Płóciennik mniej znany | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 1 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 1 =

Płóciennik mniej znany

Henryk Płóciennik, bez tytułu, 1970

Wystawa prac Henryka Płóciennika (1933-2020) i Krzysztofa Gocka "Mistrz i uczeń" zostanie otwarta w Galerii Imaginarium 16 IX o godz. 18.
Łódzki Dom Kultury zaprasza na kolejną wystawę regionalnej kolekcji sztuki, obejmującą prace wybitnego polskiego grafika, rysownika i malarza – Henryka Płóciennika (1933-2020) oraz jego przyjaciela i ucznia – malarza Krzysztofa Gocka z Głowna. Artystów łączył na początku układ kolekcjoner-twórca, który z czasem przerodził się w relację Mistrz-uczeń, a jej efektem są obrazy Krzysztofa Gocka z lat 2014-2019 – zapis malarskiej pasji, zainicjowanej i podsycanej przez Henryka Płóciennika.

Głowieńska kolekcja obejmuje kilkaset prac Henryka Płóciennika, z których na potrzeby ekspozycji w Galerii Imaginarium wybranych zostało 66 mało znanych i w większości niepokazywanych dotąd publicznie dzieł: obrazy olejne z lat 50. i 60. XX wieku, wczesne rysunki tuszem oraz grafiki: akwaforty, kwasoryty, linoryty i monotypie z lat 50., 60. i 70. minionego stulecia – dokumentujące kształtowanie się tak rozpoznawalnego dziś stylu Mistrza: wywiedzionego z realizmu ale przefiltrowanego przez doświadczenia konstruktywizmu, kubizmu i surrealizmu. Henryk Płóciennik był twórcą uwielbiającym eksperyment i improwizację, całe życie bawił się formą, kolorem, kompozycją, formatem, łączył techniki, inspiracji szukając w świecie przyrody, podróżach, kosmosie, muzyce jazzowej, religii. Tworzył akty, pejzaże, kompozycje figuralne, portrety i autoportrety – poddawane kubistycznej deformacji, poetyckiej stylizacji, dadaistycznej zabawie absurdami, często zmierzające w stronę abstrakcji, choć posiadał rzetelny, realistyczny warsztat – potwierdzają to jego wczesne rysunki. Był człowiekiem bardzo uduchowionym, szukał ładu i harmonii w otaczającym go chaosie współczesności, potrafił cieszyć się życiem i je afirmować w swojej wielowątkowej i różnorodnej warsztatowo twórczości, do końca rozwijanej.

Co istotne – choć odniósł artystyczny i komercyjny sukces, a jego prace były wystawiane w prestiżowych galeriach i kupowane do znaczących kolekcji w Polsce i za granicą, nigdy nie osiadł na tzw. laurach, do końca poszukując nowych środków wyrazu. Przykładem tego jest pokazywany premierowo w Łódzkim Domu Kultury cykl rysunków z lat 2014-2016 „Rozmowy Henryka Płóciennika z Krzysztofem Gockiem” – ekspresyjne portrety i groteskowe kompozycje figuralne powstające w jego pracowni, spontanicznie, za pomocą kilku finezyjnych kresek flamastrem, podczas dyskusji o życiu i sztuce z Krzysztofem Gockiem, którego namówił do malowania, a jego prace recenzował. O tym opowiada druga część wystawy, pokazująca obrazy olejne i akrylowe na płytach, tekturach i płótnach ucznia Henryka, który poszedł zupełnie inną artystyczną drogą, za główny temat obierając polski krajobraz.

Krzysztof Gocek nie maluje jednak konkretnych miejsc czy zdarzeń – prezentowane widoki to raczej suma wrażeń, przefiltrowanych przez jego wyobraźnię, rodzaj symbolicznego pejzażu, odwołującego się do naszych sentymentów: swojskie pola i łąki, nokturny, plaże, nastrojowe aleje parkowe i leśne drogi. To zderzenie sztuki mistrza i ucznia, różniącej się technikami, warsztatem, stylem a nawet formatem, pokazuje jak ważne i inspirujące bywają artystyczne przyjaźnie, kontynuowane nawet po śmierci – Krzysztof Gocek jest bowiem strażnikiem pamięci zmarłego dwa lata temu Henryka Płóciennika, a ekspozycja w Galerii Imaginarium tego potwierdzeniem.

Wystawie towarzyszy katalog oraz wydarzenia, o których będą ukazywać się informacje na stronie www.ldk.lodz.pl i Facebooku ŁDK.        

Kurator: Monika Nowakowska
Sponsorzy: Daniel Gocek Data Science, JBS Beauty Sp. z o.o.