Filmowa Łódź 2016 | Kalejdoskop kulturalny regionu łódzkiego
Proszę określić gdzie leży problem:
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 5 =
Link
Proszę wpisać wynik dodawania:
9 + 5 =

Filmowa Łódź 2016

Łódź wsparła 18 projektów m.in. „Powidoki”, „Marię Skłodowską-Curie”, „Las, 4 rano”. Miasto odwiedzili amerykańscy kierownicy ds. obiektów zdjęciowych wysokobudżetowych produkcji. Rok 2016 podsumowała Łódź Film Commission, dział „EC1 Łódź – Miasto Kultury”. 
Finansowe wsparcie znalazły m.in. „Powidoki”, „Maria Skłodowska-Curie”, „Las, 4 rano”. Miasto odwiedzili amerykańscy kierownicy ds. obiektów zdjęciowych wysokobudżetowych produkcji. Odbyły się prestiżowe warsztaty dla producentów audiowizualnych Maia Workshops. Tak rok 2016 podsumowała Łódź Film Commission, dział „EC 1 Łódź – Miasto Kultury”. 

ŁFC wsparła ponad 18 projektów, w tym siedem filmów fabularnych, trzy dokumentalne, jeden serial telewizyjny, a także reklamy, teledyski, programy telewizyjne oraz inne projekty audiowizualne. Sześć spośród nich to produkcje lub koprodukcje międzynarodowe. Z Łódzkiego Funduszu Filmowego przeznaczono środki na sześć filmów fabularnych, dwa filmy dokumentalne i jedną animację. 

Łódzki Fundusz Filmowy od 2007 roku wspiera finansowo produkcje filmowe oraz rozwój lokalnej branży audiowizualnej. Od września 2015 r. funkcjonuje w ramach „EC1 Łódź – Miasto Kultury”, a jego operatorem jest Łódź Film Commission. EC1 zostało koproducentem polskiego kandydata do Oskara pt. „Powidoki” w reż. Andrzeja Wajdy, nowych filmów łódzkiego studia Opus Film „Pomiędzy słowami” w reż. Urszuli Antoniak oraz „Wspomnienie lata” w reż. Adama Guzińskiego, a także „Las, 4 Rano” w reż. Jana Jakuba Kolskiego, „Maria Skłodowska-Curie” w reż. Marie Noelle, „Bikini Blue” w reż. Jarosława Marszewskiego, dokumentalnych „Biegaczy” w reż. Łukasza Borowskiego i „Diagnozy” w reż. Ewy Podgórskiej oraz trzeciej serii animacji pt. „Pamiętniki Florki”, którą realizuje Anima-Pol.

Na najnowszą edycję funduszu w budżecie zarezerwowano 1,2 mln zł. Obecnie trwa ocena formalna wniosków, ale wiadomo już, że o wsparcie koprodukcyjne stara się 25 projektów. Po raz pierwszy możliwe będzie uzyskanie środków, które sfinansują wyłącznie fazę postprodukcji filmu - ubiega się o nie pięć filmów. To pierwsze tego typu rozwiązanie w Polsce. Rozstrzygnięcie planowane jest na II kwartał 2017 (przełom marca i kwietnia). W nadchodzących miesiącach w Łodzi odbędą się premiery ukończonych projektów, tj. „Powidoków”, „Wspomnienia lata”, „Marii Skłodowskiej-Curie”, „Biegaczy”, „Pomiędzy słowami” oraz „Bikini Blue”.

