Łódź wsparła 18 projektów m.in. „Powidoki”, „Marię Skłodowską-Curie”, „Las, 4 rano”. Miasto odwiedzili amerykańscy kierownicy ds. obiektów zdjęciowych wysokobudżetowych produkcji. Rok 2016 podsumowała Łódź Film Commission, dział „EC1 Łódź – Miasto Kultury”.
Finansowe wsparcie znalazły m.in. „Powidoki”, „Maria
Skłodowska-Curie”, „Las, 4 rano”. Miasto odwiedzili amerykańscy
kierownicy ds. obiektów zdjęciowych wysokobudżetowych produkcji.
Odbyły się prestiżowe warsztaty dla producentów audiowizualnych
Maia Workshops. Tak rok 2016 podsumowała Łódź Film Commission,
dział „EC 1 Łódź – Miasto Kultury”.
ŁFC wsparła ponad 18 projektów, w tym siedem filmów
fabularnych, trzy dokumentalne, jeden serial telewizyjny, a także
reklamy, teledyski, programy telewizyjne oraz inne projekty
audiowizualne. Sześć spośród nich to produkcje lub koprodukcje
międzynarodowe. Z Łódzkiego Funduszu Filmowego przeznaczono środki
na sześć filmów fabularnych, dwa filmy dokumentalne i jedną
animację.
Łódzki Fundusz Filmowy od 2007 roku wspiera finansowo
produkcje filmowe oraz rozwój lokalnej branży audiowizualnej. Od
września 2015 r. funkcjonuje w ramach „EC1 Łódź – Miasto Kultury”,
a jego operatorem jest Łódź Film Commission. EC1 zostało
koproducentem polskiego kandydata do Oskara pt. „Powidoki” w reż.
Andrzeja Wajdy, nowych filmów łódzkiego studia Opus Film „Pomiędzy
słowami” w reż. Urszuli Antoniak oraz „Wspomnienie lata” w reż.
Adama Guzińskiego, a także „Las, 4 Rano” w reż. Jana Jakuba
Kolskiego, „Maria Skłodowska-Curie” w reż. Marie Noelle, „Bikini
Blue” w reż. Jarosława Marszewskiego, dokumentalnych „Biegaczy” w
reż. Łukasza Borowskiego i „Diagnozy” w reż. Ewy Podgórskiej oraz
trzeciej serii animacji pt. „Pamiętniki Florki”, którą realizuje
Anima-Pol.
Na najnowszą edycję funduszu w budżecie zarezerwowano 1,2 mln
zł. Obecnie trwa ocena formalna wniosków, ale wiadomo już, że o
wsparcie koprodukcyjne stara się 25 projektów. Po raz pierwszy
możliwe będzie uzyskanie środków, które sfinansują wyłącznie fazę
postprodukcji filmu - ubiega się o nie pięć filmów. To pierwsze
tego typu rozwiązanie w Polsce. Rozstrzygnięcie planowane jest na
II kwartał 2017 (przełom marca i kwietnia). W nadchodzących
miesiącach w Łodzi odbędą się premiery ukończonych projektów, tj.
„Powidoków”, „Wspomnienia lata”, „Marii Skłodowskiej-Curie”,
„Biegaczy”, „Pomiędzy słowami” oraz „Bikini Blue”.
We wrześniu Film Commission Poland po raz pierwszy
zorganizowała FAM Tour – wycieczkę promującą polskie lokalizacje
zdjęciowe dla amerykańskich kierowników odpowiedzialnych za dobór
obiektów zdjęciowych do wysokobudżetowych hollywoodzkich produkcji.
