak intrygujące są to fotografie, jak ciekawe punkty widzenia odzwierciedlają i jak wiele mogą dziś przed nami odkryć. Nasze poszukiwania miały także doprowadzić do ukazania tych archiwalnych materiałów w nowym kontekście, w nowych formatach, w nowym świetle. In nova lux.

2. Ko#Lekcje, Dagmara Bugaj, Anna Bąk, Agnieszka Chojnacka, Artur Chrzanowski, Marek Domański, Bartłomiej Flis, Łukasz Ogórek, Anita Osuch, Maciej Rawluk, Dominika Sadowska, Dorota Stolarska

Twórcy związani z ASP stworzą szereg indywidualnych wystaw, stanowiących archipelag wizji i doświadczeń, w niekiedy zaskakujący sposób odnoszących się do wieloaspektowego funkcjonowania w polu sztuki i nauki. W skład wystawy wchodzą projekty: Dagmara Bugaj i Anita Osuch, Innerscape, Dominika Sadowska, Tunel (A), Dorota Stolarska, Tam zawsze jest lato i nic się nie zmienia, Marek Domański, Death Staff, AnnaBąk, U i inne.

3. Ko#Lekcje Obecności, wystawa grupowa Szkoły Filmowej

Kino to mozaika wrażliwości, języków, sposobów widzenia świata; to magazyn mglistych przebłysków, pozornie nieznaczących rozmów, nagle dostrzeżonych fragmentów większej całości. Kino to wreszcie fuzja wszystkich sztuk.

Wystawa Ko#Lekcje Obecności to podróż w głąb umysłu szkoły. Pozwala spojrzeć szerzej: podpatrzeć nienazwane, tajemnicze mechanizmy procesu twórczego; zobaczyć ukrywane zazwyczaj przez artystów ćwiczenia i wprawki; zaobserwować jak autorzy wykorzystują różne media i materie, aby odkryć przed odbiorcą różnorodność i bogactwo rzeczywistości. Wystawa Ko#Lekcje Obecności umożliwia więc doświadczenie przestrzeni, której esencją jest kontakt z człowiekiem. W dziełach pokazywanych na wystawie to bohater jest priorytetem, podstawą każdej historii. Zatrzymane spojrzenia, podpatrzone ukradkiem gesty czy usłyszane przypadkiem słowa to najważniejsza, bo żywa materia sztuki filmowej. Na wystawie Ko#Lekcje Obecności można więc spotkać bohatera zarówno w etiudach, fotografiach studentów wszystkich wydziałów, ale także w kontakcie bezpośrednim, w swobodnie snutej opowieści.

“Dlaczego jesteśmy tak daleko od siebie?” – pytał wykładowca Szkoły Filmowej, prof. Antoni Bohdziewicz na zjeździe w Wiśle w 1949 roku, kiedy tworzono powojenne podstawy dla przemysłu filmowego w Polsce. To pytanie może paść także i dziś, z innych niż wówczas powodów. Wystawa proponuje więc kilka lekcji bliskości – z człowiekiem, z myślą, naturą, ciszą, technologią. Bo jak pokazuje rzeczywistość, to właśnie bliskości uczymy się wciąż od nowa.

Autorzy: Maria Biel, Jaga Bieńkova, Magda Bojdo, Katarzyna Boniecka, Jan Bujnowski, Nils Crone, Alicia Devaux, Jakub Drobczyński, Natalia Durszewicz, Jakub Dylewski, Klaudia Folga, Aleksandra Gach, Karolina Grabowska, Artur Gutowski, Adrian Jaszczak, Xue Jiang, Dawid Kawalec, Anna Kazimierczak, Marianna Klein, Piotr Kotlicki, Zofia Kowalewska, Sylwia Księżopolska, Michał Kucharski, Dominik Langwerski, Aike Lindhagen, Natalia Łączyńska, Grzegorz Małecki, Katarzyna Mąka-Malatyńska, Marcin Podolec, Nikodem Marek, Bronka Nowicka, Helena Oborska, Karolina Okrzesik, Maria Ornaf, Laura Pawela, Tomasz Pawelec, Tomasz Pawlik, Aleksandra Pawłowska, Igor Pisuk, Patrycja Polkowska, Jakub Prysak, Celina Przyklęk, Ewa Radzewicz, Robert Rawłuszewicz, Resina, Weronika Sieradzka, Jakub Solarz, Wojciech Staroń, Aleksandra Szajnecka, Csaba Szentgáli, Nadia Szymańska, Bartłomiej Talaga, Marek Szyryk, Aliaksandr Tsymbaliuk, Michał Wojtasik, Andrzej Woźniakiewicz, Zuzanna Zachara-Hassairi, Piotr Zbierski.

Kurator: Anna Kazimierczak
Asystentki kuratora: Aleksandra Pawłowska, Weronika Sieradzka
Konsultacje: Jolanta Dylewska, Dagna Kidoń, Marcin Malatyński, Katarzyna Mąka-Malatyńska, Kuba Mikurda, Bronka Nowicka, Wojciech Staroń, Marek Szyryk, Bartek Talaga, Kacper Zamarło, Anna Zarychta.

Tekst do wystawy: Małgorzata Stasiak

godziny otwarcia wystaw
pn-wt: nieczynne, śr-pt – 16:00-19:00, sb-nd – 13:00-19:00