2 dzień Międzynarodowego Festiwalu Retroperspektywy przyniesie m.in. bajkę o smogu, spotkanie z Erikiem Andersenem, współtwórcą Fluxusu, Fluxus na żywo i pieśni chwalebne wielu świątyń.
Godz. 11Spektakl "Smok/g" (Pracownia Sztuczka, Polska)
scenariusz i reżyseria: Liza Szczęśliwa
Spektakl powstał pod wpływem dramatycznych wydarzeń roku 2023, kiedy to z niewiadomych przyczyn pewne miasteczko opanował Smok, należący do gatunku tych najbardziej smrodliwych. Bestia zamieszkała w podziemiach i początkowo nikt nie zwracał na nią uwagi. Pewnego dnia jednak stężenie oparów gadziny było już tak duże, że władze w swojej bezsilności wydały dekret o zakazie wychodzenia na dwór w godzinach największej aktywności Smoka. Grupa śmiałków w wieku 6-15 lat postanowiła jednak nie ulec… Spektakl tylko dla młodych widzów o stalowych nerwach!
Sztuczka - to nie trik, ale sztuka skrojona specjalnie dla dzieci. Tworząc spektakle, warsztaty, instalacje, dajemy dzieciom możliwość obcowania z coraz to nowymi sytuacjami twórczymi. Sztuczka zakłada zawsze współuczestnictwo stąd nacisk na interaktywność I polisensoryczność. Formuła Pracowni jest otwarta na różne dziedziny sztuki, formy edukacji, twórców i animatorów, ale przede wszystkim na dzieci.
Godz. 14
Spotkanie z Mistrzem - Eric Andersen w rozmowie prowadzonej przez dr. Artiego Grabowskiego
Eric Andersen - jeden z pierwszych artystów grupy Fluxus. Mieszka i pracuje w Kopenhadze. Działał jako jeden z prekursorów "mail art". Jego prace często odczytuje się jako zalążki sztuki konceptualnej. W latach 70. XX wieku współpracował z duńską grupą artystów prowadzącą Galerie 38 i Kanal 2 w Kopenhadze, gdzie zapraszani byli również polscy artyści konceptualni Jarosław Kozłowski i Jacek Tylicki. Andersen był częstym gościem krajów byłego Bloku Wschodniego.
Arti Grabowski - artysta performance, video art, instalacji i frozen image. W swoich działaniach performatywnych oscyluje na granicy absurdu i ironii, łącząc je z witalnością i nieprzewidywalnością swojego zachowania; bawi się słowami, skojarzeniami oraz niedosłownością znaczeń; zaskakuje nagłą zmianą nastrojów; gra na emocjach, które z łatwością – w zależności od potrzeb – przeradza w śmiech, strach czy w dezorientację widza, by na koniec, w szczęśliwym finale, zaserwować mu „dobry klimat”.
Godz. 17
Lunatycy: Sesja Otwarta"
Twórcy: Helena Ros, Klaudiusz Ślusarczyk (Polska)
Obsada: Tomasz Bazan, Dana Chmielewska, Edyta Jarząb, Łukasz Przytarski, TO-EN oraz uczestnicy
Otwarta sesja badawcza. Projekt „Lunatyczka” został zainicjowany przez Helenę Ros i Klaudiusza Ślusarczyka jako miejsce eksploracji udramatyzowanej bierności i responsywności. Balansując na granicy między teatrem i tańcem, praca analizuje współczesne „uśpione”ciało, ujawniając problematykę jego kształtowania i de-formacji. Na jesieni 2018 odbyły się pierwsze pokazy pracy w formie spektaklu w Warszawie. Tym razem otwieramy strukturę „Lunatyczki” i szukamy osób chętnych wziąć udział, wraz z zespołem, w sesji improwizacyjnej dotykającej tematu różnych form podmiotowości.
Godz. 19
Spektakl "Fluxus na 10 rąk, 10 nóg i 10 głów"
Twórcy: Eric Andersen & Arti Grabowski (Dania / Polska)
Spektakl na podstawie scenariuszy legendarnej grupy Fluxus, w wykonaniu dra Arti Grabowskiego oraz zaproszonych uczestników. Fluxus to (anty-)artystyczny, międzynarodowy ruch, rozwijający się w latach 60. i 70. XX wieku, głównie w Stanach Zjednoczonych, Zachodniej Europie oraz Japonii. Fluxus charakteryzował się znoszeniem granic między tradycyjnie pojmowaną sztuką a prozą życia. Artyści mieszali sztuki wizualne z poezją, muzyką, akcjami, obiektami, tworząc tym samym sztukę intermedialną. Fluxus był pełen poczucia humoru, czasem nawet ironii, ale mimo to przypominał dziecięcą radość, zabawę w sztukę, zabawę sztuką, sztukę zabawy. Ruch okazał się również trafną refleksją i ważnym głosem w dialogu o miejscu i roli sztuki.
Godz. 20
Spektakl "Twine.Measure.Cut."(Teatr Slava, Szwecja
Reżyseria: Micke Klingvall
Potężne wierzenia mitologii nordyckiej, w której głęboko zakorzenione drzemią trzy kobiece siły. Odwieczne, połączone z czasem przez nieustanną pracę swoich rąk. Korzenie roślin splatają w delikatne nici. Splatają, mierzą, choć systemem przypadkowym. i tną. Tak powstają losy bogów i ludzi, niektóre utrudzone węzłami i szorstkimi włóknami, inne pozostają gładkie i bez zakłóceń. Miara jednych jest dłuższa, a drugich krótsza, decyduje przypadek, a nie dobre uczynki.
Godz. 21.30
Koncert "Jeden - Wiele" (Karolina Cicha & Elżbieta Rojek, Polska)
Występują:
Karolina Cicha - śpiew, akordeon, fortepian, sampler perkusyjny
Elżbieta Rojek - śpiew, taniec, harmonium, instrumentarium odpustowe
Karolina Matuszkiewicz - suka biłgorajska, fidel płocka, kemancze, kobyz, śpiew
Mateusz Szemraj - cymbały, lutnia arabska, rubab, mandolina, saz
Patrycja Betley - instrumenty perkusyjne
"Jeden - Wiele" - Pieśni chwalebne wielu świątyń
"Jeden - Wiele" to koncert sakralny, w którym to, co uniwersalne spotyka się z tym, co lokalne. Karolina Cicha i Elżbieta Rojek skupiły się tu na jednym regionie Polski - Podlasiu, w którym od wieków współegzystują różne tradycje religijne. Wielowiekowa obecność wielu wyznań Wschodu i Zachodu wyznacza specyficzny charakter tego koncertu. Niektóre religie wytworzyły bogate tradycje muzyczne (wielogłosowe pieśni prawosławia czy klezmerskie skale śpiewów szabasowych), inne (tatarski islam) mają swoje tradycje w melodycznej recytacji Świętej Księgi, jeszcze inne nagromadziły przez wieki różnorodne style muzyczne (katolicyzm: od śpiewów gregoriańskich poprzez muzykę klasyczną, aż po gospel). Należy się zatem spodziewać raczej muzyki pełnej energii, ekstatycznej i epifanicznej, niż świątobliwych pień w dewocyjnym stylu.
Godz. 16-19
Warsztaty "Lunatycy: Sesja Otwarta" (Polska)