Kolejny tom wydawnictwa Kwadratura to zbiór poetyckich miniatur profesora Andrzeja Mariana Bartczaka. Tomik Lektorium - źdźbło zawiera kilkadziesiąt krótkich, czasami aforystycznych utworów i reprodukcje prac z cyklu Horribile dictu.
Tomik rozpoczynają trzy wiersze stawiające zasadnicze pytania
dotyczące sztuki, metafizyki, myślenia:
Sempervirens?
Przestrzeń
człowieka i przestrzeń
księgi –
czy są podobne?
Czym się różnią?
21 II 2010
człowieka i przestrzeń
księgi –
czy są podobne?
Czym się różnią?
21 II 2010
* * *
A jeśli logosfera nie jest kulą
tylko uniwersum nie do zrozumienia,
tylko uniwersum nie do zrozumienia,
jeśli nie ma Biblioteki Babel,
a słowo alef jest bardzo dziwne –
a słowo alef jest bardzo dziwne –
czy Księgę Piasku
i tak należy czytać?
10 VI 2007
i tak należy czytać?
10 VI 2007
Dwa pytania
1. Cóż wart sympozjon bez heter?
2. Czy to było pytanie niestosowne?
2. Czy to było pytanie niestosowne?
10 IX 2008
Reszta książki jest pomyślana jako próba odpowiedzi na tak
zarysowane kwestie. Oczywiście autor nie podaje konkretnych
rozwiązań, wszystko obraca się wokół kilku metaforycznych ujęć.
Sztuka rozumiana jako proces twórczy, jako poszukiwanie własnej
drogi okazuje się odpowiedzią na problemy zarówno epistemologiczne,
jak i egzystencjalne. Co nie znaczy, że autor nie ma
autoironicznego dystansu do współczesnych sztuk wizualnych.
Źdźbło
Księga i labirynt,
bezludne wyspy
są jak katedry.
bezludne wyspy
są jak katedry.
Podwodne łodzie
zmierzają ku źdźbłu
na nieznanym brzegu.
zmierzają ku źdźbłu
na nieznanym brzegu.
2 VII 2007, piąta rano
Informel
gdyby jeszcze napluć…
nie da rady
nie da rady
10 X 2012
ANDRZEJ MARIAN BARTCZAK urodził się 8 marca 1945 roku w
Kutnie. W 1969 roku ukończył studia w Państwowej Wyższej Szkole
Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie ASP im. Wł. Strzemińskiego).
Dwa lata później podjął pracę dydaktyczną i artystyczną w
macierzystej uczelni jako asystent prof. Stanisława Fijałkowskiego
w Pracowni Technik Drzeworytniczych, którą kierował w latach
1974–2010. W latach 1984–2008 był kierownikiem Katedry Grafiki
Warsztatowej, od 2010 prowadzi Pracownię Malarstwa I „Otwarta
księga”. Tytuł profesora zwyczajnego otrzymał w 1994
roku.
Autor rysunków, grafik, obrazów, obiektów przestrzennych,
tkanin unikatowych, ceramik i książek artystycznych (prekursor tego
gatunku w Polsce). Od 1971 roku miał ponad 200 wystaw
indywidualnych. Jego prace znajdują się w muzeach, bibliotekach i
kolekcjach prywatnych na całym świecie.
Twórczość literacka:
– Na porcelanie, Europejskie Centrum Kultury „Logos”, Łódź 2008
– A. M. Bartczak. Kolekcjoner mostów, Miejska Biblioteka Publiczna im. C. K. Norwida, Świdnica 2009
– Maluję, więc jestem, Łódzkie Towarzystwo Naukowe i Miejska Galeria Sztuki, Łódź 2010
– Sylwa. Profesorowi Stanisławowi Fijałkowskiemu, Galeria „Amcor”, Łódź 2011
– Na porcelanie, Europejskie Centrum Kultury „Logos”, Łódź 2008
– A. M. Bartczak. Kolekcjoner mostów, Miejska Biblioteka Publiczna im. C. K. Norwida, Świdnica 2009
– Maluję, więc jestem, Łódzkie Towarzystwo Naukowe i Miejska Galeria Sztuki, Łódź 2010
– Sylwa. Profesorowi Stanisławowi Fijałkowskiemu, Galeria „Amcor”, Łódź 2011
KSIĄŻKĘ MOŻNA KUPIĆ W OŚRODKU WYDAWNICZYM ŁDK, ul. Traugutta
18
a także w ANTYKWARIACIE NIKE przy ulicy ANDRZEJA STRUGA
3