Płynność | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 3 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 3 =

Płynność

Podwójna wystawa Karoliny Jarzębak i Jana Mioduszewskiego w przestrzeniach Galerii Willa. Otwarcie 4 IX o godz. 18.

Prace zgromadzone w zabytkowych wnętrzach willi Leopolda Kindermanna wejdą w dialog z jej secesyjnym wystrojem, otwierając przestrzeń dla spotkania dwóch odmiennych, a zarazem komplementarnych wrażliwości artystycznych.

Ekspozycja składa się z dwóch rozdziałów: „emotional stickers internet brainless” Karoliny Jarzębak oraz premierowego pokazu nowych obrazów Jana Mioduszewskiego „Kaprysy”. Zamysłem kuratorskim konfrontacji dzieł tej dwójki artystów jest przyjrzenie się wątkom płynności w ich obrazach. Efektem tej narracji będzie wybuchowa mieszanka tropów cyber- i popkulturowych oraz retromodernistycznych imaginacyjnych montaży. Międzypokoleniowe zderzenie spojrzeń wnosi do wystawy dodatkową energię i świeżość.

Karolina JARZĘBAK znana z oryginalnego łączenia estetyki internetu z rzemiosłem (m.in. techniką intarsji), pokaże rozbudowaną o nowe wątki instalację IAMLIVINGINYOURWALLS. Jej tytuł odwołuje się do wiralowego mema i internetowej creepypasty, a cały projekt „emotional stickers internet brainless” rozwija temat emocjonalnego wyjałowienia w epoce cyfrowej obecności. Artystka od lat eksploruje internet jako pole narracji, tożsamości i języka – tym razem jednak zagląda głębiej, pod powierzchnię algorytmów i feedów, które nie tylko dostarczają treści, lecz także aktywnie modelują nasze uczucia. Nowa odsłona instalacji opowiada o emocjach sztucznie generowanych przez media społecznościowe, memy, fora czy powiadomienia. O potrzebach symulowanych i kontrolowanych oraz o zmysłach, które przestają odróżniać prawdę od performansu.

W ujęciu Jarzębak internet jawi się jako nieuchwytny byt, trollujący, mamiący, a przy tym wysysający naszą wrażliwość.

Jan MIODUSZEWSKI ograniczył pole reprezentacji na swoich obrazach do mebli, które maluje w sposób realistyczny, często stosując różnorodne skróty perspektywiczne. Jego prace sytuują się blisko obrazu-przedmiotu. Są to obrazy-meble przedstawiające komody, krzesła, regały..., do złudzenia przypominające prawdziwe obiekty. Artysta potęguje efekt iluzji, przycinając podobrazia zgodnie z konturami ukazanych mebli, co przywodzi na myśl praktykę shaped-canvas z lat 60. XX wieku. Jego prace to subtelna gra formy i przestrzeni z percepcją widza. Iluzjonistyczny charakter jego malarstwa, połączony z zamiłowaniem do absurdu i żartu, sprawia, że quasi-użyteczne obiekty oscylują między funkcjonalnością a konceptualnym eksperymentem.

Zestawienie artystów różnych pokoleń nadaje wystawie szczególną dynamikę, pozwalając na konfrontację odmiennych wrażliwości i sposobów obrazowania, a jednocześnie pozwala dostrzec, jak odmienne strategie twórcze mogą prowadzić do wspólnych pytań o obraz, iluzję i współczesną wrażliwość. Karolina Jarzębak (ur. 1990 w Krakowie), absolwentka Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie. Założycielka Galerii Jak Zapomnieć, współzałożycielka Galerii 404, laureatka Grand Prix ex aequo Bielskiej Jesieni 2023, mieszka i pracuje w Krakowie. Jan Mioduszewski (ur. 1974 w Warszawie), działający także jako Fabryka Mebli. Prowadzi Pracownię Wiedzy o Działaniach i Strukturach Wizualnych na warszawskiej ASP, a jego prace, wystawiane m.in. Zachęcie i Kunsthalle Monachium, znajdują się w zbiorach muzealnych i prywatnych w Polsce i za granicą.

Kuratorzy: Artur Chrzanowski, Adriana Usarek