Muzeum Sztuki podsumowuje 2015 rok. Wystawy przez nie organizowane odwiedziło ponad 346 tysięcy osób na całym świecie. Muzeum zajmowało się też badaniami, edukacją, działalnością wydawniczą oraz rozbudowało Kolekcję Sztuki XX i XXI wieku.
Podsumowanie roku 2015 w Muzeum Sztuki w Łodzi:
W mijającym roku Muzeum Sztuki otworzyło indywidualne wystawy
ważnych osobowości polskiej sceny artystycznej związanych z Muzeum,
takich jak: Mirosław Bałka, Krzysztof Wodiczko i Tadeusz Kantor
oraz pierwszą w Polsce obszerną prezentację sztuki dadaistycznej.
Muzeum zaznaczyło także swoją obecność na międzynarodowej scenie
artystycznej, przygotowując wystawy w Pekinie i São Paulo – obie
zakończone frekwencyjnym i medialnym sukcesem.
W marcu 2015 roku widzowie Muzeum mogli obejrzeć największy,
jak do tej pory, przegląd twórczości Magdaleny Moskwy. Duże
zainteresowanie wzbudziły jej najnowsze prace, które kuratorka
wystawy Maria Morzuch określa jako „cielesne reliefy”. Magdalena
Moskwa w czasie trwania wystawy została wyróżniona nagrodą
„Gwarancja Kultury 2015” przyznawaną przez TVP Kultura.
Wystawa „Na rzecz domeny publicznej” w Muzeum Sztuki w Łodzi
pokazała w retrospektywnym ujęciu artystyczną aktywność Krzysztofa
Wodiczki, w tym akcje w przestrzeni publicznej, pojazdy i
urządzenia, inne działania na rzecz demokracji i marginalizowanych
grup oraz projekty sprzeciwiające się wojnie. Wystawa stała się też
okazją do działania artysty w łódzkiej przestrzeni miejskiej, w
której polscy weterani, m.in. wojen w Iraku i Afganistanie,
testowali specjalnie zaprojektowany dla nich Hełm.
Trwająca do marca 2016 roku wystawa „Mirosław Bałka: Nerw.
Konstrukcja” to pierwsza tak obszerna prezentacja sztuki jednego z
najwybitniejszych współczesnych polskich artystów. Na ekspozycji
nie pojawiły się jednak dzieła często eksponowane i znane gościom
Muzeum Sztuki w Łodzi, ale takie, które pozwalają poznać nieznane
prace z dorobku artysty. Ujęcie to, zdaniem kuratorek – Kasi
Redzisz i Marii Morzuch - najlepiej wydobywa charakterystyczne
cechy sztuki Mirosława Bałki, takie jak spójność podejmowanych
tematów, sposób traktowania materiałów, stosunek do formy i
przestrzeni. Ważne miejsce na wystawie zajmują wczesne rzeźby oraz
niepokazywane nigdy prace na papierze.
Twórcy ci od wielu lat są w kręgu zainteresowań Muzeum Sztuki.
Ważne prace Bałki, Wodiczki i Moskwy znajdują się w jego kolekcji i
były prezentowane na wielu wystawach.
W Muzeum Sztuki, także po raz pierwszy w kraju, można było
zobaczyć obszerną, retrospektywną wystawę Joanny Malinowskiej i
C.T. Jaspera - artystycznej pary, która w czasie pokazu w ms1
reprezentowała Polskę na biennale w Wenecji. Zaprezentowano na niej
wiele z ich najważniejszych prac, powstały także nowe – odwołujące
się do Łodzi i samego Muzeum.
Latem Muzeum Sztuki gościło w swoich murach prace twórców
takich jak: Marcel Duchamp, Kurt Schwitters, John Cage, Bruce
Nauman, Daniel Spoerri, Claes Oldenburg i Andy Warhol z jednej
największych prywatnych kolekcji sztuki awangardowej, należącej do
Egidio Marzony. Wystawa zaprezentowana została w historycznej
siedzibie Muzeum Sztuki w Sali Neoplastycznej – wnętrzu autorstwa
Władysława Strzemińskiego, artysty związanego z konstruktywizmem. W
ten sposób spotkały się dwa często przeciwstawiane sobie nurty,
stwarzając okazję do dyskusji na temat ich związków. Celem
rozwinięcia kwestii percepcji dadaizmu w Polsce wystawie
towarzyszył cykl wykładów oraz konferencja naukowa.
Kolejna problemowa wystawa to „Wszyscy ludzie będą siostrami”,
której punktem wyjścia stała się myśl wyartykułowana w
międzynarodowym ruchu sztuki feministycznej w latach 60. i 70.
