"Pozor!" u Majewskiego | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 5 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 5 =

"Pozor!" u Majewskiego

„Pozor!” to wystawa łącząca dwa pozornie nieprzystające do siebie światy: paradną architekturę przełomu wieków i kulturę klubową. Charakterystyczna czarno-biała typografia znana z zinów, plakatów, wlepek, pinów wnika do Kamienicy Hilarego Majewskiego i silnym komunikatem, a także skalą, zawłaszcza ją, na nowo definiując. Otwarcie 28 XI o godz. 18.
Spiritus movens całego przedsięwzięcia jest Wiktor Skok. Osoba znana łódzkiej publiczności, szczególnie tej obracającej się w kręgach kultury alternatywnej. Publicysta, promotor i kurator projektów muzycznych. Wieloletni animator sceny hardcore punk, a także lider i wokalista grupy Jude. Do projektu, prezentowanego w Kamienicy Hilarego Majewskiego zaprosił artystki i artystów, których zna i ceni, to: duet Distort Visual czyli Ola Hoffer i Przemek Hoffer, Sect7, Marcin Pryt, Jude i Txt Eye. W przestrzeniach zobaczymy zarówno instalacje z wykorzystaniem sztuki wideo, wielkoformatowe grafiki, malarstwo, filmy eksperymentalne, a także klipy muzyczne. Po raz kolejny w Kamienicy prezentowany jest oryginalny zestaw nazwisk, reprezentujący łódzkie środowisko, rzadko wystawiany, a przez to niewystarczająco znany. 

Prace, niejednokrotnie prezentowane premierowo, są ściśle powiązane z kulturą industrial, której głównym budulcem był stal i beton, co znajduje odzwierciedlenie w architekturze wystawy. Na ekspozycji nie zabraknie także innych inspiracji, sięgających antyku czy architektury warownej lat 30. XX wieku. Tytuł wystawy „Pozor!” – po czesku „Uwaga!”, do tej pory używany jest w typografii tablic informacyjnych i ostrzegawczych na terenie dzisiejszych Czech. Czeski "pozor" jest podobny do polskiego słowa "pozór", oznaczającego coś symulowanego lub skrywającego swoje prawdziwe oblicze. Co ciekawe ’pozor’ w znaczeniu uwagi nadal funkcjonuje w gwarze Górnego Śląska.

Artystki i artyści prezentowani na wystawie świadomie rezygnują z uczestnictwa we współczesnym dyskursie, celowo sytuują się z boku, mając poczucie nieprzystawalności do obecnie faworyzowanej przez galerie estetyki. Konsekwentnie, od lat, działają w charakterystycznym i międzynarodowo rozpoznawalnym stylu, świadomie kreując wykroczenia przeciwko sztuce.

Magda Milewska


Artyści: Wiktor Skok, Distort Visual, Sect7, Marcin Pryt, Jude, Txt Eye


Wiktor Skok
Mieszkający w Łodzi czynny uczestnik kultury industrialnej. Muzyk, artysta wizualny, publicysta, didżej, promotor, kurator niezależnych projektów muzycznych i plastycznych. Łączy aktywności kuratorskie z własną twórczością. Nie rozdziela praktyki i teoretycznej refleksji. Eksploruje możliwości różnych mediów, platform komunikacji i ekspresji. Autor grafik, plakatów, ulotek, logotypów, video etc. Sztuki wizualne łączy zazwyczaj z muzyką/hałasem. Od pierwszej połowy lat osiemdziesiątych obecny na scenie punk/hardcore. Uznawany za filar krajowej sceny industrialnej i eksperymentalnej. Od 1989 roku współorganizator cyklu koncertów WunderWave, wydawca punkzine’a Zygoma (1988–1993). Założyciel i wokalista grupy Jude (od 1993), autor zine’a Plus Ultra (od 1999). Współtwórca łódzkiego klubu Dom (od 2011). Miejski społecznik i aktywista łódzkiego undergroundu. Absolwent filmoznawstwa w Katedrze Mediów i Kultury Audiowizualnej Uniwersytetu Łódzkiego i Studiów Kuratorskich w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Terenem penetracji obrał elementy najnowszej historii, ikonosferę systemów totalitarnych i współczesny śmietnik kulturowy. Niweluje dystans między sztuką, ideologią i propagandą. Wszystkie jego działania i realizacje składają się na posiadającą kilka wspólnych mianowników całość.

