Organizatorzy Festiwalu Kamera Akcja (23-26 października) zapowiadają kolejne hity programowe. Widzowie obejrzą trylogię „Seks, sny, miłość” Daga Johana Haugeruda – jedno z najgłośniejszych wydarzeń europejskiego kina.
W programie także nocne szaleństwo z VHS Hell i pokazem filmu „Śmierć w miękkim futerku”, repremiery zrekonstruowanych cyfrowo filmów z Wytwórni Filmów Oświatowych czy pierwsze filmy Wojciecha Jerzego Hasa. Od 15 października startuje edycja online z 24 blokami filmowymi dostępnymi na platformie Think Film, które uzupełnią program stacjonarnych premier. Karnety można kupić tylko do 9 października.Norweski reżyser Dag Johan Haugerud w ciągu ostatnich dwóch lat stworzył jedno z najważniejszych filmowych studiów emocji i tożsamości. Jego trylogia „Seks, sny, miłość” – nagradzana w Wenecji i Berlinie – to trzy różne spojrzenia na bliskość i pragnienia, które redefiniują współczesne kino skandynawskie. Na trylogię składają się: „Miłość” (25 października, g. 9.40, Kino Szkoły Filmowej), nagrodzony w Berlinie „Seks” (25 października, g. 12.15, Muzeum Kinematografii) oraz „Sny o miłości” uhonorowane Złotym Niedźwiedziem (25 października, g. 16.50, Kino Z, Szkoła Filmowa).
Sekcja Kamery Akcji – VHS Hell od lat udowadnia, że filmowe klisze mogą bawić jeszcze bardziej, kiedy pokazuje się je w ich najbardziej kiczowatym, przesadzonym wydaniu. W tym roku lektor Mateusz Gołębiowski zaimprowizuje na żywo ścieżkę dialogową do kultowego horroru klasy B – „Śmierć w miękkim futerku” Greydona Clarka (25 października, g. 22.30, Monopolis), w którym radioaktywny kot terroryzuje pasażerów jachtu. To esencja „najlepszego z najgorszego” – absurd, który w kinowej sali staje się wspólnym rytuałem śmiechu.
Klasyka kina: repremiery WFO i pierwsze filmy Wojciecha Jerzego Hasa
Pierwsze pokazy rekonstrukcji cyfrowych (przygotowanych przez WFO i Fixafilm) krótkich metraży zrealizowanych w Wytwórni Filmów Oświatowych w Łodzi to wyjątkowe wydarzenie dla wszystkich, którzy lubią odkrywać w archiwach zapomniane perełki. Widzowie zobaczą filmy, które uchwyciły klimat Polski lat 60. i 70., a dziś powracają w odświeżonej formie. W programie znajdą się m.in. „Kraksa” Edwarda Etlera z muzyką Krzysztofa Komedy czy „Interpretacje” Jarosława Brzozowskiego z muzyką Krzysztofa Pendereckiego – zapis eksperymentu malarskiego z udziałem Tadeusza Brzozowskiego, Jerzego Nowosielskiego i Ludwika Maciąga. Wyświetlone zostaną również filmy Bogdana Dziworskiego, zarówno w roli reżysera („Obraz”), jak i operatora („Cytat z raportu”), oraz dzieła, przy którym pracował Zbigniew Rybczyński, laureat Oscara za „Tango” – „Kroniki fabryki fajansu”. W programie znalazły się także „Abakany” w reżyserii Kazimierza Muchy, przybliżające twórczość Magdaleny Abakanowicz. Z kolei „Na wyjeździe” Andrzeja Barańskiego opowiada o samotności młodych ludzi w nowym mieście, a za muzykę odpowiada tu Janusz Hajdun, autor ścieżki do „Tanga” Rybczyńskiego.
Podczas 16. FKA widzowie spotkają się także z wczesną twórczością Wojciecha Jerzego Hasa, jednego z najwybitniejszych polskich reżyserów, autora takich arcydzieł jak „Pamiętnik znaleziony w Saragossie” czy „Sanatorium pod klepsydrą”. Festiwal pokaże jego pierwsze filmy krótkometrażowe – od dydaktycznego „Karmika Jankowego” po utrzymanych w socrealistycznym duchu, a zarazem intrygujących formalnie „Harcerzy na zlocie”. „Zielarze z Kamiennej Doliny”, „Przegląd Kulturalny” i „Nasz zespół” – to dokumenty Hasa, w których można dostrzec charakterystyczny styl i wyczucie obrazu reżysera.
– Współpraca z WFO to dla nas powrót do źródeł i przypomnienie, że kino nie rodzi się tylko na czerwonym dywanie, ale również w krótkich formach dokumentalnych, eksperymentach i filmach dydaktycznych – mówi Malwina Czajka, dyrektorka festiwalu.
30 młodych głosów kina w Międzynarodowym Konkursie Authors Spotlight
Do tegorocznej edycji Międzynarodowego Konkursu Authors Spotlight nadesłano 178 zgłoszeń z całego świata. Po długiej selekcji w programie znalazło się 30 tytułów – 15 etiud i 15 animacji, które razem tworzą blisko siedem godzin autorskiego kina. To panorama młodych twórców z Polski, Czech, Indonezji, Korei Południowej, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Francji czy Singapuru, a także koprodukcji Belgii, Brazylii, Finlandii i Portugalii. Filmy pokazane wcześniej m.in. w Wenecji, Sundance czy Annecy, a także na najważniejszych polskich festiwalach w Gdyni, Koszalinie, Krakowie, Warszawie i Kazimierzu Dolnym. W Łodzi rywalizować będą o nagrodę główną. Publiczność zobaczy zarówno powroty twórców znanych z poprzednich edycji FKA – Damiana Kosowskiego, Mikołaja Piszczana czy Tomka Duckiego – jak i debiuty młodych autorów.
