Pozorność Kopcewicza | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 8 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
6 + 8 =

Pozorność Kopcewicza

Ostatnia w tym roku wystawa w Galerii AOKZ - "Pozorność" - zostanie otwarta 9 XII o godz. 13. Zobaczymy dwa cykle tematyczne Tomasza Kopcewicza: "Guns" i "Rzez". Zestawienie prac potwierdza mistrzowskie opanowanie formy i otwiera szerokie pole interpretacyjne.
Obrazy z cyklu "Guns" zostały zaprezentowane w 2022 roku w Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia w Gdańsku, gdy jako społeczeństwo musieliśmy oswoić świadomość bliskiego zagrożenia będącego konsekwencją agresji Rosji na Ukrainę. Przewodnim tematem malarskim cyklu jest broń przedstawiona niezwykle kunsztownie, z precyzją i skupieniem na detalu. Atrakcyjność wizualna tego cyklu jest oczywista, te dzieła mają za zadanie uwodzić widza – mówi artysta. Różne rodzaje broni prezentowane są niezwykle atrakcyjnie, jak na sklepowej wystawie, kusząc swoją doskonałością, precyzją wykonania i perwersyjnym magnetyzmem. Kompozycje obrazów oparte są na modernistycznych w swej istocie technikach montażu, fragmentaryzacji i akumulacji, ale w sposobach obrazowania Kopcewicz nie waha się sięgać również po środki zaczerpnięte z arsenału komiksu, reklamy czy kinematografii – tłumaczy Stach Szabłowski w opisie wystawy. Te zabiegi formalne sprawiają, że nie sposób oderwać wzroku od tak estetycznego przedstawienia broni. To celowe działanie artysty, którego celem jest zwrócenie uwagi na to, jak widok broni palnej oddziałuje na człowieka – od fascynacji do odrazy i odrzucenia. Jest jak popkulturowy fetysz, a jej niewinność tylko pozorna. Do widza i odbiorcy sztuki należy odpowiedź na pytanie, z jakiego klucza ją interpretować - na poziomie czysto estetycznym, abstrakcyjnym czy etycznym.

Z kolei cykl "Rzez" pokazany w listopadzie 2023 roku w Galerii fundacji BacalArte w Warszawie podnosi temat współczesnego lasu, jego kondycji i pełnego podporządkowania potrzebom konsumpcyjnym człowieka. Jak tłumaczy artysta - Słowo "rzez" może być rozumiane na dwa różne sposoby: jako narzędzie, rodzaj maszynowego ostrza do cięcia drewna lub też jako rodzaj cięcia i ślad pozostawiony w żywej tkance drzewa. Współczesny las jest jak otwarta rana, nosząca ślady rabunkowej gospodarki człowieka polegającej na planowaniu, selekcji, eksploatacji, mierzeniu i liczeniu. W tym przypadku istotniejsza jest sama fizyczność obrazu niż znaczenie, które niesie. Artysta skupia się na motywach porządkowania, układania drewna w stosy oraz rytmicznych, niemal geometrycznych śladach nacinania drzewa, a także procesach cięcia, rozdzielania i nakładania warstw. Rzez powstał na bazie starych obrazów i szkicowników artysty odkładanych, zbieranych, składowanych, nagromadzonych w pracowni i nazywanych przez twórcę „kompostem”. Poszukiwanie nowych pomysłów i doświadczenie odmiennego warsztatu pracy okazało się twórczym i ożywczym procesem, który doprowadził do powstania tego cyklu – mówi artysta.

Tytuł „Pozorność” zaproponowany przez kuratorów z Galerii AOKZ odnosi się do sposobu obrazowania Tomasza Kopcewicza. To malarstwo z jednej strony realistyczne, z drugiej abstrakcyjne. Artysta stawia uniwersalną tezę, że nic nie jest takie, jakie w pierwszej chwili nam się wydaje. To artysta bardzo wrażliwy i inteligentny. Proponuje narrację, która dotyczy nas wszystkich jak np. wszechobecność i powszechność broni. Ma świetny warsztat, kompozycję i zaplecze intelektualne – mówi Maciej Domarecki, jeden z kuratorów wystawy.

Wystawa „Pozorność” rusza 9 grudnia. W ramach uroczystego otwarcia o godz. 13 przewidziane jest oprowadzanie z udziałem artysty.

TOMASZ KOPCEWICZ
Absolwent ASP w Gdańsku, dyplom w Pracowni Malarstwa prof. Włodzimierza Łajminga (2002 r.) oraz Pracowni Intermediów prof. Witosława Czerwonki. Od 2002 r. rezydent Gdańskiej Kolonii Artystów na terenach postoczniowych, gdzie współtworzył artystyczną grupę „Znajomi Znad Morza”. Zajmuje się malarstwem i realizacją prac wideo. Punktem wyjścia dla jego prac malarskich są często banalne elementy pejzażu miejskiego, które jednak w sposób istotny wpływają na nasze zachowanie, np: kraty, bariery regulujące ruch uliczny czy charakterystyczny dla korporacyjnego open space - labirynt pracowniczych boksów. Interesuje go obraz uchwycony między przedstawieniem a abstrakcją, w którym dominuje geometria. Kopcewicz w 2015 roku wraz z fotografem Michałem Szlagą tworzył artystyczny duet pod szyldem Odyseja. W latach 2018-2022 studiował na Międzywydziałowych Studiach Doktoranckich na ASP w Gdańsku. Pracę doktorską pod kierunkiem prof. Krzysztofa Polkowskiego obronił z wyróżnieniem w 2022 roku. Od 2020 r. pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Sztuk Plastycznych Politechniki Koszalińskiej.