We wrześniu Film Commission Poland po raz pierwszy zorganizowała FAM Tour – wycieczkę promującą polskie lokalizacje zdjęciowe dla amerykańskich kierowników odpowiedzialnych za dobór obiektów zdjęciowych do wysokobudżetowych hollywoodzkich produkcji. W ramach wycieczki łódź odwiedzili Robin Citrin („Terminator Genisys”, „Koszmar z ulicy wiązów”, „Wyspa tajemnic” i „Aviator”), Todd Christiansen („Sicario”, „Igrzyska śmierci”, „Aż poleje się krew”, „Inwazja” czy „Pearl Harbor”), Becky Brake („Star Trek: W nieznane”, „Kraina jutra” i „Mission Impossible”), Dow Griffith („1000 lat po Ziemi”, „Dziedzictwo Jansona Bourne’a”, „Indiana Jones i królestwo Kryształowej Czaszki”), Lori Balton („Zbuntowana”, „Operacja Argo”, „Zielony szerszeń”, „Incepcja”). Polskę odwiedził także John Hutchinson, pracujący głównie w branży modowej i reklamowej.

Chcąc pokazać różnorodny charakter miasta Łódź Film Commission zaprezentowała gościom pofabryczne przestrzenie Monopolis, Pałac Poznańskiego, kanały w parku Staromiejskim, hotel Andel’s oraz budynki EC1. Każdy obiekt wzbudzał zainteresowanie i zachwyt. Lori Balton, podsumowując wizytę w Polsce pokreśliła: „największe wrażenie zrobiła na mnie Łódź z uwagi na swoją różnorodność – fabryki, pałace, awangardowy nowoczesny hotel czy podziemna rzeka”. Amerykanie oprócz Łodzi odwiedzili: Warszawę, Wrocław, Kraków, Świdnicę, Wałbrzych, Osówkę i Katowice.

Na terenie Łodzi odbyły się Maia Workshops, jedne z najbardziej prestiżowych warsztatów dla branży filmowej w Europie. Dotyczyły zagadnień z obszaru zapisów umów koprodukcyjnych oraz strategii finansowania projektów realizowanych przez europejskich producentów filmowych. W „EC1 Łódź – Miasto Kultury” wygłoszono wykład otwarty, w którym uczestniczyło ponad 50 specjalistów z kraju i zagranicy.

Łódź Film Commission wsparła organizacyjnie produkcje, które łącznie zrealizowały prawie 200 dni zdjęciowych na terenie miasta. Łódzkie akcenty pojawią się zatem w wielu filmach, które w najbliższych miesiącach trafią do polskich kin i telewizji. 

Międzynarodowa produkcja „Music, War & Love” odwiedziła m.in. ulicę Roosevelta, czy park Źródliska, na przełomie maja i czerwca realizując tu ponad 10 dni zdjęciowych. Studio Zebra Film realizowało swój dramat historyczny „Bikini Blue” wiosną tego roku m.in. na Księżym Młynie i w szpitalu przy ul. Sterlinga (w sumie ok. 10 dni zdjęciowych). Realizowany z dużym rozmachem film dokumentalny pt. „Who Will Write Our History” został w Łodzi przez 15 dni zdjęciowych m.in. na ul. Włókienniczej oraz w kamienicach przy ul. Nawrot i przy ul. Zielonej.

Łódzkie studio Opus Film również realizowało na terenie miasta zdjęcia do swoich najnowszych produkcji, takich jak „Ja teraz kłamię” w reż. Pawła Borowskiego, „Tiere” w reż. Grega Zglińskiego i „Pomiędzy słowami” w reż. Urszuli Antoniak. Ekipy odwiedziły m.in. Dom Technika NOT, Klub muzyczny „Glow”, Irish Pub, Meblotekę Yellow, kawiarnię w Hotelu Grand, przejścia podziemne przy trasie W-Z czy bramy przy ul. Piotrkowskiej. Często wybieraną przestrzenią zdjęciową były również tereny zrewitalizowanego kompleksu EC1, które gościły m.in. twórców reklam telewizyjnych Grupy Żywiec i Alior Banku. Sporym zainteresowaniem cieszyła się deptakowa cześć ulicy Piotrkowskiej, gdzie powstał m.in. spot „Smart Dom”. Na łódzkie ulice wrócił również „Komisarz Alex”. Ekipa serialu zrealizowała na terenie miasta przeszło 75 dni zdjęciowych.