Nad wyborem najlepszych filmów czuwać będzie jury w składzie: Jacek Cygan – dziennikarz filmowy i amerykanista, znany jako TVtok i związany z „Dzień Dobry TVN”, Izabela Wierzbińska – PR Manager w firmie dystrybucyjnej Best Film i pomysłodawczyni festiwalu „ReAnimacja”, a także Tomasz Żygo – koordynator programowy w Stowarzyszeniu Nowe Horyzonty.
Do finału trafiły zarówno pełne emocji etiudy – m.in. „Bazarowe Love” Jakuba Pycaka, „Fish and chips” Bartłomieja Błaszczyńskiego czy „Ludzie i rzeczy” Damiana Kosowskiego, jak i błyskotliwe animacje, m.in. „Rajskie ptaki” Tomka Duckiego, „Na krzywe łby” Jakuba Krzyszpina czy „Basen albo śmierć złotej rybki” Darii Kopiec. Obok nich widzowie zobaczą intymne miniatury („Czy Ty mnie słyszysz?” Anastazji Naumenko, „Long Distance” Iulii Voitovej) i odważne eksperymenty wizualne („Halo, Centrala” Zuzanny Zofii Heller, „Kły i pazury” Julii Marleny Wojtanowskiej). Konkursowa trzydziestka pokazuje, jak różnorodne mogą być języki młodego kina – od dokumentalnej obserwacji, przez groteskę, po opowieści balansujące na granicy snu i jawy.
Kino, które zabierzesz do domu
Edycja online Festiwalu Kamera Akcja (15–26 października) to 24 bloki filmowe dostępne na platformie Think Film – wybór, który koresponduje z programem stacjonarnym i pozwala widzom zobaczyć najnowsze filmy nagradzanych w ostatnim czasie twórców w szerszym kontekście ich wcześniejszej filmografii. „Plan 75” Chie Hayakawy, nagrodzony Złotą Kamerą w Cannes, minimalistycznie opowiada o starości i cenie życia w systemie – to doskonałe wprowadzenie do „Renoira”, najnowszego filmu japońskiej reżyserki. „Aquarius” Klebera Mendonçy Filho, hipnotyczny manifest oporu z Sônią Bragą w obsadzie, prowadzi prosto do przedpremierowego pokazu jego najnowszego „Tajnego agenta” i rozmowy Michała Oleszczyka w formule SpoilerMaster Live.
Lżejszy ton przynosi „Humanitarna wampirzyca poszukuje osób chcących popełnić samobójstwo” Ariane Louis-Seize, błyskotliwy coming-of-age ubrany w kostium horroru, który rezonuje z tematem dojrzewania i poszukiwania własnego głosu – obecnym także w „Życiu dla początkujących” Pawła Podolskiego prezentowanym podczas stacjonarnej edycji. Polskie akcenty online nie mogłyby się obyć bez „Domu złego” Wojciecha Smarzowskiego – nagradzanego kryminału o PRL-owskiej przemocy, będącego zapowiedzią najnowszego „Domu dobrego”, który widzowie zobaczą w Łodzi w połączeniu ze spotkaniem z twórcą. Z kolei „Kobieta z piątej dzielnicy” Pawła Pawlikowskiego, elegancki psychothriller z Ethanem Hawke’iem i Kristin Scott Thomas, otwiera refleksję o zmianach w oczekiwaniach widzów i świetnie wpisuje się w festiwalową dyskusję RESET. „Sleep” Jasona Yu, prezentowany w Cannes w sekcji Tydzień Krytyki, okrzyknięty najlepszym debiutem dekady, to małżeński horror balansujący na granicy paranoi i opętania – film, który można zestawić z „Łobuzem” Harrisa Dickinsona.
W programie online znalazły się również „Dziewczyny ze stacji” Juany Macías, opowieść o dojrzewaniu, która wyjątkową perspektywą uzupełnia stacjonarne propozycje w tej tematyce jak choćby „Romeríę” Carli Simón. Widzowie online zobaczą także „Alicję w krainie koszmarów” Piotra Domalewskiego, mocną historię o medialnym wykorzystywaniu tragedii, stanowiącą interesujące dopełnienie „Ministrantów”, oraz „Mr. K” Tallulah Hazekamp Schwab, kafkowski koszmar w hotelowym labiryncie, który dialoguje z filmem otwarcia festiwalu – „Franzem Kafką” Agnieszki Holland. Posiadacze karnetów otrzymują w pakiecie dostęp także do edycji online Festiwalu Kamera Akcja i dodatkowo Festiwalu Mediów “Człowiek w Zagrożeniu”, a dla osób, które nie mogą przyjechać do Łodzi, przygotowano w tym roku nowość – możliwość zakupu karnetu wyłącznie online w cenie 50 zł.
Kategoria
Film
