Przesłanie Bartczaka | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 4 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
8 + 4 =

Przesłanie Bartczaka

Andrzej M. Bartczak, fragment księgi "Malarz rozerwany i wiersze", 2023 r.

Ośrodek Działań Artystycznych w Piotrkowie Trybunalskim zaprasza na wystawę Andrzeja Mariana Bartczaka „Przesłanie”. Wernisaż 26 V o godz. 19 przy ul. Dąbrowskiego 5.
Między słowem a obrazem – przesłanie,
między cywilizacją słowa, a cywilizacją obrazu – przesłanie.
Przesłanie niczym okruch bezcenny,
do przeniesienia, poza granice tu i teraz.
W tle brzmią słowa Herberta, Wergiliusza, Pliniusza Starszego
a dies sine linea
Tysiące linii, słów, obrazów, przenoszonych ziarnko po ziarnku, dzień po dniu, przez most nad przepaścią czasów przejściowych,
by podać księgę życia tym co nadchodzą.


Wystawa Andrzeja Mariana Bartczaka w piotrkowskim Ośrodku Działań Artystycznych, na której zaprezentowanych jest trzydzieści pięć prac, wśród nich rysunki, malarstwo, księgi, wiersze, ceramika i obiekty z lat 2002-2023, jest próbą poszukiwań przesłania, jakie wyłania się z twórczości autora. Depozytariusza dziedzictwa słów i obrazów, którego twórczość jak mało kogo jest rozpięta między słowem a obrazem.

Kurator: Andrzej Hoffman

Andrzej Marian Bartczak urodził się w 1945 w Kutnie. Wieloletni profesor Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych i Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Kierował Pracownią Technik Drzeworytniczych i Książki Artystycznej, Katedrą grafiki Warsztatowej, Pracownią Malarstwa „Otwarta Księga”. Uczestniczył w ponad 200 wystawach indywidualnych i kilkuset wystawach zbiorowych, jest laureatem wielu nagród i wyróżnień. W 2015 otrzymał Złoty Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artist”, a w 2021 roku Nagrodę Miasta Łodzi. Jego prace znajdują się w Kolekcjach prywatnych i publicznych na całym świecie.

Profesor Andrzej Marian Bartczak uprawia grafikę, malarstwo, tkaninę artystyczną, tworzy kolaże i obiekty przestrzenne, a także dzieła z pogranicza sztuk wizualnych i literatury, zapisuje swoje refleksje na temat sztuki w formie krótkich, epigraficznych utworów poetyckich. Można go uznać za prekursora książki artystycznej w Polsce – pierwsze z kilku tysięcy jego unikatowych prac w tej dziedzinie powstały na początku lat 70. XX wieku. Trzydzieści lat później artysta otworzył nowy rozdział swojej przygody ze słowem – rozpoczął realizację cyklu „Porcelanowa biblioteka”, w którym tekst i obraz stapiają się ze sobą w całość.