Teatr | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. „Chłopcy z Placu Broni” na chłodno mówią o Polsce zasnutej dymem z rac odpalanych w imię jeszcze lepszego spektaklu. Tego, który od kilku lat nie tylko na ulicach opowiada o dobrych wojownikach, co dzielnie bronią („modlitwą” i kamieniem) Ojczyzny, a po prawdzie tworzą toksyczne dla wspólnoty projekcje o Innych, Zdrajcach, Wrogach. Pisze Łukasz Kaczyński
W rozmowie z URSZULĄ GRYCZEWSKĄ, aktorką Teatru im. Jaracza, odsłaniamy anatomię „Placu Bohaterów” w reż. Grzegorza Wiśniewskiego, pierwszej premiery sezonu na tej scenie.
RECENZJA. Nowa premiera w Teatrze Nowym już „hollywoodzkim” tytułem wskazuje widza, ku któremu głównie jest kierowana. Pozostaje pytanie, czy forma spektaklu „Kościuszko. Ostatnia bitwa” ma szanse te zamierzenia spełnić i dotrzeć z przekazem o cenie za samouśmiercenie się Bohatera. Pisze Łukasz Kaczyński
Z przykrością informujemy o śmierci Barbary Wałkówny, aktorki związanej m.in. z Teatrem im. Stefana Jaracza, pedagoga Szkoły Filmowej w Łodzi. Miała 85 lat.
RECENZJA. Nad głowami aktorów wiszą kolejowe szyny na podkładach, zainstalowane… górą do dołu. Czy to jest droga z nieba do piekła?
Jest. Najnowsza premiera Teatru im. Jaracza to wielogatunkowa, mozaikowa story o miłości, która nie dodaje skrzydeł, wbrew Dobremu Bogowi.
Paryski Romans to skarbnica operetkowych i klasycznych przebojów, takich jak: Wilia, O Sole Mio, Ach Kobietki, Kocham Paryż i wiele innych. To obraz stolicy operetki, który przyciąga, zachwyca i hipnotyzuje pięknymi kostiumami, choreografią w wykonaniu mistrzów tanga, salsy, paso doble, mambo, a także klasycznego straussowskiego walca.
– Słowo amator ma dzisiaj wydźwięk negatywny, a tak nie powinno być. Często mówi się o upadku kultury, o alienacji społecznej, ale myślę, że ta tęsknota za teatrem, za zabawami parateatralnymi będzie ciągle nam towarzyszyła – mówi PRZEMYSŁAW SOWA, opiekun Zespołu Teatralno-Rozrywkowego „Zapominajki” z Tomaszowa Mazowieckiego, który wygrał 30. edycję ŁóPTa w Łódzkim Domu Kultury spektaklem „Cukinodo, Cukinoda”.
RECENZJA. Można wystawiać farsy, a można po prostu robić dobre przedstawienia. „Wszystko w rodzinie” w Teatrze Powszechnym to ten drugi przypadek. Pisze Łukasz Kaczyński
KONKURS. 9 stycznia zaprezentowany został w Szkole Filmowej w Łodzi tom „Koniec świata wartości”, będący m.in. zbiorem rozmów, jakie z Krystianem Lupą -  jednym z najważniejszych polskich twórców teatralnych - przeprowadził krytyk teatralny i filmowy Łukasz Maciejewski. Publikacja ukazała się nakładem Wydawnictwa Szkoły Filmowej.
RECENZJA. W krańcowo różnych emocjonalnie klamrach zawiera się, symbolicznie, los nastolatków z tekstu Wedekinda (1891 r.!), którzy od czasów Adama i Ewy przechodzą okres burzy i naporu w okresie dojrzewania seksualno-emocjonalnego. O "Przebudzeniu wiosny" w Studyjnym.