Teatr | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
RECENZJA. Spektakl „Lśnię” w Teatrze Nowym jest jak wchodzenie na wysoką, stromą drabinę. Po pokonaniu kolejnego stopnia widać więcej, poszerza się perspektywa. I ona decyduje o klasie i wymiarze artystycznym przedstawienia.
Grzegorz Wiśniewski przygotował ze studentami czwartego roku Wydziału Aktorskiego Szkoły Filmowej spektakl, który śmiało można by pokazywać w każdym zawodowym teatrze. Kamień Mariusa von Mayenburga to opowieść o zakłamywaniu i odkłamywaniu historii, o szukaniu swojego miejsca i budowaniu tożsamości.
Na początek nowego roku obszerny wywiad z Mileną Lisiecką, aktorką Teatru Jaracza. Rozmowę przeprowadził Nikodem Księżak, odbywający w naszej redakcji praktyki studenckie.
Teatr Pinokio będzie musiał opuścić swoją siedzibę przy ulicy Kopernika. Nowa siedziba teatru, a także kilku innych instytucji związanych z kulturą dla dzieci i młodzieży ma się mieścić przy ulicy Sienkiewicza 75.
Wbrew trudnościom 20 VIII rozpocznie się Międzynarodowy Festiwal Teatralny Retroperspektywy 2021. Zespół Teatru CHOREA oraz Fabryki Sztuki zrobił wiele, by wydarzenie stało się manifestacją powrotu do normalności. O programie, sukcesach, przeszłości i drodze życiowej opowiadają Tomasz Rodowicz – dyrektor artystyczny festiwalu oraz Anna Maszewska – dyrektorka wykonawcza. – Naszym marzeniem jest, żeby festiwal był świętem, wyjątkowym czasem, w którym potrafimy stworzyć zupełnie nową jakość spotkania i tchnąć w nie dużo energii. To święto pozwoli nam odżyć – mówi Rodowicz.
RECENZJA. W tym spektaklu ("Mistrz i Małgorzata") jest wszystko: wielkie jarmarczne show i refleksja filozoficzna. Szatański bal pod żyrandolami i przyziemność bolszewickiej Rosji z lat 30. ubiegłego wieku. Sztuczki prestidigitatorów i wielka miłość. Moc szatana i dramat niespełnienia. Nagość i psychologia. Czy jednak jest to Bułhakow w sensie ducha i wymiaru artystycznego?
Okładkową twarzą styczniowego "Kalejdoskopu" jest Ewelina Kudeń-Nowosielska, występująca na scenach TeArtu i Teatru Małego. Poniżej pełna wersja wywiadu, który z aktorką przeprowadził Piotr Grobliński.
„Człowiekiem między oczy” pod takim hasłem odbywają się dobiegające końca tegoroczne Łódzkie Spotkania Teatralne. Jest to jeden z najważniejszych festiwali promujących nowe zjawiska w dziedzinie awangardy teatralnej z Polski i zagranicy. 
RECENZJA. Nawet jeśli ktoś nie oglądał nigdy „Trubadura” Verdiego, nie może powiedzieć, że nie zna tej opery: co i rusz coś tutaj brzmi znajomo, bo to dzieło jest rezerwuarem scenicznych przebojów.
RECENZJA. Polska wersja tytułu sztuki Friedricha Dűrrenmatta daje realizatorom szansę na wykorzystanie nieoczekiwanej dwuznaczności słów. Zwłoka, czyli odroczenie, opóźnienie, kojarzy się w oczywisty sposób ze zwłokami. Zwłokami generalissimusa, których nie można pokazać światu zbyt wcześnie. Z kolei dwuznaczność jest jednym ze źródeł zarówno politycznej manipulacji, jak i gry z odbiorcą.