Spontaniczność, dzikość i autentyczność to trzy pojęcia określające artystyczne działania, jak i charakter twórczy Rafaela Akahiry. Autor jest realizatorem konsekwentnego kodu wizualnego z pogranicza abstrakcji i figuratywności, który pozwala na wydobycie bezczasowych, archetypicznych wyobrażeń. Otwarcie wystawy 28 III o godz. 19.
Cechy warsztatu artysty dobrze ujmuje tytuł wystawy w Miejskiej Galerii Sztuki w Łodzi, czyli nieplanowana inspiracja, jaką jest zasłyszana w samochodowym radiu piosenka pod tytułem Rollercoaster. Motyw kolejki górskiej spotykanej w parkach rozrywki budzi w każdym człowieku podobne, silne emocje, które istotne są również dla twórcy. Podczas przejażdżki wszyscy uczestnicy zabawy są sobie równi. Splot adrenaliny i endorfin, połączenie relaksu i chęci odczuwania strachu, wrzaski pomieszane ze śmiechem i permanentny stan euforii pozwalają nam uznać chwilowe wrażenia za najważniejsze.Tytuł Rollercoaster należy metaforycznie odnieść także do pozytywnego nastawienia, żywiołowości decyzji i prędkości działania Akahiry. Artysta chce budować ekspresję za pomocą energii płynącej z intensywnej kolorystyki prac, sekretu symboliki i emocji prezentowanych postaci.
Rafael Akahira tworzy specyficzny konglomerat formalny – wykonuje grafiki pełne napięć i niedomówień, kompozycje spontaniczne, charakteryzujące się nadmiarem. Najbardziej widoczne jest to w jego drzeworytach o dużych formatach. (…)
Proweniencji sposobu postrzegania i obrazowania Akahiry możemy poszukiwać sprawdzając rozmaite tropy: od prymitywizmu sztuki naskalnej, prostoty dziecięcej kreski, po zerwanie z realizmem przedstawiania postaci na rzecz obrazowania jej charakteru – typowej chociażby dla Hieronima Boscha. Dostrzeżemy również spontaniczność ekspresjonizmu abstrakcyjnego czy sztuki marginesu, żywiołowość i agresję, które umiłowało Neue Wilde, barbarzyński styl i kolor sztuki ulicy. Żaden z tych tropów nie zostaje jednak przeniesiony i powtórzony przez artystę w sposób dosłowny. W pełnych emocji wizjach rzeczywistości, niewytłumaczalnych kształtach, abstrakcyjnych elementach, których znaczeń nie znamy, obserwujemy intuicyjne, ekspresyjne, ale przede wszystkim swobodne wyrażanie własnych myśli i uczuć.
Charakter oraz tematykę prac instynktownie konkretyzuje również pochodzenie Akahiry. Artysta jest świadomy tego, że wielorakie wpływy etniczne i kulturowe wynikające z dorastania na styku dwóch kultur (francuskiej i japońskiej), oddziałały na Jego artystyczną wrażliwość, stylistykę (na podobrazie wielkoformatowych abstrakcji często wybiera papier japoński) i poniekąd tematykę prac. (…)
Dominika Pawełczyk, fragmenty tekstu do folderu wystawy
Rafael Akahira
Urodzony w 1981 roku w Paryżu. Malarz i grafik. W 2002 roku obronił dyplom z wyróżnieniem w Ecole d' Art Maryse Eloy w Paryżu. Laureat Medalu Honorowego 14. Międzynarodowego Triennale Małe Formy Grafiki, Polska – Łódź 2011. Na początku buduję obrazy intuicyjnie, ekspresja i emocje dominują nad myślowym procesem. Jednak bardzo szybko otwieram się na szczególne poszukiwania formy, takie jak: chromatyka czy estetyka. Porównuję swoje prace do takich nurtów, jak „art brut” i „abstrakcyjny ekspresjonizm”, chociaż hybrydowy charakter moich prac wynika raczej ze zderzenia automatycznego zapisu z pewną kontrolą kompozycji.