Premiera „Trash Story” | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 3 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 3 =

Premiera „Trash Story”

Wspomnienia są kwestią rozumienia siebie, choć subiektywna pamięć nosi znamiona fikcji. Czy wersje przeszłości da się pogodzić i czy ich jednolitość warunkuje porozumienie? Gdzie leży granica pomiędzy sentymentalizmem a poszukiwaniem tożsamości? 11 VI w Teatrze Nowym odbędzie się premiera „Trash Story”.
 To manifest pokolenia wchodzącego w dorosłość. Bez zadęcia, balastu powagi i przekonania o nieomylności. Z czułością dla wspomnień.

"Wziąłem się (…) z dwupokoleniowego domu z dobudowanym kurnikiem, który potem został przerobiony na pomieszczenie dla psa. Z opowieści, wspomnień i widm, z kompa po nocy i tv, ze wsi, która przekształciła się w osrane, przedsiębiorcze miasteczko" – pisze w wydanej przez Ha!art inicjacyjnej powieści Mateusz Górniak (rocznik 1996) i zbiera doskonałe recenzje. Ta „kołysanka dla epoki telewizji i pępkowe społeczeństwa katastrofy”, requiem dla modnych drobiazgów z meblowej sieciówki, które jeden po drugim rozbijają się o ścianę śmietnika, absurdalny dialog padaczki z motorynką i lewym okiem pluszaka po przejściach stały się inspiracją dla spektaklu, którego przestrzenią są minione opowieści – własne i zasłyszane, pamięć, pamięć zapośredniczona, niepamięć i postpamięć.

Reżyser Jan Kanty Zienko (rocznik 1996) i dramaturżka Zofia Skrzypulec (rocznik 2000) w wywrotowej zabawie konwencjami, zapożyczeniami i symbolami zadają pytanie: czy warto pamiętać i czy warto wspominać. Demaskują i kwestionują normy. Hołubią i drwią z gospodarczego, społecznego i estetycznego dziedzictwa lat galopującego polskiego kapitalizmu. Rozkładają na czynniki pierwsze rodzinne więzi i role w rodzinie. Zostaje z tego „miazga. Kilka rozdeptanych borówek amerykańskich”. Czy tylko? – Przeszłość można odbierać różnie – mówią. – Jako pasmo nieszczęść albo wspaniały okres, który nieodwracalnie przeminął. Można też chyba czytać ją jako opowieść pełną różności.

„Trash Story” to debiutancka powieść Mateusza Górniaka – autora fikcji literackiej i tekstów dla teatru. Były redaktor „Stonera Polskiego”, publikował między innymi w „Małym Formacie”, „Wakacie” i „Wizjach”, współrealizował projekty teatralne w Narodowym Starym Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie.

Jan Kanty Zienko jest studentem IV roku reżyserii w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Ma na swoim koncie asystenturę u Grzegorza Jarzyny przy realizacji spektaklu dyplomowego „Burza” oraz u Michała Borczucha przy „Przemianach” w Teatrze Studio. Dotychczas wyreżyserował etiudę „Moralność Pani Dulskiej” w Narodowym Teatrze Starym oraz – wespół ze znaną już widzom nowego Olgą Ciężkowską – spektakl „JEZUS” w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu.

Odpowiedzialna za dramaturgię Zofia Skrzypulec debiutowała w 2019 roku na łamach Wydawnictwa j. Publikowała w “Wizjach", "Wakacie", "Kontencie", „Denver Quarterly” i magazynie “Circumference”; jej tekst znalazł się w pandemicznym zinie Instytutu Literatury „Wiersze w czasach zarazy", inny stanowił część przestrzeni audiowizualnej 01 gallery.

Na scenie zobaczymy Barbarę Dembińską, Magdalenę Kaszewską, Pawła Kosa, Konrada Michalaka i Wojciecha Oleksiewicza.

Autorkami muzyki są Maja Luxenberg i Olga Ciężkowska; scenografię stworzyła Diana Sazonova, kostiumy: sandra stpn. Plakat spektaklu jest dziełem Oli Jasionowskiej.

Spektakl jest współfinansowany przez Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie w ramach programu Fundusz na Start. Partnerami premiery są: Wydawnictwo Ha!art, Dom Literatury w Łodzi i Łódzkie Centrum Wydarzeń.

Przedstawienie zostało zrealizowane w ramach zainaugurowanego przez dyrektorkę Nowego Dorotę Ignatjew projektu „Nowy i Młodzi”. Twórcy zaczynający kariery: reżyserzy, dramaturdzy, scenografowie czy kostiumografowie mogą na Małej Scenie Nowego bez cenzury realizować swoje teatralne pomysły. Widzowie mieli okazję zobaczyć dotychczas cztery etiudy zebrane pod wspólnym tytułem „Kto nie ma nic, ten może wszystko”, „Ludową Historię Polski”, osnutą na motywach bestsellerowej książki Adama Leszczyńskiego, transowy „KarNawał”, oraz "Wszyscy jesteśmy dziwni" na podstawie nagradzanego reportażu Karoliny Sulej – spektakl znalazł się w finale Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Współczesnej Sztuki  i zakwalifikował do Festiwalu 13. Koszalińskie Konfrontacje Młodych. Kuratorem projektu jest Remigiusz Brzyk.

W niedzielę 12 VI po spektaklu reżyser Jan Kanty Zienko i autor Mateusz Górniak spotkają się z widzami. Rozmowę o pamięci i wspomnieniach, dorastaniu na przełomie tysiącleci i tuż po nim, konflikcie pokoleń, dekonstrukcji i rekonstrukcji podstawowej komórki społecznej i ewolucji ról w rodzinie poprowadzi Leszek Jażdżewski – publicysta, współzałożyciel i redaktor naczelny „Liberté”, współtwórca Igrzysk Wolności i członek rady programowej Europejskiego Forum Nowych Idei.

---

Prapremiera: 11 czerwca 2022 roku
Mała Scena, ul. Zachodnia 93

Autor: Mateusz Górniak
Reżyseria: Jan Kanty Zienko (AST Kraków)
Dramaturgia: Zofia Skrzypulec
Scenografia: Diana Sazonova
Kostiumy: sandra stpn
Muzyka: Maja Luxenberg i Olga Ciężkowska (AST Kraków)
Inspicjentka: Agnieszka Choińska
Kurator projektu „Nowy i Młodzi”: Remigiusz Brzyk
Producentka: Kamila Wysocka
Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska
Występują: Barbara Dembińska, Magdalena Kaszewska, Paweł Kos, Konrad Michalak, Wojciech Oleksiewicz