Grafiki Gorzkiewicza | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 5 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 5 =

Grafiki Gorzkiewicza

"Oskar Gorzkiewicz. Kolekcja grafik inspirowanych architekturą miejską. Autorski sposób druku wielomatrycowego w technikach wklęsłodrukowych" - wystawa w Galerii ELart, czynna od 23 X. Nie będzie wernisażu, ale dzisiaj (23 X) w godz. 16–18 będzie można spotkać się z artystą indywidualnie na wystawie.
Punktem wyjścia do wykonania projektów grafik są fotografie i szkice. Część zdjęć wykonuję samodzielnie, część inspiracji znajduję w albumach i źródłach internetowych. Po zgromadzeniu materiałów przechodzę do wykonania kolaży. Technika ta pozwala mi na niczym nieograniczone operowanie różnorodnymi elementami miejskiej przestrzeni. Inspirujące obrazy przekształcam, kadruję, zestawiam w nowe oryginalne kompozycje. Zrobione własnoręcznie zdjęcia łączę z gazetowymi czy internetowymi wycinkami, dorysowuję brakujące elementy, tworząc nową całość.

W swoich pracach łączę teraźniejszość z przeszłością zestawiając zabudowę współczesną z architekturą historyczną. Kontrast, czyli zestawienie przeciwnych cech i elementów danego budynku jest podstawą tworzenia przeze mnie kompozycji. Przedstawienie architektury pozwala na kontrastowanie niemal wszystkiego - przestrzeni, kierunków, proporcji, form i faktury.

Poza wizualnym obrazowaniem ważnym przejawem jest tu również stworzenie klimatu, atmosfery, co przekłada się na wywołanie emocji w oglądającym. Urbanistyczny porządek zazwyczaj kojarzy się z geometrycznym układem i czytelną konstrukcją. W swoich pracach zmieniam obrazy znanych mi widoków na graficzny, uproszczony i zwięzły wizerunek.

Upraszczające przekształcenie obrazu wynika z tego, że założeniem jest przedstawienie danego wizerunku w sposób istotny i charakterystyczny graficznie. Nie są to więc wierne kopie obrazu rzeczywistości, lecz komentarz na ich temat. Język graficzny pozwala mi kształtować wypowiedź na temat widzianego świata. Moje grafiki nie są wobec tego jedynie odbiciem rzeczywistości lecz plastyczną rekonstrukcją mającą na celu odmienne, przetworzone, rysunkowo sprecyzowane, zwięzłe, dobrze ukształtowane tworzenie na nowo obrazu świata. To co powszechne przekształcam w osobistą wizję, która wynika z doświadczania otoczenia. Wizja ta wymaga uwagi i refleksji, w wyniku której możemy zbliżyć się do odkrycia pozamaterialnej powierzchni rzeczywistości. Paradoksalnie pomimo dużego nagromadzenia form, wszystkim pracom z cyklu towarzyszy trudna do zdefiniowana pustka, wywołująca często w odbiorcy uczucie niepokoju i niepewności.

Od samego początku mojej twórczości główną inspiracją dla mnie jest architektura miejska. W zabudowie miast intrygują mnie jej zaułki, bramy, różnego rodzaju przejścia i ciągi komunikacyjne. Motyw bramy jest często obecny w literaturze i sztuce, ma niezwykle obszerną i zróżnicowaną symbolikę. Najogólniej można określić, że jest to przejście z jednego stanu w drugi. W słowniku Władysława Kopalińskiego odnajdujemy odniesienia między innymi do życia i śmierci, czy też dobra i zła. Jest to symbol przejścia między dwoma światami: między światłem a ciemnością, życiem a śmiercią, światem ziemskim a światem sakralnym, biedą i bogactwem, początkiem i końcem. Dokąd prowadzą pojawiające się w moich grafikach bramy i przejścia? Pozostawiam to wyobraźni i interpretacji odbiorców, mam nadzieję, że odsyłają jednak one widza do głębszych i bardziej uniwersalnych treści.

Oskar Gorzkiewicz


Oskar Gorzkiewicz (ur. 1988, Koluszki), absolwent Zespołu Szkół Plastycznych im. Tadeusza Makowskiego w Łodzi. Uzyskał tytuł licencjata sztuki na Wydziale Technologii Materiałowych i Wzornictwa Tekstyliów w Instytucie Architektury Tekstyliów na kierunku Wzornictwo Politechniki Łódzkiej. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi na Wydziale Grafiki i Malarstwa na kierunku Grafika. Dyplom uzyskał w 2014 roku w Pracowni Technik Wklęsłodrukowych prof. Krzysztofa Wawrzyniaka. W latach 2012-2013 uczestniczył w Międzynarodowych Sympozjach Graficznych w Międzynarodowym Centrum Grafiki Artystycznej KAUS w Urbino we Włoszech. W 2013 roku odbył rezydencję artystyczną w Stowarzyszeniu GEDOK w Stuttgarcie. Po zakończeniu studiów w latach 2014 - 2015 pełnił obowiązki asystenta w Pracowni Podstaw Grafiki Warsztatowej na Wydziale Grafiki i Malarstwa a następnie, w latach 2015 – 2016, asystenta w Pracowni Rysunku Użytkowego na Wydziale Wzornictwa i Architektury Wnętrz w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Ośmiokrotnie asystował podczas Międzynarodowych Letnich Kursów Grafiki Artystycznej PATA organizowanych w latach 2014-2019 w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W 2019 roku uzyskał tytuł doktora sztuki na Środowiskowych Studiach Doktoranckich w Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Aktualnie jest asystentem w Pracowni Technik Wklęsłodrukowych prowadzonej przez dr hab. Alicję Habisiak-Matczak.

Uczestnik wielu międzynarodowych wystaw grafiki artystycznej w Brazylii, Chinach, Francji, Hiszpanii, Japonii, Kanadzie, Niemczech, Norwegii, Polsce, Portugalii, Szwecji, USA i Włoszech. Autor jedenastu indywidualnych wystaw w Polsce i za granicą. Zdobywca wielu nagród w konkursach graficznych, między innymi drugiej nagrody w 44. Edycji Międzynarodowego Konkursu Carmen Arozena w Madrycie w 2016 roku oraz wyróżnienia Fundacji im. Tadeusza Kulisiewicza w Warszawie w 2017 roku.

Wystawiane prace:
1. Arkada(2019) sygn.dat.p.d.    akwaforta, ferroforta, ferrotinta (1/10), 19x17 cm    290,-  
2. Brama(2019) sygn.dat.p.d.    akwaforta, ferroforta, ferrotinta (1/10), 110x78 cm     1.750,-  
3. Przejście(2019) sygn.dat.p.d.     akwaforta, ferroforta, ferrotinta (1/10), 100x78 cm     1.750,-  
4. Kamienica(2019) sygn.dat.p.d.    akwaforta, ferroforta, ferrotinta (1/10), 110x78 cm    1.750,-  
5. Odbudowa(2019) sygn.dat.p.d.  akwaforta, ferroforta, ferrotinta (1/10), 117x78 cm    1.750,-  
6. Pasaż(2019) sygn.dat.p.d.    akwaforta, ferroforta, ferrotinta (1/10), 110x78 cm    1.750,-  
7. Metropolia(2019) sygn.dat.p.d.  akwaforta, ferroforta, ferrotinta (1/1), 100x185 cm    kolekcja prywatna