Łódzkie Spotkania Baletowe - Głód tańca, głód życia | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
5 + 6 =

Łódzkie Spotkania Baletowe - Głód tańca, głód życia

"Horses in the Sky", fot. Credit Eyal Hirsch

Otwartość na to, co nowe i wartościowe w sztuce tańca przy zachowaniu pamięci o wielkiej klasyce – Łódzkie Spotkania Baletowe, wierne swojej ponadpółwiekowej tradycji, ponownie zapraszają na spotkanie ze sztuką tańca na najwyższym poziomie. 25. edycja rusza 11 maja.
Na przestrzeni lat festiwal stał się największą i najbardziej prestiżową imprezą baletową w Polsce, a jego zasługi dla edukacji kolejnych pokoleń widzów i twórców trudno przecenić. Rangę wydarzenia – od pierwszej edycji w 1968 roku – budowały nazwiska wielkich choreografów i wspaniałych zespołów, które wystąpiły na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi. Wystarczy wymienić takie „marki” jak Maurice Béjart, Alicia Alonso, John Neumeier, William Forsythe, Boris Ejfman, Nederlands Dans Theater, Sadler’s Wells, Batsheva Dance Company, Balet Teatru Bolszoj z Moskwy, Stuttgarter Ballett czy Akram Khan Company.

A zaczęło się od idei, którą w życie wprowadziło czterech pasjonatów: dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego Stanisław Piotrkowski, dyrektor artystyczny Zygmunt Latoszewski, Witold Borkowski –  ówczesny kierownik Baletu TW i kierownik literacki tej sceny Stanisław Dyzbardis. Już rok po rozpoczęciu działalności przez łódzką operę zdecydowali oni o organizacji baletowego biennale. Założenie było proste, ale ambitne – stworzyć przestrzeń konfrontacji aktualnych tendencji w tej sztuce. Oczywiste było, że doprowadzić do tego nie można, jeśli głos współczesnej choreografii nie przeniknie z Zachodu przez „żelazną kurtynę”.

Pierwsza edycja ŁSB  była jeszcze dość skromna i miała wymiar przede wszystkim polski (nie licząc Opery w Lipsku), ale już w 1970 roku przyjechał Balet XX Wieku Maurice’a Béjarta, nazywany zespołem wszech czasów. To uwiarygodniło ŁSB w oczach innych, a zaproszenia zaczęły przyjmować kolejne znakomite formacje. Również kolejne dyrekcje Teatru Wielkiego hołubiły to wydarzenie, rozumiejąc jego ogólnopolskie znaczenie. ŁSB od lat tworzą też dobrą aurę wokół Teatru Wielkiego i Łodzi – na całym świecie. Jubileuszowa edycja baletowego biennale to spotkanie z gigantami współczesnej sztuki tańca.

Specjalny dodatek poświęcony XXV Łódzkim Spotkaniom Baletowym – w „Kalejdoskopie” 5/2019.

Program XXV ŁSB:

Teatr Wielki w Łodzi
„Cisza”

balet w dwóch aktach
choreografia: Ivan Cavallari
muzyka: Ludwig van Beethoven
kierownictwo muzyczne: Michał Kocimski
11, 12, 31 V, godz. 19

Balletto del Teatro dell’Opera di Roma
„La Sylphide”

balet w dwóch aktach
choreografia: Paul Chalmer wg Augusta Bournonville’a
muzyka: Hermann Severin von Løvenskjold
16, 17 V, godz. 19

Kibbutz Contemporary Dance Company
„Horses in the Sky”

choreografia, scenografia i światła: Rami Be’er
muzyka: S. Endresen, C. Wallumrod, H. Stern, Björk, Fuck Buttons, Krieg und Frieden, A. Desplat, Olafur, Faultline, Eleni, J. Carpenters, Murkof, Alejandro Therasi, A Silver, Mt. Zion
24 V, godz. 19

Kibbutz Contemporary Dance Company
„Mother’s Milk”

choreografia, scenografia i światła: Rami Be’er
muzyka: Jan Sebastian Bach, James Blake, Tiny Fingers, Peter Sellers, Meira Asher, Jóhann Jóhannsson, Dan Romer & Behn Zeitlin, Olafur Arnalds & Alice Sara Ott, Nicolas Jaar, A. Tobin, Les Claypool
25 V, godz. 19

Ballet Flamenco Sara Baras
„Sombras”

reżyseria, kierownictwo artystyczne, choreografia: Sara Baras
zespół muzyczny: Diego Villegas (saksofon, flet i harmonijka), Keko Baldomero, Andrés Martinez (gitary), Antonio Suárez, Manuel Muñoz „Pájaro” (perkusja)
wokaliści: Rubio de Pruna, Israel Fernández
7, 8 VI, godz. 19

Sydney Dance Company
„ab [intra]”

choreografia: Rafael Bonachela
muzyka: Nick Wales
18, 19 VI, godz. 19

The Tokyo Ballet
„The Kabuki”

choreografia: Maurice Béjart
muzyka: Toshiro Mayuzumi
22, 23 VI, godz. 19