Jednym z obszarów zainteresowań artystek i kolektywów
aktywistycznych była nieodpłatna praca opiekuńcza i niewidzialna,
sprywatyzowana sfera gospodarstwa domowego. Na wystawie
prezentowanej w postindustrialnym budynku ms2 historycznym punktem
odniesienia dla części nowopowstających prac i wydarzeń
performatywnych są historie pracownic związanych z łódzkim
przemysłem włókniarskim.
W 2015 roku Muzeum zaznaczyło swoją obecność poza granicami
Polski dzięki jak dotąd największej zagranicznej wystawie prac
Tadeusza Kantora oraz przygotowywanej we współpracy z Culture.pl w
National Art Museum of China wystawie „Stan życia”. Pokazano na
niej ponad 60 prac artystów odnoszących się do aktualnej sytuacji w
Polsce, których twórczość jednocześnie można uznać za przykład w
pełni rozwiniętej sztuki globalnej. Koncepcja wystawy wypracowująca
wspólną dla wielu kultur płaszczyznę okazała się atrakcyjna dla
publiczności, trwającą niewiele ponad 6 tygodni wystawę odwiedziło
blisko 126 tysięcy widzów.
14 listopada dobiegła końca prezentowana w SESC Consolaçao w
São Paulo, a współorganizowana przez Muzeum Sztuki w Łodzi oraz
Instytut Adama Mickiewicza, wystawa „Maszyna Kantor. Wystawianie,
performowanie, montowanie, malowanie i inne sposoby produkcji”.
Ekspozycję oraz wydarzenia jej towarzyszące odwiedziło 90 650 osób
a wystawa kuratorowana przez Jarosława Suchana i Ricardo Muniz
Fernandesa otrzymała nagrodę specjalną Stowarzyszenia Krytyków
Sztuki w Sao Paulo.
Celem wystawy było zaprezentowanie twórczości Kantora jako
zjawiska, w którym teatr i sztuka ściśle się ze sobą przenikają,
tworząc „dzieło totalne”. Okazją do prezentacji ponad 130 obiektów
- dzieł malarskich, rysunków, asamblaży, obiektów scenicznych,
dokumentacji fotograficznej i filmowej happeningów, akcji oraz
spektakli Teatru Cricot 2 – stała się setna rocznica urodzin
artysty. Wzbogaciły ją wydarzenia towarzyszące – wykłady, zajęcia
edukacyjne i interwencje parateatralne. Towarzyszył jej także
bogato ilustrowany katalog w języku portugalskim i angielskim z
tekstami brazylijskich, amerykańskich i polskich znawców twórczości
Kantora. Projekt ten również był współfinansowany przez
Culture.pl.
Wystawy organizowane przez Muzeum w 2015 roku do tej pory
odwiedziło ponad 346 tysięcy osób na całym świecie. Poza
organizowaniem wystaw Muzeum Sztuki jest też ośrodkiem badawczym,
miejscem działań edukacyjnych dla dzieci i młodzieży, prowadzi
działalność wydawniczą oraz rozbudowuje Kolekcję Sztuki XX i XXI
wieku dzięki dofinansowaniu z MKiDN.
Jedną z najgłośniejszych i najszerzej omawianych w środowisku
sztuki wydanych przez Muzeum publikacji była „Skuteczność sztuki”.
W obszernym tomie pod redakcją Tomasza Załuskiego, w ponad
dwudziestu esejach i wywiadach, temat możliwej i oczekiwanej
skuteczności sztuki zostaje przeanalizowany przez teoretyków i
praktyków sztuki współczesnej.
Także w 2015 roku Muzeum wydało swoją dwutomową Monografię.
Tom pierwszy skupia się na historii instytucji, dla której osią
pozostaje Międzynarodowa Kolekcja Sztuki Nowoczesnej grupy „a.r.”.
Drugi tom Monografii zrodził się z potrzeby przemyślenia i poddania
krytycznej refleksji działalności Muzeum Sztuki w Łodzi na
przestrzeni ostatnich lat. Publikacja została nagrodzona w czasie
drugiej edycji przeglądu „Muzeum Widzialne” w kategorii
„Wydawnictwa książkowe lub multimedialne”.
Coroczną nagrodą im. Katarzyny Kobro, wręczaną w Muzeum
Sztuki, przyznawaną przez artystów artystom, uhonorowano
działalność Roberta Rumasa. Laureatem nagrody ms, wyróżniającej
osoby bądź instytucje wspierające działalność muzeum, został Jan
Peszek, który w 2014 roku wystąpił w cyklu spotów „Sztuka nie
potrzebuje reklamy”, w przewrotnej formie wspomagając promocję
sztuki nowoczesnej.
Kategoria
Sztuka