Rzeźba w obiegu. Gdańsk – Łódź | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 7 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
4 + 7 =

Rzeźba w obiegu. Gdańsk – Łódź

Dariusz Sitek "Blaszany bębenek" - fragment

Wystawa artystek i artystów związanych z Katedrą Rzeźby Wydziału Rzeźby i Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku zostanie otwarta 12 I o godz. 17 w Galerii ASP przy ul. Piotrkowskiej 68.
Takie wystawy często bywają konfrontacją postaw, dotykają ważnych aspektów współczesnej sztuki, kultury oraz edukacji artystycznej, z którą jesteśmy związani. Zapewniają poszerzanie horyzontu tej wciąż aktualnej dziedziny sztuki, jaką jest rzeźba, wpływają na jej dynamikę wzrostu, szeroką recepcję oraz opiniotwórczy progres. Taki dyskurs staje się solidnym fundamentem dla kolejnych prezentacji.

Tytułowa „Rzeźba w obiegu...” to rozprowadzanie pewnych treści i form, w różnych, nawet zaskakujących, niepewnych miejscach… OBIEG możemy rozumieć jako powszechne występowanie czegoś w przestrzeni, to również cyrkulacja płynnych znaczeń i rotacyjny przepływ materii, form i kształtów.

Nasz obieg sztuki to potrzebny i niezbędny katalizator postaw artystycznych i idei. Czasem nasze świadome prowokacje tworzą konstruktywny i artystyczny zaczyn. Pozostajemy zatem w obiegu rzeźby i nie zastygamy w zmurszałych, określonych kiedyś definicjach, tylko poszerzamy nasze granice, wkraczając w nowe obszary horyzontu sztuki.

Poszerzamy zatem terytorium i prezentujemy wybrane prace w Łodzi, na wystawie „Rzeźba w obiegu...”. To obieg otwarty, znaczeniowa złożoność tego obiegu implikuje jej wielowarstwowy charakter, który można będzie zobaczyć na wystawie w Galerii ASP Piotrkowska 68. W naszym obiegu rzeźba już dawno objawiła swój procesualny charakter, wyzwoliła się z krępujących zasad zamkniętego obiegu historycznych określeń, zrzuciła kajdany archaicznych porównań i odniesień. Jaki zatem jest ten nasz obieg? Jak można go dziś zdefiniować? Mimo wielu antynomii, staje się synonimem wzajemnej partycypacji i przynależności, mentalnego przenikania, które zawiera w sobie zarówno strukturę różnic, dystans, jak również koherentność znaczeń oraz inne nawet nieuchwytne zmysłowo wartości, które stają się spoiwem naszego terytorialnego genotypu.

Ta nasza wieloaspektowość i złożoność znaczeniowa wyzwala sens naszego obiegu sztuki, trudnego do wyrażenia w codziennym obiegu powinności, naszych wielorakich zajętości czy w skomplikowanym języku pojęć. Obieg nasz można jedynie odczuć, choć na chwilę w tym naszym obiegu pozostać i być częścią tego obiegu sztuki. Nasza „Rzeźba w obiegu” odsłania również nam inne wymiary ukrytych aspektów naszej aktywności. Tylko płynna
istota obiegu, swoistej cyrkulacji, wyraża nieuchwytny, homogenizowany genotyp naszego terytorium. Semantyczne dyslokacje i wielość ukrytych znaczeń, namacalny charakter kształtów i form oddać mogą tylko zgromadzone na tej wystawie prace gdańskich artystów, które ujawniają tytułową „Rzeźbę w obiegu…”, czyli sztukę przenikających wartości, prezentację naszych punktów widzenia i komentowania rzeczywistości, konfrontowanych z naszym umiejscowieniem, naszą kruchością wobec świata i nasycaniu tego świata intymnymi i osobistymi znaczeniami.

dr hab. Tomasz Sobisz, prof. ASP


Uczestnicy wystawy:
Sylwia Aniszewska, Mariusz Białecki, Mariusz Burdek, Paweł Gostomski, Katarzyna Józefowicz, Małgorzata Kręcka-Rozenkranz, Adriana Majdzińska, Marcin Plichta, Wojciech Sęczawa, Dariusz Sitek, Paulina Stokowska, Tomasz Sobisz, Jan Szczypka, Małgorzata Wiśniewska
Kurator wystawy: dr hab. Tomasz Sobisz


Wystawa czynna:
wtorek - piątek godz. 11:00-18:00; sobota godz. 11:00-15:00