DISTORT VISUAL A/V
Tworzony przez Olę i Przemka Hofferów kolektyw audio-wizualny, którego domeną jest konfrontacja tego co realne z tym co nieprzewidywalne – analog + digital. Charakterystyczne dla ich twórczości staje się zawłaszczenie oka powtórzeniami słabej jakości, od rozblurowanych pixeli po mechaniczny szum, aż po noise i brudne beaty w warstwie dźwiękowej.
Brali udział w projektach, między innymi: ACT_IN_OUT w Mengi w Reykjavíku, Electropixel w ACUD MACHT NEU w Berlinie, w ramach rezydencji Proyecto’ace w PANAL 361 w Buenos Aires, RENDER w Kolonii Artystów w Gdańsku, WSCHODNIA POETRY OF SILENCE @ Galeria Wschodnia, Eksperymentalna Łódź i Ida Schuften Juhl + Distort Visual w Fabryce Sztuki, No midi – no sync – no clock w Muzeum Sztuki w Łodzi, FULLSCREEN. Presja obrazu w ramach Fotofestiwalu 2021, Selfisz w V9 w Warszawie oraz Featuring… w Pracowni Portretu w Łodzi, czy Render w Muzeum Książki Artystycznej w Łodzi.

SECT7
Prace malarskie SECT7 są ściśle sprzężone z komponowaną przez autorkę muzyką. Zrytmizowane ostre formy stosowane z bezlitosną powtarzalnością koegzystują z sygnałami ostrzegającymi przed zagrożeniem. Zagrożeniem fatalnym i nieuchronnym. Jawią się jako bezgłośny alarm. Wizualna przestroga. Komunikat SECT7 pozostawia odbiorcę z dojmującym poczuciem niemocy w obliczu nieuchronności losu. Ostrzeżenie przekształca się w zapowiedź przyszłości.

Marcin Pryt
Urodziny w Łodzi, autor tekstów, wokalista, współtwórca zespołów: 19 Wiosen, Tryp, 11, Niebiescy i Kutman, Sram. Jako Marcin Hermaszewski twórca komiksowej postaci Supersama. Rysownik komiksów niemych „Initiation”(1995/2013) „Preparation”(1995/2014). Współredaktor magazynu komiksowego STRIPTIZ ( 1993–1995). Autor książki poetyckiej „Szpital Heleny Wolf” (Lampa i Iskra Boża 2005). Pisał i rysował dla czasopism: Zygoma, STRIPTIZ, Lampa. Twórca nieformalnej fundacji Kosmopolitania, w ramach której współorganizował kilkadziesiąt wydarzeń w latach 2011–2024. Wegetarianin, rowerzysta, interesuje się przestrzenią kosmiczną. Działa także pod aliasami: M11P, Marty Prxxxt, Xylen Mazaki.

TXT EYE
Duet tworzy dwóch twórców audiowizualnych z grup JUDE i HALT. Wiktor Skok i Michał Wojewoda przy użyciu zrób to sam oraz nowej techniki próbują wytworzyć własną metodologię produkcji video. Korzystając ze starych filmów dokumentalnych, instruktażowych, zapomnianych filmów klasy B oraz własnych zapisów TXT EYE produkują, videokolipy, montaże, dokumentacje. Rejestrują, tną i szatkują i zapętlają archiwalne rejestracje na VHS na Hi8, stare filmy, dokumenty itd. Liczą się nieudane zepsute kadry, odpady lub przypadkowe „video–zdarzenia”. Każdy opatrywany jest autorską muzyką. TXT EYE otwarcie wskazują na inspirację twórczością video artystów pierwszej fali ruchu industrialnego, takich jak Doublevision czy Creative Technology Institute, wskazują także na fascynacje wysokobudżetowym kinem Hollywood oraz wielowątkową spuścizną art house cinema.
Kamienica Hilarego Majewskiego
  • 28-11-2024 godz 18:00 - 26-01-2025

Kategoria

Sztuka

Adres

Instytucja Kultury InLodz21, Łódź, ul. Włókiennicza 11

Kontakt

czynna:
wtorek-środa 11-17, czwartek 9-17, piątek-sobota 12-19, niedziela 12-18
tel. do InLodz21: 534 180 876
wstęp wolny

wejście od tyłu kamienicy: na domofonie przy bramie wcisnąć 3 i piktogram dzwonka, tak samo przy drugim domofonie