Zaprojektują NCKF | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 6 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
3 + 6 =

Zaprojektują NCKF

Ścieżka Kino Polonia

Projekt wnętrz i wystaw Narodowego Centrum Kultury Filmowej powstanie według koncepcji nsMoonStudio. Wykonawcę, którym jest konsorcjum firm: nsMoonStudio, Plasma Project oraz AWP Systems, wyłoniono w drodze konkursu oraz negocjacji.
 Zwycięzca dwuetapowego postępowania przygotuje teraz szczegółową koncepcję plastyczno-przestrzenną, opracuje pełnobranżową dokumentację projektową i projekty wystaw stałych, a następnie – na etapie prac budowlanych – będzie pełnić nadzór autorski nad realizacją projektu. Otrzyma za to blisko 4,5 miliona złotych.

W pierwszym, konkursowym etapie uczestniczyły trzy podmioty. Autorzy dwóch najwyżej ocenionych prac – konsorcja pod przewodnictwem nsMoonStudio (1. miejsce w konkursie) oraz New Amsterdam (2. miejsce) – zostali zaproszeni do negocjacji w trybie negocjacji bez ogłoszenia, podczas których ustalono warunki umowy i szczegółowy zakres przedmiotu zamówienia. Następnie konsorcja złożyły oferty, poddane ocenie w oparciu o trzy kryteria: wyniku oceny sądu konkursowego, sposobu realizacji przedmiotu zamówienia oraz ceny.

- Zależało nam na tym, aby skupić się przede wszystkim na walorach artystycznych i funkcjonalnych projektu – deklaruje Rafał Syska, dyrektor Narodowego Centrum Kultury Filmowej. – Dlatego cena stanowiła zaledwie 25% ostatecznej oceny.

W skład sądu konkursowego weszli m.in. Tomasz Majewski, przedstawiciel Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz przewodniczący Rady Programowej EC1 Łódź, Marek Janiak, architekt miasta, Jarosław Suchan, dyrektor Muzeum Sztuki w Łodzi, Magdalena Sroka, dyrektor Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej oraz Piotr Mysiak, autor projektu EC1 Wschód. Sędziowie oceniali m.in. walory artystyczne projektu, w tym umiejętność połączenia interaktywnego i multimedialnego charakteru wystawy z tradycyjnymi formami wystawienniczymi i oryginalnymi eksponatami czy możliwość zróżnicowania przekazu dla różnych grup zwiedzających.

– Na sądzie konkursowym największe wrażenie zrobiła spójność architektoniczna i intelektualna projektu, którego twórcy zdecydowali się oprzeć narrację wnętrza NCKF na silnych opozycjach bieli i czerni, jasności i ciemności – a zatem obecności i nieobecności światła, czyli energii napędzającej medium filmowe – mówi Rafał Syska. – To koncepcja bardzo intrygująca i elegancka, wchodząca w silne relacje z dziedzictwem industrialnym budynku, a zarazem bardzo pojemna ekspozycyjnie, pozwalająca kuratorom zawrzeć ogromną liczbę obiektów, rekwizytów, fotosów, filmów – tych eksponatów i treści, które będą stanowić materię wystawienniczą NCKF.

Sędziowie zgodzili się co do tego, że praca proponuje interesujące rozwiązania multimedialne, umożliwiające znaczny zakres elastyczności w organizacji wystaw i pracy NCKF m.in. poprzez udostępnienie licznych powierzchni przeznaczonych do wyświetlania prezentacji czy mappingu, co pozwala na łatwą modyfikację ekspozycji. W opinii sądu praca jako jedyna uwzględniała też w istotnym stopniu perspektywę odbiorcy-odwiedzającego, spójną z  koncepcją funkcjonowania NCKF.

Łączna wartość inwestycji (projekt wykonanie prac budowlanych i wyposażenie) to 57 mln zł, z czego 40 mln to środki unijne. Pozostała część to wkład własny miasta.

Kategoria

Film