W ramach wycieczki łódź odwiedzili Robin Citrin („Terminator
Genisys”, „Koszmar z ulicy wiązów”, „Wyspa tajemnic” i „Aviator”),
Todd Christiansen („Sicario”, „Igrzyska śmierci”, „Aż poleje się
krew”, „Inwazja” czy „Pearl Harbor”), Becky Brake („Star Trek: W
nieznane”, „Kraina jutra” i „Mission Impossible”), Dow Griffith
(„1000 lat po Ziemi”, „Dziedzictwo Jansona Bourne’a”, „Indiana
Jones i królestwo Kryształowej Czaszki”), Lori Balton
(„Zbuntowana”, „Operacja Argo”, „Zielony szerszeń”, „Incepcja”).
Polskę odwiedził także John Hutchinson, pracujący głównie w branży
modowej i reklamowej.
Chcąc pokazać różnorodny charakter miasta Łódź Film Commission
zaprezentowała gościom pofabryczne przestrzenie Monopolis, Pałac
Poznańskiego, kanały w parku Staromiejskim, hotel Andel’s oraz
budynki EC1. Każdy obiekt wzbudzał zainteresowanie i zachwyt. Lori
Balton, podsumowując wizytę w Polsce pokreśliła: „największe
wrażenie zrobiła na mnie Łódź z uwagi na swoją różnorodność –
fabryki, pałace, awangardowy nowoczesny hotel czy podziemna rzeka”.
Amerykanie oprócz Łodzi odwiedzili: Warszawę, Wrocław, Kraków,
Świdnicę, Wałbrzych, Osówkę i Katowice.
Na terenie Łodzi odbyły się Maia Workshops, jedne z
najbardziej prestiżowych warsztatów dla branży filmowej w Europie.
Dotyczyły zagadnień z obszaru zapisów umów koprodukcyjnych oraz
strategii finansowania projektów realizowanych przez europejskich
producentów filmowych. W „EC1 Łódź – Miasto Kultury” wygłoszono
wykład otwarty, w którym uczestniczyło ponad 50 specjalistów z
kraju i zagranicy.
Łódź Film Commission wsparła organizacyjnie produkcje, które
łącznie zrealizowały prawie 200 dni zdjęciowych na terenie miasta.
Łódzkie akcenty pojawią się zatem w wielu filmach, które w
najbliższych miesiącach trafią do polskich kin i
telewizji.
Międzynarodowa produkcja „Music, War & Love” odwiedziła
m.in. ulicę Roosevelta, czy park Źródliska, na przełomie maja i
czerwca realizując tu ponad 10 dni zdjęciowych. Studio Zebra Film
realizowało swój dramat historyczny „Bikini Blue” wiosną tego roku
m.in. na Księżym Młynie i w szpitalu przy ul. Sterlinga (w sumie
ok. 10 dni zdjęciowych). Realizowany z dużym rozmachem film
dokumentalny pt. „Who Will Write Our History” został w Łodzi przez
15 dni zdjęciowych m.in. na ul. Włókienniczej oraz w kamienicach
przy ul. Nawrot i przy ul. Zielonej.
Łódzkie studio Opus Film również realizowało na terenie miasta
zdjęcia do swoich najnowszych produkcji, takich jak „Ja teraz
kłamię” w reż. Pawła Borowskiego, „Tiere” w reż. Grega Zglińskiego
i „Pomiędzy słowami” w reż. Urszuli Antoniak. Ekipy odwiedziły
m.in. Dom Technika NOT, Klub muzyczny „Glow”, Irish Pub, Meblotekę
Yellow, kawiarnię w Hotelu Grand, przejścia podziemne przy trasie
W-Z czy bramy przy ul. Piotrkowskiej. Często wybieraną przestrzenią
zdjęciową były również tereny zrewitalizowanego kompleksu EC1,
które gościły m.in. twórców reklam telewizyjnych Grupy Żywiec i
Alior Banku. Sporym zainteresowaniem cieszyła się deptakowa cześć
ulicy Piotrkowskiej, gdzie powstał m.in. spot „Smart Dom”. Na
łódzkie ulice wrócił również „Komisarz Alex”. Ekipa serialu
zrealizowała na terenie miasta przeszło 75 dni
zdjęciowych.